Gå til innhold

Avbrutt landing på Værnes


Tom Inge Dalheim

Anbefalte innlegg

For noen uker siden fløy jeg med Norwegian fra Bergen til Trondheim. Været var pent, så da vi kom innover Trondheim opplyste kapteinen over høyttalerne at han ville gjøre en visuell innflyging. Vi kom over fjorden, men jeg stusset litt over at vi var så høyt oppe da vi passerte Malvik og diverse andre landepunkter. Jeg tenker ikke mer over det, før jeg ser taxebanen under meg og det blir gitt full throttle for ny oppstigning. Vi flyr rundt og lander helt perfekt etterpå. Men kapteinen sa ingen ting før etter landingen, og noen passasjerer ble nok litt oppskaket over denne ekstra rundturen over Stjørdal. Kapteinen unnskyldte seg med spøkefullt at han hadde det litt for travelt med å komme hjem og derfor kom litt for fort og høyt inn på rullebanen.

 

Hvor vanlig er egentlig dette? Er det normalt, eller et mer alvorlig avvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke karakerisere det som noe alvorlig.

Har vært med på mange go-arounds på Værnes.

 

Spesiellt ved Syd-Østlige vinder, kan approach til Værnes være

litt uberegnelig.

 

Gamle, erfarne BU-skippere fløy ofte slik at det

så ut som flyet skulle lande i Kjøpmannsgata på Stjørdal,

i stedet for rullebanen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt normalt ut det, enn om det ikke skjer så ofte. Maskinen fløy vel etter MALOV som er et VFR-punkt ca. 5-6 miles vest for rulleban 09 på Værnes.

 

Satt på flightdeck i en SAS for en uke siden. Vi skulle lande på rullebane 27, etter en Cessna. Cessna`n var litt treg av banen og vi måtte gå rundt. Fikk bane 09 etterpå så det gikk raskt. Var nede på 40 fot før maskinen klatret.

Eneste kapteinen bekymret seg for var at han måtte skrive rapport for go-around`n.

 

Hadde visual på Cessna hele tiden, så ingen fare! Men kapteinen var raskt på P/A`n og fortalte hva som skjedde. Cudos!

 

Edit:Skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...