Gå til innhold

Circle to land


Jan-R. Storelvmo

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en del spørsmål idag [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] For det første: hva menes med "circle to land"?

2) Når man tar run-up så gjør man det vanligvis på runway holding, men hva hvis man får take-off klarering og ikke rekker å ta run-up? Må du opplyse om at du skal ta run-up til tårnet?

3) Hvordan fungerer dette med flightplan. Skal denne sendes inn til noen før man skal fly. Det er dette jeg har hørt. Men hvordan er det med flyskolene, jeg mener hvis de skal sende inn en flightplan for hver flygning? F. ex NAC, som stort sett flyr hele dagen, hvordan gjør de det?

Og tilslutt, hva er propeller advance som er på Cessna 182S og Cessna 182RG? Hva brukes den til?

Ja, det ble litt mye her, men jeg håper dere har forståelse for det [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

 

MVH

Jan-Reidar Storelvmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

med circle to land så menes at du ikke flyr direkte inn til den banen du skal lande på, du flyr inn f.eks. via ILS / LLZ til en annen bane og bryter ut av den innflygingen før landing og sirkler rundt til den andre banen. Det kan også være at innflygingen skjer mot en VOR (eller NDB) og på tvers av banen, da vil du når du kommer mot minima sirkle rundt og lande på en rullebane, disse prosedyrene er beskrevet på kart (finnes dem ikke på kart er det ikke noen prosedyre [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]).

Run up gjøres normalt aldri på rwy som du sier, jeg har aldri opplevd og få klarering til avgang (eller rwy free) før run up, men jeg har dog fått spm om jeg er ferdig med run up eller ikke. Skulle du få klarering for avgang (eller rwy free) før run up er det vel ingen regler som krever at du skal si ifra, men det kan være greit og la flygelederen vite at du må gjøre run up først.

Flight plan (reiseplan) skal leveres til nærmeste lufttrafikk enhet (på et meldekontor eller i tårnet f.eks.).

Nå trenger du dog ikke levere reiseplan for flyginger (VFR jeg snakker om nå) som ikke går ut / inn av landet eller som er innom R-410 i Finnmark. Det bør dog gjøres i praksis for alle innenlandsflyginger av sikkerhetshensyn til deg og dine passasjerer (lufttrafikktjenesten vet hvor du skulle fly og når om noe skulle gå galt). På flyskolen leverer vi ikke reiseplan på småflyginger som går rundt feltet, vi skriver opp på lapper som henges på en tavle hvor vi skal fly, når og hvor mange som er ombord (med navn), og da er det godt nok for vanlige skoleflyginger, vi leverer dog alltid reiseplan for navturer / lengre turer.

Det med propeller advance kan jeg ikke si jeg vet (men nå flyr jeg c172 også, ikke 182), men mulig du mener prop controll ? Det er isåfall til å styre turtallet på propellen (182 har jo propell med variable stiging, såkalt constant speed propeller).

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...