Gå til innhold

Spørsmål om climb rate


Are Lund Hansen

Anbefalte innlegg

En "vanlig" climbrate for en -600 er normalt den mest økonomiske climb, og dette var jo veldig kryptisk.

En turbinmotor brenner mindre drivstoff jo høyere den kommer, og da er det viktig å komme opp så fort som mulig uten at man "dreper" motorene med slitasje eller høy EGT.

Og dette er litt av dilemmaet ved å velge riktig climb profil uten å ha andre hjelpemidler.

En god regel er imidlertid å følge to parametre; %N1-verdien på motoren og hastigheten. Hastigheten justeres v h a pitch (høyderorstrim). Hold N1 på rundt 93-94 under climb, og hastigheten på 280 KIAS inntil du når M.78. Hold deretter M.78 til topp. Går ikke dette i hop, må du ut og lete etter en bedre airfil. Denne verdien kan være en tommelfingerregel for flymaskiner som begrenser motoruttak ved bruk av %N1 og ikke med EPR.

I virkeligheten er en klatring med 737-600 beregnet av Flight Management Computer (FMC), der også bl a vekt og ruten (avstanden) er programmert. Under climb styres kraftutaket av N1 LIMIT. Dette er verdier som FMC justerer ut fra temp og høyde. Dette betyr kontinuerlig "riktg" kraftuttak fra motorene og at flyet klatrer hurtigst mulig til marsjhøyde med riktig hastighet.

I FMC på -600 finnes også mulighet for to reduserte N1-settinger - Derated Thust Climb CLB-1 og CLB-2. Disse reduserer thust med hhv 10 og 20 % (N1 -3 og -6). Dette har en positiv og en negativ effekt: Det reduserer behovet for vedlikehold (overhalingsintervaller - og Øystein får mindre å gjøre [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] ), men øker totalt trip fuel. Valget er derfor ikke så vanskelig i tider der fuelkostnadene øker og øker. ATC kan selvfølgelig p g a trafikksituasjonen gi begrensninger/anvisninger om climb, men for fueløkonomi er regelen å komme seg opp så fort som mulig.

Så tilbake til fpm. Jeg har ikke verdiene for -600, men en 50 tonns -500 (med 20K-motorer) når FL350 i løpet av 17 min - d v s en gjennomsnittlig ROC på 2000 fpm. MEN - FL170 nås allerede etter 6 min - dvs 3000 fpm. Som du ser vil gjennomsnittlig climb fra FL170 til FL350 være ca 1700 fpm. Går vi ned 6 tonn på T/O-vekt, vil tiden være hhv 14 min og 5 min. (Gj.sn 2500/3400, og fra FL170 til FL350 gj.sn 2000 fpm.) De siste noen tusen ft med tung maskin er climb rundt - og under 1000 fpm. En climb vil altså ikke være konstant - den starter med høye fpm - 4000 og over det, og faller gradvis inntil T/C.

En -600 har litt høyere vekt enn -500, men med kraftigere motorer i kombinasjon med større vingareal klatrer den noe heftigere.

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...