Gå til innhold

DUPLEX på scanner


mwalther

Anbefalte innlegg

Hei!

Da det ikke finnes noen radio/scanner forum i Norge (av det jeg vet om) ... spør jeg her:

Kan noen forklare meg hvordan duplex på frekvenser fungerer? Jeg skjønner det har med 2 veis samtale...og at en sender på en frekvens litt over en annen eller noe slikt... men hvis jeg for eksempel lytter på 460-470 MHz hvordan hører man begge veier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En duplex kanal er en kanal som lytter og sender på to forskjellige frekvenser. Dette er ofte brukt av repeatere (noen ubemannede radioformidlere som ofte står på høye fjell for at senders rekkevidde skal bli lenger).

Et eksempel:

I Kristiansand har radioamatørene satt opp en repeater. Denne har >innfrekvensen< 145.15 MHz, og >utfrekvensen< 145.75 MHz. En tranceiver (en radio som har sender og mottager) er ofte bygd slik at den kan legges opp for duplex, og dette brukes her. Ved å legge inn de to frekvensen på en spesiell måte, får man slik at hver gang man trykker inn PTT (Push To Talk; sendeknappen), så sender man på den frekvensen man har satt som innfrekvens. Repateren mottar dette signalet (på 145.15), og gjør dette om til utfrekvensen (145.75). På dette viset øker man rekkevidden betraktelig pga repeateren ofte sender på langt sterkere effekt, og står høyt. Når man så slutter å sende (slipper PTT knappen), skifter radioen automatisk over til repeaterens utfrekvens, slik at vi kan høre de andre som snakker.

Dersom du har tenkt å lytte på duplex kanaler, bør du få tak i utfrekvensen til repeateren. Dersom du bruker innfrekvensen får du bare inn den/de radioen(e), som er innen "rekkevidde" (dvs. de som sender så sterkt at radioen din oppfatter signalet). Bruker du derimot utfrekvensen, får du med deg alt som repeateren får.

Kort sagt. Innfrekvensen er ofte svak, og brukes til å sende opp til en repeater. Utfrekvensen er sterk, og brukes til å formidle signalet ut over hele bygda.

Håper det kom noe fornuftig ut av det...

Ha en god påske?

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et scanner-forum...eller en stoooooor fil med alle norges frekvenser...

http://search.sol.no/ar/search.cgi?query=norscan&language=no&mengde=web-no&ver=5"'>http://search.sol.no/ar/search.cgi?query=norscan&language=no&mengde=web-no&ver=5" TARGET=_blank>http://search.sol.no/ar/search.cgi?query=norscan&language=no&mengde=web-no&ver=5

Hit nr. 2, høyreklikk og velg Save Target.

------------------

Mats ''IceBox'' Bristol

President of Betatel Productions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...