Gå til innhold

Kanaler på voice-serveren - kom med innspill ...


Åge Olsen

Anbefalte innlegg

Da har jeg etter beste evne (og etter ny AIP) satt opp kanaler for de mest brukte flyplasser i Norge.

 

Før dette nå blir lagret, ( slik at kanalene ikke forsvinner ved ev. restart av server), må dere gjerne komme med innspill/ønsker om flere.

 

Utover disse 30 kanalene, kunne vi forsåvidt tatt med flyplasser med tårn- og innflygingskontroll, det være seg Karmøy, Kværnberget, Røros, Alta, Banak og Kirkenes. ( Trur eg..)

I tillegg er det ikke mindre enn 35 afis-plasser...(!!)

De fleste mener at 30 kanaler er nok, litt info om disse:

Bodø Control er delt opp i nord og sør.

Bruk SØR som primær-frekvens. (126.300)

Flyplassene er nå lagt inn under den respektive kontrollsentral. Fra nord til sør.

Logg på som ENAL_APP på Vigra, selv om voice callsign er satt som " Vigra Tower/Approach". Dette p.g.a. com.-range på kun 30 mil på _TWR. Det samme gjelder Kjevik, Andøya og Evenes.

Gardermoen _GND har fått CLR-frekvensen, 121.600.

(Det er jo en haug med fekvenser der, vi forenkler det slik og kaller kanalen Ground/Delivery.)

Torp har Farris Approach og Torp Tower, hvilket er korrekt. Torp har en helt ordinær tårntjeneste på linje med Bergen, Stavanger etc... Tårntjenesten blir ikke "ivaretatt" av Farris.

Når serveren blir flyttet på "riktig" maskin, blir det satt opp MP for FS2000. Derfor kanalen MULTIPLAYER.

Nederst kommer da TRENINGSKVELDER, under den vil det bli satt opp kanaler for hver treningskveld.

HOTKEYS -

(desverre kun 10 stk.) vil nå kunne benyttes, da kanalene ligger på samme plass med samme navn, assosieringen er altså konstant.

Det er vel helst pilotene på SB som drar fordel av dette, de slipper da å gå ut av fullscreen ved kanalskifte.

 

PS: Husk å unngå taste-kombinasjoner som berører FS... Ikke bruk Z for ENZV da slår du vel av autopilot så vidt jeg husker..

IKKE "juks" til 20 hotkeys ved hjelp av whisper-kanalene, det kan jo være kjekt at alle piloter hører hva som sies fra andre fly.. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Hvis ingen har nevneverdige innvendinger, lagrer vi dette snarest.

------------------

Åge Olsen, Molde

atcc@molde.online.no

http://home.sol.no/~es/" TARGET=_blank>VACC Norway

[Edited by Åge Olsen 24-05-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isteden for å ta med alle disse AFIS'ene osv. Så må det vel kanskje gå ann å opprette noen "generelle" kanaler som kan bruker til forskjellige ting hver gang!? altså f.eks AFIS_1, AFIS_2 eller ATC_1, ATC_2 o.l.. så hvis noen vil være Kirkenes Tower eller no, så kan de bare joine de "generelle" kanalene.

------------------

mvh

Tom Stian Bjerk

http://home.sol.no/~bjerk" TARGET=_blank>http://home.sol.no/~bjerk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mangler 2 kanaler:

Såvidt jeg har forstått er det reservert 2 frekvenser for fly-til-fly kommunikasjon der det er nødvendig, i ikke-kontrollert flyrom (f.eks. flyrom der det foregår mye lokal luftsportaktivitet rundt en flystripe uten tårn) Av typen "hei jeg ser deg, er på din klokka 9 posisjon, er på vei ned for å lande"... Tror en av disse frekvensene er 120.00 sånn cirka. Noen som vet mer om dette?

------------------

Håvard Sande

havarsa@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene er 123.45 (det er "generell chattefrekvens"), her hører man av og til piloter (gjerne i større selskaper) snakke sammen om løst og fast, du kan høre småflygere som kommuniserer og alt mulig annet.

Jeg også mener å huske at det er enda en frekvens, men husker ikke hva den er.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lagt inn " til gangs "...så får vi heller ta bort - det er mye enklere. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

I en "rundspørring" i går, mente de aller fleste at kanalene bør ligge geografisk fra nord til sør.

Det er kommet forslag om å bruke flere frekv. på eks. _TWR / _GND/DEL / _DIR (PC godtar vel ikke _DIR, men vi må finne noe annet høvelig ).. på de flyplasser som har det. Videre foreslås sektorinndelinger av FIR, nord/sør/vest etc.

 

Dette kan ev. gjøres når vi vet at behovet er der, eks. flyin og andre store begivenheter.

AFIS 1-2-3 er lagt inn i hvert FIR. I.f.m. handoff til disse, må det etter mitt skjønn bli noe alla dette fra kontroller: " Contact Molde Tower in channel 3 "...(?)

Dette er enda på "prøve-feile-endre"-stadiet... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Åge Olsen, Molde

atcc@molde.online.no

http://home.sol.no/~es/" TARGET=_blank>VACC Norway

[Edited by Åge Olsen 25-05-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Åge Olsen:

Nå har jeg lagt inn " til gangs "...så får vi heller ta bort - det er mye enklere. [image]
'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

I en "rundspørring" i går, mente de aller fleste at kanalene bør ligge geografisk fra nord til sør.

Det er kommet forslag om å bruke flere frekv. på eks. _TWR / _GND/DEL / _DIR (PC godtar vel ikke _DIR, men vi må finne noe annet høvelig ).. på de flyplasser som har det. Videre foreslås sektorinndelinger av FIR, nord/sør/vest etc.

 

Dette kan ev. gjøres når vi vet at behovet er der, eks. flyin og andre store begivenheter.

AFIS 1-2-3 er lagt inn i hvert FIR. I.f.m. handoff til disse, må det etter mitt skjønn bli noe alla dette fra kontroller: " Contact Molde Tower in channel 3 "...(?)


Bare for å pirke [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Det heter ikke tower men information, f.eks. når farris ber oss kontakte tårnet på geiteryggen sier dem noe sånt som "... contact geiteryggen information on one one niner desmo two..." (snakker nå om irl).

På den annen side, når vi kaller opp tårnet litt utenom det vanlige (for å f.eks. requeste en simulert nødlanding) pleier vi å si "Tårnet fra lima lima golf", og når tårnet kaller opp oss for en forespørsel sier dem "lima lima golf fra tårnet". Men egentlig heter det information [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda - det er meget mulig at Farris bruker "information" - ok.

Men jeg tror nok at "egentlig" fravikes temmelig ofte.

Hver flyplass/flygeleder/pilot har sin "egen måte" å uttrykke seg på...selvfølgelig med samme betydning, men formulert forskjellig.

Spør en flygeleder om hva som helst, og du får standardsvaret: " Egentlig er det slik og slik, men VI gjør det slik fordi ..." [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] De har sin egen "mal" å gå etter.

På eks. Molde sies ganske enkelt "Molde goodevening, Braathens..." / "Braathens xxxx contact Molde on (frekv)" (Sånn sett var det jo et dårlig eksmpel jeg brukte vedr. handoff til "Molde Tower" da... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] )

Men men...egentlig er jo egentlig - du har rett i det.

Tror vi er ganske så enige jeg Tarjei... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

 

------------------

Åge Olsen, Molde

atcc@molde.online.no

http://home.sol.no/~es/" TARGET=_blank>VACC Norway

[Edited by Åge Olsen 25-05-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...