Gå til innhold

Fotoforbudet ved Bodø Hovedflystasjon.


Simen F Røiseland

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har, i likhet med mange andre spottere i Bodø-distriktet bekymret meg for Militærpolitiet når man er ute og spotter. Loven som sier at fotografering ikke er lovlig, kan nok virke ganske distraherende da man ikke får noen innvendinger om man f.eks fotograferer fly mot militærsiden under flyshow o.l. Jeg bestemte meg for å maile Luftforsvaret for å klargjøre litt i dette, og under følger svaret jeg fikk. Med tanke på at flere ville ha interesse av dette, hadde jeg tenkt på å skrive en artikkel i Flynytt, men da det kom frem av teksten at det ikke var noe revulosjonerede svar jeg fikk oppgitt, så jeg endte opp med å poste dette her.

 

Hva innebærer fotoforbud? Og hvorfor har vi det? Nødvendigvis er ikke forståelsen av fotoforbudet like åpenbart for alle, til tross for den kalde krigens bortfall.

 

Det er ikke tillatt å fotografere i luftrommet over og rundt militære objekter. Jf lov av 18 august 1914 nr 3 om forsvarshemmeligheter, og forskrift om fotografering mv fra luften og kontroll av opptaksmateriale fra luftbårne sensorsystemer av 6 januar 1997. I tillegg er dette nedfelt i lov av 11 juni 1993 om luftfart § 9-4 tredje ledd. Forskriften ble endret for noen år siden på ett punkt - i dag er det direkte fotografering av militære objekter som har fotoforbud, som ikke er lov. Det vesentlige er at dette er områder som er vurdert som skjermingsverdige, innmeldt som dette og merket for dette med fotoforbud.

 

Nødvendigvis er ikke forståelsen av fotoforbudet like åpenbart for alle, noe vi har vi forståelse for. Dersom f. eks. noen ønsker å begå tyveri, anslag eller terrorhandling vil det være aktuelt å fotografere objekter som del av planlegging. Dersom man åpner for fotografering risikerer man å måtte forholde seg passiv til mistenkelige personer samt at det fort vil bli vanskelig å identifisere disse. Muligheten til å opprettholde fotoforbud er dermed et viktig verktøy for å ivareta sikkerheten på basen for materiell og personell.

Det er fortsatt anledning for de som måtte ønske det, å søke sikkerhetsavdelingen om en tillatelse.

 

Bør ikke legge forholdene til rette

Også rent etterretningsmessig vil en oppheving av fotoforbudet ha betydning. Internett gjør det i dag enkelt å bestille og kjøpe nokså detaljerte satellittbilder av blant annet Bodø hovedflystasjon. Sikkerhetspolitisk sett bør vi likevel ikke legge forholdene til rette for at de som måtte ønske det får tilgang til å fotografere fritt uten militær kontroll. Et bilde tatt fra bakkenivå gir detaljinformasjon som ikke satellitt eller luftfoto kan gi.

 

Militærpolitiets rolle

I følge lov om militær politimyndighet i Forsvaret har Militærpolitiet myndighet til å anholde personer og ta beslag på og i umiddelbar nærhet av militært område dersom personer antas å utføre handlig i strid med norsk lov og at beslaget har til hensikt å sikre bevis. Ved beslag uten rettslig kjennelse vil militærpolitiet normalt innhente samtykke fra person til å beslaglegge eventuell film eller kamera. Dersom det tas beslag skal det skrives beslagsrapport. Dersom person ikke samtykker i beslag kan militærpolitiet sikre bevis ved å likevel beslaglegge gjenstand. Sivilt politi må i så tilfelle straks underrettes og vil normalt overta ansvar for beslaglagt gjenstand. Sivilt politi må på samme måte innhente rettslig kjennelse for å kunne opprettholde beslag dersom person ikke samtykker til at beslag opprettholdes.

 

Til beste for Forsvaret og media

Det som er spesielt med Bodø hovedflystasjon er at flystripa driftes og "eies" av Forsvaret. Det gir visse utfordringer når det skjer uforutsette ting som eksempelvis Kato-Air ulykken(e) hvor det blir et akutt behov for filming og fotografering fra media. Militærpolitiet gjør sin plikt når de reagerer på fotolinser som rettes inn mot basen. Vi er klar over at media har en jobb å gjøre, og de har sine etiske retningslinjer og regelverk som Vær-Varsom plakaten å følge. Derfor koples stasjonens presseoffiser inn slik at en kan tilrettelegge på best mulig måte slik at både Forsvaret og pressen få gjort jobben sin på best mulig måte.

Kontakt presse- og informasjonsoffiser ved Bodø hovedflystasjon hvis det fortsatt er oppklarende spørsmål rundt fotoforbudet.

 

Håper dette innlegget kunne være til hjelp! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innlegg Simen! Dette hjelper nok til forståelse for hvorfor det ikke er tillatt å fotografere militære områder uten godkjenning fra forsvaret, men er det ikke en regel som tilsier at fotoforbud skal informeres med skilt etc? Det er vel er fåtall av allmenhenten som er klar over lover og regler mht. fotografering av militære objekter..

Selv om det den dag i dag er liten sannynlighet for terrorangrep mot militære mål i Norge, så er det nok som de sier her, fortsatt viktig at loven består for å holde kontroll på hva som blir fotografert.

En skal også tenke over før man samtykker om beslaglegging av film om man virkelig har tatt bilde av noe militært. Hvis man ikke har et digitalt kamera så hadde det vært synd om flotte flybilder forsvinner selv om man ikke har noen form for militære objekter på filmen. Her vil jeg tro at sivilt politi har større forståelse om man er diplomatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...