Gå til innhold

Hva er normal climb-rate.


Torgeir Pedersen

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har sittet på "klappen" med 4000ft/min. på 737-500.

Det regnes for å være "normal" startclimb opp til 3-4000ft i flg. kapteinen.

En flygeleder på Værnes fortalte meg at denne maskinen er god for 6000ft/min. opp til ca. 7-8000ft (dersom det er nødvendig) med ca. halv totalvekt. Det blir derimot sjelden/aldri gjort... av div. årsaker.

Jeg må si jeg er temmelig "imponert" noen ganger når jeg ser denne maskinen ta av - omtrent som en rakett.

Vedr. climbrate var jeg vitne til noe komisk ( også på Værnes):

En Widerømaskin (Dash ette eller annet) tok av i 35-40 kt motvind da flygelederen med store øyne utbrøt:

" Dæven døtte - oppover bars det med hain ja !! Det gjekk itj my framover, men det va no et ijnni granskauen te`løft hain fekk da sjø.." [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

------------------

Åge Olsen/SATNOR4

atcc@molde.online.no

http://home.sol.no/~es/" TARGET=_blank>VACC Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar til climb på -400:

N1-verdi er avhengig av temperatur (TAT). På en -400 med 23,5 K-motor tas ut max ca 93% N1 under climb ved 280 IAS/M.74 på standard dag (ISA). På en varm dag, eksempelvis -10 TAT i FL300 er max climb N1 101,4%.

Klatreevnen er veldig avhengig av vekt. Ved 56 tonn avgangsvekt (13 tonn under max) vil det brukes tid opp til forskjellige høyder slik (i hele minutter):

FL120 5 min

FL150 6 min

FL180 8 min

FL200 9 min

FL230 10 min

FL250 11 min

FL270 13 min

FL290 15 min

FL310 16 min

FL330 18 min

FL350 21 min

FL370 24 min

Hvis vekten øker til 62 tonn, vil f eks tiden opp til FL 250 være 13 min, og opp til FL350 27 minutter. Vi ser altså at de siste 10 000 ft vil gjennomsnitt ROC være ca 700 fpm. Ved tung maskin som flyr opp mot max høyde, vil ROC være ca 500 fpm på siste delen.

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...