Gå til innhold

Appr med STAR


Per Arne Jacobsen

Anbefalte innlegg

Hei

Sitter her og studerer et Star kart for arrival rwy 01 L/R

på ENGM og i den forbindelse har jeg følgende spørsmål.

Hvis jeg følger Route MES 2E så etter R-115 GRM så skal jeg ha heading direct to BGU. Vil da ATC lede meg inn for ILS til rwy 01 L/R, og er ingen kommunikasjon nødvendig før dette tidspunktet ?

------------------

Per Arne Jacobsen

Callsign: VBX-108

perarne@jacobsen.cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

I real life så er kommunisering et must... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Flyet får av ACC som standard klarering for STAR, og descend til FL120, deretter skiftes det til APP, som foretar videre nedstigning, speed control etc. (standard speed er 250KIAS, tfc permitting får de fly fortere). OBS: Høydene som står på STAR kartet er bare safe terrenghøyder, flyene SKAL forholde seg til høyder fra oss. Fordi MES STAR til rwy01 ikke er sideadskilt fra SID's 01L går vi som standard til FL100, slik at vi kan klatre avganger til FL090, mens vi venter på separasjon. Descend under FL100 kommer vanligvis litt før du er "abeam" plassen. Standard da er 5000' og evt. vector/speed justering før flyet skiftes til Director, som derfra styrer "pølsemaskinen" [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

STAR'en slutter på BGU, har du ikke fått vectors da skal du entre holding.

Sander Johansen

ATCO

Oslo ATCC

------------------

"Climb like your life depends on it...cuz it does..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hvis det ikke er avganger, så hender det vi går lavere ned.

Vi har definert et område nord av GM opp til FL090 slik at TMA W kan klatre sine fly (SKI,SOK,FAG) koordineringsfritt fra TMA E som har MES arrival's ved rwy 01(vi vil ha mest mulig koordineringsfrihet, hvis du ser på SID/STAR systemet så ser du at alle SID's er separert fra alle STARS ved TMA boundary, slik at vi koordineringsfritt (uten å måtte ringe) kan klatre til FL190, og ACC kan gå ned til FL120)

Hvis TMA E vil descende under FL100 før dep. area er passert, så koordineres dette alltid med TMA W verbalt.

Det hender også ved liten trafikk at vi vektorerer fly fra nord på vestsiden for en left circuit til 01....

Tilsvarende prosedyre er også laget for rwy 19, eks SKI SID's på 19L er ikke separert fra TOR arrivals...

Sander Johansen

ATCO

Oslo ATCC

------------------

"Climb like your life depends on it...cuz it does..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Sander!

Det var en alle tiders innføring for en som kjenner lite til detaljene omkring departures og arrivals, og prosedyrene omkring dette. Takk igjen. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Mvh

Kjell

(Huff, nå tok jeg visst tråden fra deg, Per Arne!)

[Endret av Kjell Martinsen 15-08-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til

Legger man inn for eksempel SID punktene i GPS eller flighplanner og lar autopiloten styre dette: Har hørt om et program som heter EFIS98 men etter det jeg forstår kan man gjøre følgende : Finne punktene og legge de inn i FSNav exportere dette til FS og la autopiloten styre dette etter GPS.

Er dette helt på jordet eller er det noe slik man gjør i praksis ?

------------------

Per Arne Jacobsen

Callsign: VBX-108

perarne@jacobsen.cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sander...

Jeg henger meg på denne tråden fordi jeg fant orienteringen din veldig interessant. Hvis jeg har forstått deg rett, skal altså en pilot som bruker MES2E holde FL100 til han er godt forbi TOTNI for å holde klar av avganger på RWY01L®, som i første rekke blir klatret opp til FL090. Først når han nærmer seg punktet hvor han skal forandre kurs mot BGU (på mitt kart heter det GM392), vil han da bli sluppet ned til 5000'. Når jeg har kommet med fly nordfra, og vi tilsynelatende har fulgt denne STAR, har det sett ut for meg som om vi har ligget på en høyde som er lavere enn FL100. Jeg befinner meg sikkert i en eller annen for for "villfarelse" her. Jeg vil sette pris på en korrigering.

Mvh

KjellM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...