Lars Frederiksen Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Når jeg skal udfylde en Flyplan har jeg bl.a. brug for at kende true airspeed (TAS). I starten og slutningen af flyvningen hvor man stiger og daler er TAS ikke den samme som under selve turen (cruise). Kan man aflæse disse hastigheder i flyets manual (POH)? Det er jo ikke altid at det første ben (leg) i flyplanen kun består af stigning. Ofte er det en kombination af stigning og ligeud flyvning. Skal man så skønne sig frem til true airspeed i første "leg" eller findes der en udregning man kan bruge? Det samme problem gør sig gældende i nedstigning. Mvh Lars Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 I POH står det omregninger som omhandler Indicated Airspeed, Calibrated Airspeed (eventuelt Equivalent Airspeed) og True Airspeed. Jeg antar at du snakker om operativ flygeplan og ikke ATC flightplan. Det som man kan gjøre er å gå inn i POH og se stigeevnet til flyet. F. eks. i tabellen "Time, fuel and distance to climb" i Cessna 172 POH kan finne hvilken IAS man skal holde for beste økonomisk climb, hva man skal legge til å trekke fra pga. temperaturkorreksjoner osv. Om man legger inn et legg som går fra punkt A til TOC (Top of Climb) istedenfor direkte til punkt B, kan man ha en legg bestående kun av stigefart og en legg bestående av cruisefart. Tar du ca. TAS korreksjoner for halve leggen ut ifra IASen du skal holde holder det. Variasjoner i vind og forandringer på ruten under avgang og landing har mye mer innvirkning på Estimated Time Over (Arrival) enn TAS korreksjonen. Men på lange cruiselegger kan det være nødvendig, både til operativ flygeplan og ATC flightplan. Det finnes formler for omregning fra EAS til TAS, men det letteste utenom tabeller i POH er regneskive. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Frederiksen Skrevet 3. september 2007 Forfatter Del Skrevet 3. september 2007 Tusind tak for svaret Martin! Du anbefaler altså at første legg simpelthen er stigningen. Man har jo ikke altid nødvendigvis et ckeckpoint ved TOC, men man kan vel godt bruge den teknik alligevel. Jeg mener også at f.eks. FSNavigator's flyplaner skiller ved TOC og TOD. Jeg kan se på din blog (meget flotte billeder du har tager der!!) at du jo selv er pilot og tager mange fine ture i det norske luftrum. Hvad plejer du som "rigtig pilot" at gøre ved en cross-country flyvetur? Tager du første legg til TOC eller skønner du en gennemsnitsfart mellen ascend airspeed og cruise airspeed til første checkpoint? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Hvis du ser på bloggen min under langnaven til Fagernes så ser du en operativ flygeplan ferdig utfylt (både tur og retur, dog ikke helt komplett utfylt). Jeg pleier som regel å velge den dominerende delen (stigning eller cruise) og så gå for den farten jeg bruker i de respektive fasene. Man stiger ofte ikke så høyt under en VFR tur uansett, og den første leggen blir ofte ødelagt av avvikende avgang (rullebanen man planla er ikke i bruk, man må innom et sjekkpunkt før første sjekkpunkt på nav.-planen pga. trafikk osv.). Men skal jeg høyt til cruise bruker jeg TOC og gjeldene climb performance tatt fra POH. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.