Gå til innhold

Hjul vs Landinger


Andreas Sunde

Anbefalte innlegg

Hei Andreas,

Vanskelig spørsmål du stiller. Som flytekniker burde jeg kanskje kunne gitt deg et konkret svar på det, men beklager at det ikke er mulig.

Det er gitt tall for ca. hvor mange cycles et dekk skal vare. Tallet husker jeg ikke,da må jeg sjekke maintenance manual for aktuelle flytyper etc. - dette tallet er bare rettningsgivende. Mange faktorer spiller inn, banens beskafenhet (vann,slush,snø,tørr/våt asfalt etc.)temp. og trykk i dekket, hvordan treffer det banen under landingen,FOD på rulle/taksebanen og oppstillings plasser osv. osv.

Vi har klare rettningslinjer for når et dekk må skiftes og dette vurderes i hvert enkelt tilfelle.

Dekkene kontroleres mellom hver landing og avgang for slitasje, kutt, synlige cordlag og separasjon etc. Vi lar de ikke slites for mye av hensyn til at de skal regummieres (økonomi for selskapet). Rillene på dekkene er en form for slitasje indikatorer, dette kan være anderledes hos andre selskaper f.eks. hos Aeroflot, som jeg av og til assisterer under push back fra gate. De har "kjegle" punkter, - koniske punkter rundt banen på dekket som indikator. Da det bare er et "punkt merke" igjen, så indikerer dette at hjulet er slitt og på tide å regummieres.

Håper dette avklarte noe av det du lurte på?

Hilsen

Fred V.

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...