Gå til innhold

Noen vits å bruke penger på payware ?


Knut Haugen

Anbefalte innlegg

Man streber jo hele tiden for å finne nye fly og andre duppeditter til FS. Har stor sett 90% stilling som materialforvalter i mitt virtuelle 'flyselskap' "" Er flyene og andre gadgets som du betaler dyrt for verd pengene? Ser for meg faren for at man kan bli 'junkie' etterverdt og det vil bli skrekkelig dyrt. Hvor mye payware har dere kjøpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del har kjøpt PMDG's 737NG (som jeg er sånn passe fornøyd med) og Lago's Terra Mesh for Nord og Sør Scandinavia (som jeg er strålende fornøyd med).

 

Tror også man fort kan bli payware junkie. Det er mye bra freeware der ute, som er vel så bra som payware. Tror det gir litt "status" å ha mye payware..... ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke slik at all payware er så fryktelig bra, men når man har prøvd det beste innen payware (Reality XP, 767PIC, Dreamfleet) er det lettere å oppdage manglene ved freeware. Når det er sagt så er Bill Grabowski sitt ERJ-panel det jeg bruker mest for tiden, men det er et av bare fire-fem freewarepaneler som kan måle seg med bra payware.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADDONS ER BRA ! Med det mener jeg også FREEWARE ! Det fine med freeware er jo at du kan kvitte deg med det, uten at det har kostet deg en drue. Sånn er det ikke med payware !

Defor; før du begynner å skaffe deg payware bør du ha gjort deg opp noen tanker om 1. hvilke behov du har og 2. hvilke krav du vil stille til det du legger til fs'en din.

Så, 3. på denne bakgrunnen bør du undersøke innholdet i det produktet som fanger oppmerksomheten din ute på de ulike flightsim. nettstedene (eller i butikkene).

 

1. BEHOV

Hva er det du liker best ved FS ?

- Er det å komme til en flott flyplass, isåfall stor

flyplass eller bushscenery ?

- Er det å se virkelighetstro natur (Mesh) VFR flyging ?

- Er det å fly i et avansert fly ?

- Liker du å fly langdistanse, fra en fin addon flyplass et sted og til en annen fin addon flyplass på den andre siden av kloden

- Eller vil det være gøy å holde seg til et land ? !

- Liker du å bygge opp og skape liv selv til en flyplass

- Osv.

 

Alle programmene finnes der ute, gratis eller ikke !

 

2. KRAV

Hvor setter du grensen for nedre framerate (FPS). Jeg mener å ha lest et sted at det menneskelige syn klarer å fange opp litt over 20 bilder pr. sekund - la oss si 22. Det betyr at f.o.m. FPS på 22 og oppover så opplever vi at filmen/FS'en flyter som virkeligheten. De fleste av oss syns vel 12-15 FPS er ok også, men under det så kan hakking begynne å bli noe irriterende. Under ca.6 oppleves det så hakkete at vi får en meningsløs kontroll på flyet. Payware er ofte så komplekse programmer eller scenerier at de derfor krever store maskinressurser for å flyte i simmen. Dette står det nesten alltid noe om i produktbeskrivelsen med hensyn til maskinkrav - stort sett er den nevnte nedre grense BARE TULL OG TØYS - da er du fort nede i 6 FPS og værre. Recommended prosessor og RAM osv. bør stort sett taes som den virkelige nedre grense, men jeg understreker; fra og med det nivået går det stort sett greit.

 

Jeg har sagt det før på forumet og jeg gjentar det her: HVA ER VITSEN MED Å KJØPE NOE SOM HAKKER ???!!

 

3. UNDERSØKE INNHOLDET I PRODUKTET.

Produktbeskrivelsene er ofte dårlig skrevet, rotete og med engelsk preget av nasjonaliteten på programutvikleren. Ikke gi opp her, ha tolmodighet til å lese og er det noe som er uklart, benytt kontaktadressen som gjerne er oppgitt for å spørre hvis du er usikker på hva programmet inneholder. Og det er interessant å undersøke her på forumet.

Jeg nevner et eksempel da jeg bommet: Perfect Flights JUMBO 2004 så jeg på SimMarket. Jeg trodde det var en avansert flypakke med JUMBO liveries og et adventureprogram i tillegg, fordi den ligger sortert under aircrafts. Det var det ikke, det er i utgangspunktet et adventureprogram med Jumbo(747-400) og adventureprogrammet er en katastrofe, det funker rett og slett ikke ! Jeg fikk ikke teknisk støtte som nevnt i produktbeskrivelsen. Heldigvis hjalp SimMarket meg og jeg kom meg løs av handelen. Hadde jeg undersøkt her på forumet og lest noen reviews hos SimMarket hadde jeg aldri kjøpt ! Husk at det er ikke alltid simmere her på forumet oppgir hvor kraftig maskin de har når de forteller om hvilken FPS de oppnår, og de forteller ikke alltid om de flyr et komplekst addon fly på default scenery eller omvendt eller begge deler.

 

Et annet eksempel er PMDG' 737 NG. Det er bra, men det de oppgir som nedre grense er 700 Mhz- Dette er reneste sprøyt ! Recommended er 1.8 Ghz -DET er MINIMUM !! , ellers kan du ikke benytte virtual cockpit og skal du bevege deg på eller rundt et addon scenery så hakker det så mye at det hele blir meningsløst. Altså tull å kjøpe med under 1.8 Ghz (kanskje under 2.0 også....)

 

MED ANDRE ORD: Skal du kjøpe payware, så gjør som vinsamlere; de kjøper bare den vinen de liker og velger den med omhu - den skal også kunne holde en stund !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...