Gå til innhold

Hvordan lager jeg egne "Land Class" texturer?


Finn-Aage Sivertsen

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe.

Er i startgropen for å lage scenery over Svalbard. Siden jeg ikke har gjort dette før har jeg startet med et lite område rundt Longyearbyen. Høydeprofilen er laget, og blitt ganske bra, men jeg mangler gode "Land Class" texturer for å legge på. Er jo en ganske spesiell natur her oppe, og de texturene som er default blir ikke noe bra.

Er det noen som vet hvordan jeg enten kan lage egne "Land Class" texturer, eller modifisere de som er default?

Jeg er ikke på utkikk etter å bruke flyfoto eller satelittbilder!

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Har alle Topo kart skannet på PC'n.

- Først må disse gjøres rene slik at kun høydelinjer er igjen.

- Konverteres så til vector grafikk med WinTopo Pro, hvor også høydelinjene merkes med høyde.

- Så bruker man BlackArt til å interpolere mellom høydelinjene.

- Litt konvertering og vips så har man laget en egen høydeprofil i USGS ASCII format.

 

Er nok litt mer arbeid enn det her høres ut som, men resultatet blir bra. Oppløsningen er begrenset til kartets målestokk og type innskanning. Mine er i 1:100 000 og skannet i 150dpi, noe som tilsir en oppløsning på 16,9m. Dette er dog ikke helt reelt fordi oppløsningen mellom høyderingene er 50m. men dette er de mest nøyaktige kartene over Svalbard som er å få kjøpt.

Har ett før og ett etter bilde, men har ingen side og legge de ut på, så hvis noen vil så er det mulig å ta en titt.

 

Er det noen som kan hjelpe meg med "Land Class" texturene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...