Gå til innhold

Backcourse hold switch?


Dan E. Kristiansen

Anbefalte innlegg

PÅ autopilotpanelet (MCP) i FS-panelene finnes det iallfall én bryter som er merket ILS. Når denne er aktivert, vil flyet fly inn en ILS-approach. ILS består både av en retningssender (localizer - LLZ)) og en glidebanesender.

En LLZ sender også et signal 180 grader fra hovedretningen - på bakkurs. Det vil si at en LLZ kan være guiden for innflygingen i "hovedretningen", og på motsatt baneretning. I mange land er slike approacher godkjent som ikke-presisjonsapproacher. Ved å bruke backcourse hold, vil autopiloten fange og holde dette signalet, og styre flyet inn mot rullebanen, men da "speilvendt". NB! På backcourse approach har du ikke glidebane.

I Norge er det bare to approacher som har denne godkjenningen - Hammerfest og Lista. I USA er det relativt vanlig med backcourse approacher.

Back course-funksjonen i MCP er "tilleggsutstyr" fra flyfabrikanten, og verken Braathens eller SAS har denne funksjonen.

Litt tilbake til paneler i FS. De litt mer avanserte panelene er nærmere virkeligheten - d v s at de har to knapper for ILS, en LOC som fanger LLZ'eren, og APP som både fanger LLZ og G/S (glidebane). Et par freewarepanel som jeg vet har denne funksjonen er Eric Ernsts MD-80-panel og hans 757/767-panel - begge for FS98. Det finnes sikkert flere.

Hilsen Roald

Dan, jeg glemte å svare på forskjellen mellom back course-knappen og vanlig NAV [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] NAV brukes når du har stilt inn en NAV-radio på en VOR, og valgt en radial i CRS-vinduet på MCP. Da vil flyet holde denne radialen.

[ 12-07-2001: Endret av: Roald Hansen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare legge til at hvis du flyr backcourse approach med VOR indikator må du styre motsatt av det du er vant til i forhold til frontcourse. Har du derimot HSI stiller du denne 180° i forhold til backcourse (altså frontcourse stillt inn på OBS), og du kan fly mot nåla som normalt. OBS har egentlig ingen virking på utslaget selvfølgelig, men ting føles mer naturlig sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hva du mener. Hvis du flyr i BCRS-mode på MCP, er det A/P som styrer, og lateral indikasjon i forhold til LLZ virker som om du flyr en front course - back course "speilvender" indikasjonen.

I LOC/APP/BCRS-mode er det ikke nødvendig å stille inn CRS i vinduet på MCP, men for referanse gjøres dette - og nå er jeg real life. Så har jo FS2000 denne bug-en at den ha korrekt kurs til LLZ for å følge. Men det er jo en annen sak [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Men kanskje surrer jeg det til her, Karl? Jeg er i en verden der jeg bruker AEDI og AHSI i kombinasjon med funksjonen BCRS.

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...