Gå til innhold

Er FMC must?


Hans Fredrik Sunde

Anbefalte innlegg

Start opp FS, plassér flyet ved en gate (NB: Ikke på rullebanen!), start op FSInn og logg på.

 

Ved IFR-flyvning er et fly med FMC, eller FSNavigator en absolutt forddel, men ikke et krav. FSX er såpass nytt at det meste av navigasjonspunkter (NDB, VOR, waypoints, ect.) burde være korrekt, i alle fall for Norge. Det kan forsåvidt bli vanskelig å fly standard prosedyrer som SID/STAR dersom du ikke har en FMC, FSNavigator eller liknende programvare.

 

Husk bare å sette utstyrs-kode på flyet til enten /I eller /E (eksempel for Boeing 737-600; B736/E), dermed kan vi som ATC (dersom vi faktisk leser utstyrskoden) se at du ikke er i stand til å fly mer avanserte RNAV-prosedyrer. Om du er i stand til å fly VOR/NDB-prosedyrer bruker du /E, i motsatt fall bruker du /I. Skriv gjerne også i "Remarks" på flyveplanen som sendes til VATSIM gjennom FSInn "Unable SID/STAR".

 

Og siden du er ny kan det være lurt å sette "newbe" i "Remarks" i tilegg, så blir det lettere for ATC å planlegge samt å hjelpe dersom det skulle bli nødvendig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...