Gå til innhold

" FlightSim Startup " - og treningskveldene..


Åge Olsen

Anbefalte innlegg

I det store og hele har vel disse kveldene gått greit.(?)

Føler allikevel at vi ikke har funnet den helt "perfekte" måten å avvikle disse på..

For det første trenger vi flere folk til å hjelpe oss..

Det har vært de samme trofaste som har gått igjen siden vi startet,(ATCC Norge) og vi må alliere oss med flere som kan dele på.

Det har stort sett gått på ENTR-ENSV-ENOS... og vi mener at det er nok med 3 fir, en grei trekant å fly i.

(Intet vondt om Bodø..)

Vi vil oppfordre piloter til å skrive flightplan til/fra de flyplasser som kontrollerene _sitter_ på.

Da vil pilotene få bedre/detaljert service, m.h.t. vær, vectoring etc.

Vi har opplevd at 4-5 fly har flydd i ENOS_CTR, til/fra plasser som ikke er bamannet, men allikevel ligger i samme fir. (Samtidig har ENTR og ENSV vært uten fly..) Da blir det litt mye "own discretion, contact me when...", og det er ikke en fersk pilot tjent med.. Joda, vi vet at en i _CTR possisjon skal beherske dette, men det er unektelig mer stress å hente værrapport, sentrère/zoome på flere plasser stadig vekk, og samtidig gi god nok hjelp. Videre skal kontrolleren også gi en del info til piloten underveis, nettopp fordi det er treningskveld. Benytt "cruise-tiden" til spørsmål..

Velger piloter ENSV_CTR i ATC Directory og får opp atis fra Flesland, ja da flyr de til/fra Flesland..og ikke Florø eller Sola.

Høres kanskje kjedelig ut, men tror bestemt at piloten får best service på denne måten. I tillegg er det enklere å øve på handoff, når man har 3 _CTR og 3 _APP.

I fare for å bli uglesett tar jeg sjansen på litt moralpreik:

Mange piloter (de fleste) møter godt forberedt på trening, de har testet ut SB og ev. BattleCom..altså forvisset seg om at programmene deres FUNGERER. De har ofret 10 min. på å lese det som står omtalt på FlightSim Startup om dette.

Andre møter på trening og spør hvor de kan laste ned SB..(for å sette det litt på spissen..) Slikt går på bekostning av de som sitter med ferdig utfyllt flightplan og venter og venter... og i værste fall logger av..

Ikke misforstå meg, det er ikke vondt ment, men vi MÅ sette minimumskrav, og disse er omtalt på "Treningskvelder". (Selvfølgelig kan det oppstå uforutsette problemer underveis, de må vi prøve å løse "på sparket"...)

Kart: Det ligger kart for nedlasting på FlightSim.no/Filbibliotek. I tillegg sender vi gratis enroutekart til de som bestiller.

Til de som er "faste" på ENOS/ENSV/ENTR...fint om dere kunne slå kloa i noen som kan være APP på de plasser dere velger å sitte, gjør avtale med disse på forhånd..

Treningen begynner kl. 2100, men der er folk fra 2000 (vil nå bli fast rutine)...slik at folk kan logge på litt før og få ev. briefing før vi "tar av"...

Målet er altså å gi den første klarering kl. 2100

Kontroller-trening:

For de som ønsker å trene ATC, send en mail og vi/dere gjør avtale med de som har tilbudt hjelp med den biten...

Håper ikke jeg skremmer bort nye piloter nå da, vi skal fremdeles ha det gøy og være i en totalt avslappet atmosfære.. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Velkommen skal DU være !!

------------------

Åge Olsen, Molde

atcc@molde.online.no

http://home.sol.no/~ageolse" TARGET=_blank>FlightSim Startup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...