Gå til innhold

PDP11 til NSC


Magnus Wennevold

Anbefalte innlegg

I helgen satt vi strøm på dataskapene til simulatoren. CPU A og CPU B begynner og våkne.

 

[image]http://img260.imageshack.us/img260/5836/21212600jq.jpg[/image]

 

Jan Fjeld (til venstre) og Tore Sinding Bekkedal (til høyre) i dyp konsentrasjon foran PDP11.

 

[image]http://img219.imageshack.us/img219/2609/21212653fl.jpg[/image]

 

Tore Sinding Bekkedal er en PDP11-ekspert som har utrolig kunnskap om disse maskinene.

 

For de som vil lese mer om PDP11 kan dere lese http://www.pdp11.co.uk/ og http://www.pdp11.org/.

 

Nye bilder fra datarommet er lagt ut på NSC's hjemmeside http://www.dc10.no/ under fanen arbeid under bilder og video.

 

Prosjektet skrider fremover for hver dag som går. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hei, nå måtte jo jeg bli med i forumet jeg og. ""

 

Mange takk for smigrende beskrivelse "" Om dette var alvorlig og ikke bare en spøk - ja, jeg leter jo etter jobb - og simtekniker høres veldig bra ut! - men jeg skal tilbake inn i VGS til høsten, og å flytte til Houston for dette er jeg ikke sikker på er lurt... Faren min er speditør som giftet seg på nytt med en amerikansk kone. Papirmølla han måtte igjennom var et mareritt av de helt sjeldne... Tok han ca. 3 år å få arbeidstillatelse. Men jeg utelukker det ikke, om dette var alvorlig ment.

 

Uansett har jeg ikke akkurat lyst til å droppe dette prosjektet heller! ""

 

Statusoppdatering for de interesserte - CPU B funker - tilsynelatende 100%, selv om jeg har observert noen rare problemer, og at den ikke alltid klarer å boote. CPU A fungerer noenlunde, men I/O-enhetene blokkerer tilsynelatende prosessoren. Skal undersøke mer, mistenker sterkt en koblingsfeil...

 

CPU NVS laster inn bootprogram fra 8-tommers diskett, men dør på seg med en "?B-I/O ERROR" som er litt lite spesifikt, men jeg skal prøve mer. Mener å huske at jeg har en rensediskett for 8"-stasjoner her et sted..

 

Arbeidsdistribusjonen slik jeg har forstått den er at CPU A driver med I/O, brukergrensesnittet, styring av kontrollene osv. CPU B driver med tallknusing for simuleringen av flyet, mens CPU NVS styrer NVS-skapet, altså "grafikk-kortet".

 

Egentlig vanvittig imponerende at de har klart å lage en komplett og nøyaktig simulering av en DC-10 vha. disse maskinene. Disse prosessorene var ingen fartsbomber! Mellom seg har de mellom en og to MB RAM...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig blir det liv i udyret, håper PDP'n vil svare noe annet enn ?ill cmd?

Faktisk er det å komme til det stadiet at maskinen er i stand til å sutre over at programmet ikke finnes på disk 90 prosent av arbeidet. Da må CPU, RAM, disk-kontrolleren, terminaladapteren, og disken alle funke! Etter dette, sier hardwarefriken, er alt et softwareproblem. "" Dessuten så prøvde jeg meg egentlig bare frem før de tok det bildet, med kommandoer jeg kunne fra lignende operativsystemer.

 

Gamle jern ruster mest sies det.

Overraskende så er det at maskinen er såppass lite integrert en enorm hjelp. Nekter maskinen å legge sammen to tall kan man bytte ut den ene komponenten. Komponenten koster 20 kroner på ELFA og er fremdeles i salg fordi de kan brukes i alle sammenhenger, og feilen kan man spore seg frem til med den utmerkede dokumentasjonen som medfølger. Nekter en Pentium plutselig, sitter du egentlig fint i det. Det finnes ingen praktisk måte å reparere en mikrobrikke på, og om det fantes det ville nok ikke Intel gitt deg skjemaene heller. På den annen side kan man jo si at en moderne mikrobrikke langt sjeldnere feiler enn en 74-serie i en PDP-11, og det er sant - men før eller siden skjer det. Det gjenstår å se hvordan dagens disker, CPUer, og RAM vil holde seg om 40 år.

 

Jeg har en bekjent som har tatt dette til en slags ekstrem, og kjører faktisk fremdeles en IBM PC XT fra åttitallet som sin hovedmaskin, fordi det var den siste PC'en han kunne få skikkelig dokumentasjon for. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore, tror du ikke oppfattet poenget i det jeg sa, for faktisk så er jeg enig med deg. Det finnes fint lite som er så flott som gammelt jern som fremdeles fungerer. Dog har jeg null kunskap om Digital sitt utstyr, men kjenner godt til gamle WANG maskiner og Tandem maskiner, de banker fremdels godt i mitt hjerte. Likevel så er det aller siste på hardware fronten utrolig spennende også, og da tenker jeg ikke ppå PCer eller vanlig servere men spesial maskiner.

 

Uansett, godt jobba og lykke til videre, jeg følger spent med på utviklingen deres. "SNART" skal jeg fly den doningen der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Tore og Toril også... og god morgen fra Houston.

 

Det er alltid bruk for folk med god teknisk, og data for all del, innsikt. Ser du etter en jobb i USA innenfor et område der du har en ekspertise som et firma vil ha er det stort sett ganske enkelt med immigrasjonspapirer og firaet vil ta seg av papriarbeidet.

 

Vi skal utvide simavdelingen med tre nye simulatorer, to B737NG til og en B787 så det er plenty av jobbmuligheter... ""

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...