Gå til innhold

sky compass


Anne Merethe Baardvik

Anbefalte innlegg

Hei alle,

Jeg er på leting etter et ord, og etter en del surfing fant jeg dette nettstedet, hvor jeg antar det er noen som kan svare meg.

Altså: I et fly som flyr over Nordpolen skal det visstnok være et kompass som på engelsk kalles "Sky compass", og på dansk "himmelkompass". Det er visstnok ikke det samme som gyrokompass. Noen som vethva dette er på norsk, og jeg er evig takknemlig.

Hilsen Anne Baardvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg kan ikke gi deg et norsk navn på "himmelkompasset" og jeg har aldri sett et, men jeg har hørt om det.

Så langt jeg har forstått, dreier det seg om et slags sikte med et lyspolariseringsfilter, som gjør deg i stand til å bestemme retningen til sola selv om den ikke er direkte synlig.

Det ble brukt til navigasjon i polare strøk, men jeg vil tro at treghets- og satelittnavigering har overflødiggjort det. SAS, ved sjefnavigatør Einar Sverre Pedersen, var pionerer innen polarnavigasjon og der bør det vel finnes mer eksakt kunnskap om emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...