Gå til innhold

Hjelp!! ISL


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har et DUMT problem. Når jeg skal lande ved hjelp av ISL med autopiloten, kommer jeg alltid for høyt eller lavt. Dette er serlig når jeg flyr større jet fly. Det er jo ikke så veldig realistisk når jeg plutselig er fl 010 9,1nm fra flyplassen. Er det noen som har et god råd og gi meg.

MVH

Anders V Landro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alandro...

Jeg vet ikke om du bruker kart hvor glidebanen er inntegnet. Jeg har opplevd at om jeg ligger OVER glidebanen når jeg kobler inn APR på autopiloten, passerer jeg over flyplassen. Ligger jeg UNDER glidebanen når jeg kobler inn APR, tar automatikken over straks flyet kommer inn i banen. Når jeg følger kartene, er den anviste flyhøyden alltid noe lavere enn glidebanen når jeg entrer strålen. Når jeg har kommet inn for høyt og APR ikke justerer høyden, lar jeg APR være innkoblet, men slår av høyden og justerer nedstigningen manuellt litt brattere slik at flyet "tar igjen" glidebanen. Da tar autopiloten over, og jeg kan lene meg tilbake og ta en sup av kaffekoppen....

Happy landing!

KjellM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt forvirring i begrepene, ISL er det såvidt meg bekjent ikke noe som heter, men ILS derimot er nok hjelpemiddelet vi her snakker om [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] (instrumenlandingsystem).

ILS må alltid interceptes UNDER glideslope (GS) ellers flyr du ingen ILS approach (men heller en localicer approach).

Forøvrig kan du se på min webside ( http://hjem.cybercity.no/~nfp1528/"'>http://hjem.cybercity.no/~nfp1528/" TARGET=_blank>http://hjem.cybercity.no/~nfp1528/ ) hvor du finner noe kurs i bla bruk av ILS.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Tarjei Lundarvollen:

ILS må alltid interceptes UNDER glideslope (GS) ellers flyr du ingen ILS approach (men heller en localicer approach).

Njaa, Tarjei, dette er vel en uttalelse som trenger noe modifikasjon. Det er riktig at G/S bør interceptes undenfra. I AIP GEN 3.4-2 står det bl a under Bruk av ILS glidebane:

I vertikalplanet kan det forekomme glidebanekurser over kunngjort glidebanevinkel. Glidebanen bør derfor ikke avskjæres ovenfra.

Legg merke til at det står "bør" - ikke "må".

I "god-boka" for Boeing 737-400/-500 står det i kapittelet "Automatic Flight - System Description":

The G/S cannot be captured prior to localizer capture. The G/S can be captured from above or below. Capture occurs at 2/5 dot an results the following:

(Etter dette kommer opplisting av hvilke signaler pilotene får, og hvilke lamper som slukkes/tennes under full etablert ILS.)

Du kan altså fly en fullverdig ILS selv om G/S avskjæres ovenfra.

Påskehilsen fra Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...