Gå til innhold

Prøve ATC i andre land?


Christian Sager

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Tenkte jeg skulle skrive litt om det å være ATC i andre land enn Norge/Sverige/Danmark.

 

La meg først på poengtere at denne posten ikke har noe med at jeg ikke er medlem av Vaccsca lengre, men at jeg ønsker å dele min opplevelse som ATC i et fremmed land.

 

Som sikkert mange av dere vet byttet jeg Vacc etter spørsmålet om Norge som eget land, og alt oppstyret etter dette.

Jeg er glad for at dette nå er over, og at Vaccsca har fått mange nye til å hjelpe. Det trengtes!

 

Vel over til det posten egentlig skal handle om ""

 

Jeg vet mange ønsker å prøve noe nytt, kaskje få litt nye utfordringer. Dette var også noe som jeg ønsket, lenge før alt overnevnte.

Jeg hadde flere ganger luktet på Spania for å bli visiting controller der, men ble aldrig noe av.

Nye utfordringer hadde jeg jo til dels når jeg prøvde meg på andre flyplasser og posisjoner i Norge også, men ikke helt det samme. Man kan liksom rutinene og håndtering av trafikken når man har sittet en stund.

Jeg prøvde meg også i Danmark, på Billund og Kastrup. Dette må jeg si var en litt annen opplevelse enn å sitte i Norge, men fortsatt manglet det litt syntes jeg.

 

Jeg flyttet etterhvert som ATC til VACC-SAG (Tyskland), noe som skulle vise seg å være noe av det beste jeg har gjort i min ATC karriere på Vatsim.

Her ble jeg veldig godt motatt og fant ut at dette miljøet var noe for seg selv.

Det var masse nytt å lære, og gode utvilkings potensialer for meg sim ATC. Nye rutiner, nye måter å samarbeide på og masse annet.

Jeg har intill nå nydlig kun sittet GND/TWR og litt APP/CTR i Dusseldorf. I begynnelsen var jeg virkelig skeptisk pga. potensielle språk problemer, men dette skulle vise seg å ikke være et faktum. Når jeg skriver i min ATIS at jeg er kontroller fra Norge er det ingen problem i det hele tatt.

 

Enkelt er det også å få hjelp om det er noe jeg lurer på.

Når vi er oppe som ATC er vi også oppe på Teamspeak, med egen kanal for de forskjellige plassene. Så hjelp er ingen problem å få.

Ellers har jeg blitt tatt godt i mot der nede. Vi slår gjerne av en prat med de andre, selv om vi ikke skal sitte ATC. Så miljøet i SAG er meget bra, og jeg tror nok det samme gjelder for de fleste andre land også!

 

Men jeg tror nok flere har godt av å prøve andre land, ikke bare gro fast i lille Norge. Dere vet, vi bor ikke akkorat i verdens navle.

Jeg sier ikke her at jeg vil at alle sammen skal flytte ut, men kanskje det kan være en ide og prøve seg som visiting controller i et annet land?

 

Jeg kan nesten garantere dere at det hjelper dere å yte bedre service til piloter, også hjemme i Norge.

Dere kommer til å lære nye prosedyrer, og det skader heller ikke.

Gjør opp deres egen mening anngående dette, og gjerne del den her.

 

Høres det intressant ut å prøve seg andre plasser?

Da anbefaler jeg at du tar kontakt med det VACC du er intressert i å prøve deg hos. Ta gjerne da kontakt med den som har kontroll med "Human resources" eller ATC. Du kan også ta direkte kontakt med den som leder det VACC, men da blir mailen sikkert vidresendt til en annen.

 

Men jeg må igjen pressisere at jeg ikke er ute etter å lage noe som helst bråk med Vaccsca. Kun til informasjon om hva dere kan oppleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det mulig å være visiting controller i UK, eller USA? Det er det jeg er interesert i... Så igjennom lista til VATEUD, og det er ikke mange andre land jeg vil være ATC i ass...

 

Ja. Du må ofte igjennom lokale utsjekker.. spesielt om du vil utenfor Vateud.

 

Og.. S3 i USA betyr oftest TWR. I UK bør du også forvente TWR, men jeg tror du kan få trening og utsjekker opp til APP.

 

Innen Vateud vil din S3 rating ha større betydning siden du har fått den i Norge. (Jeg og Christian kom til EDLL/SAG hvor vi kan sitte hva vi vil uten noen utsjekk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir feil å si at jeg "har vurdert" å bli ATC utenfor skandinavia, siden det spørsmålet er under kontinuerlig vurdering. Det kan hende jeg blir å søke overføring til VATPAC, som administrerer Australia og New Zealand, når jeg selv flytter til New Zealand, antakelig i februar, så vi får se... Jeg vil uansett fortsette som besøkende flygeleder i VACCSCA (dersom jeg flytter til VATPAC, vel og merke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...