Gå til innhold

Trimming av flaps


Arne Eitrem

Anbefalte innlegg

Hmmm, har tror jeg Birk surrer litt [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

På C172 stiger vi normalt på 80 kts men normalt med noe høyre pedal pga fenomenet som du beskriver.

Nå er det IKKE siderorstrim som kan styres ifra cockpit på eldre 172 (mulig det er på nyere maskiner), ergo er det trimmet sånn at "kula" ligger i midten på vanlig cruise, på stigning og descent (dvs når vi flyr med andre motorsettinger enn cruise setting) så må vi bruke pedal.

Har aldri hørt om at siderorstrim blir brukt til vindkompensering på cruise, det er vel feil (du legger nesa inn i vinden). Siderors trimmen brukes til å fly koordinert (kula i midten). Siderors trim er også mere viktig på fler motors fly, stopper en motor er du avhengig av den (ellers blir du gåen i foten VELDIG kjapt).

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Christian Langvatn skrev:

Nå har jeg ikke akkurat fløyet mye i sidevind ennå (jeg bor jo på vindstille Østlandet), men når du ligger på cruise og du har god sidevind kan du vel legge nesa inn i vinden vha. siderorstrim? Har aldri prøvd dette skikkelig i praksis....


Hehe, det første først. Joda, skjønte at 172 var tatt som eksempel. Med det samme vi er inne på det. Vi pleier å rotere på 55-65kts, og øker umiddelbart etter at vi har løftet ifra bakken til 80kts (som i praksis er beste stigehastighet). Dersom vi skal over noe hindre klatrer vi på 60kts (og da står nesa bra opp, spesielt når jeg er alene i flyet [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ). Men det vel mulig Piper'n har litt bedre prestanda enn de gamle slitne 172'ene jeg flyr.

Siderors trim brukes ikke til vindopplegg i det hele tatt nei. Du svinger mot vinden så mye at du flyr det trekket over bakken som du ønsker, dersom du hadde mere trim på sideroret enn at kula er i midten så ville flyet fly i store 360° sirkler [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarjei: Du har helt rett! Et lite trick jeg brukte "dengang da" var imidlertid ikke å trimme bort alle krefter på stikka, men å la det være igjen littegranne, slik at jeg kunne holde i stikka uten at presset fra fingrene fikk oss til å avvike fra ønsket hastighet. Jeg fløy gjerne med venstre hånd og hvilte armen i vinduskarmen med fingrene på "bortsiden" av rattet. Hvis jeg trimmet slik at stikka "selv presset litt mot fingrene" ved ønsket hastighet, var det en meget behagelig stilling. Jeg vet ikke om dette står i læreboka, men det funket i hvertfall fint ved lange turer. Aberet var jo at nesa ville synke hvis jeg slapp stikka HELT, men det er ihvertfall bedre å øke farten litt enn å miste den....

Christian: Du skriver at det er "overraskende mye man må tråkke inn høyrepedalen". Nettopp! Og da burde du bruke siderorstrimmen på Archeren (i virkeligheten en justerbar fjær som holder litt pedal for deg) [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Lykke til med lappene!

May your takeoffs and landings be equal in number...

------------------

John Andreassen

LN-NRK

[Endret av John Andreassen 07-02-2001.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...