Gå til innhold

Seilfly


Mats Gjertsen

Anbefalte innlegg

Tja, driver og driver. Jeg har 7 instruktør starter og 10 solostarter på seilfly da, for å få slepeutsjekk (dvs slepe igang seilflyene med motorfly).

 

Og seilfly er en fin måte å fly på det. Du lærer ihvertfall mye av det, og det er til tider utrolig morsomt (faktisk). Du lærer veldig mye om været også, noe som kommer godt med om du senere skal utvide til motorsertifikat og trafikkflyger.

 

Nå er det nok flere her som har mere seilflyerfaring enn meg (Rune Valestrand f.eks.) og de kan sikkert si litt mere, men i mellomtiden kan du jo se på www.nak.no under seilfly.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Ja, seilfly er veldig morsomt!

Dette kan jeg absolutt anbefale. Jeg flyr selv i Tønsberg Seilflyklubb, en klubb som for tiden er meget aktive.

Ta en titt på websidene våre: http://tonsberg.seilflyklubb.no/

Her er mine personlige bilder som jeg har tatt fra dager på Jarlsberg, Starmoen og Notodden. http://kinza.wildchat.org/seilfly/

 

Førstesiden på våre websider er jo en solosjekk, og jeg kan garantere deg at ingenting er som følelsen etter å ha gjennomført en helt perfekt tur, en perfekt landing helt alene, uten noen instruktør i baksetet.

Da vil du sveve i lykkerus i flere dager fremover!

 

Seilflyging kan absolutt anbefales.

 

Noe mere du lurer på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva det koster er vel litt vanskelig og svare på, det vil alltid variere litt, men regn med allefall 15 000-20 000. Ikke så veldig mye lavere, men det vil jo avhenge av hvor mye du vil fly, og hvor du vil fly.

 

Du skal igjennom en praktisk del og en teoretisk del.

Du skal ha gjennomført prøver i følgende fag:

 

Lover og Regler (Før første solotur)

Aerodynamikk (Før 10. Solostart)

Meterologi (Før 10. Solostart)

Instrumenter og materiell (Før 10. Solostart)

Avansert Flylære (Før oppflyging)

 

Dette er ikke spesielt vanskelige fag, det holdes et kurs på 1-3 timer på hvert av fagene.

 

Den praktiske delen er jo selve flygingen. Du starter på Grunnkurs 1, hvor du bare skal lære deg å fly. Du skal lære deg nødprosedyrer, og klare å rette opp flyet fra en stall, spinn og en flikk, også skal du lære deg å fly helt selvstendig uten noe hjelp fra instruktøren.

Ved endt grunnkurs 1 vil antageligvis skolesjefen i den aktuelle klubben da en tur med deg, og vurdere dine ferdigheter og kanskje sende deg opp helt alene.

Det er nå morroa begynner, grunnkurs 2!

 

Nå skal du lære deg å fly langt, fort, høyt og lenge! I tillegg skal du igjennom enda flere øvelser, som kortbanelanding, hinderlandinger, utelandinger, sideslip, termikkflyging, bølgeflyging, hangflyging.

 

Når du er ferdig med grunnkurs 2 er du klar til oppflyging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil egentlig bare tilføye meg i rekken og anbefale deg å begynne med seilflyging. Seilflyging er en utrolig morsom og utfordrende sport. Er du i tvil om dette er noe for deg, så kjøper du bare et introkurs i den aktuelle klubben.. Da får du vanligvis de 3 første turene i skoleprogrammet + litt grov teoriundervisning for ca 1500,- Er du da glad og fornøyd, fortsetter du videre med grunnkurs 1 som Rune fortalte om..

Jeg kom akkurat hjem fra en helg med seilflyging på Lunde i Telemark selv.. og spesielt idag var det veldig fine forhold hos oss. Skybas i 1600m, og ca 2m stig/s. Klarte å henge oppe i 1t 30m, før han i forsetet ble dårlig og ville ned..

Hva mer skal man si.. Når man driver å flyr seilfly, flyr man jo mot stigområder, og oppholder seg i disse, for så å fly videre mot neste stigområde.. For å holde seg i et slikt stigområde må man ligge å sirkle over området.. Derfor blir det velding mange svinger, og det er derfor en meget spesiell måte å fly på. Man blir satt på mange store prøver innen seilflyging.. For i det hele tatt å komme i lufta, er det vanlig å slepe seilflyet opp i ønsket høyde.. Under ett flyslep, flyr man jo egentlig i formasjon med slepeflyet, og det kan være utfordrende nok, spesielt når man kommer til grunnkurs 2, hvor krappe svinger og 8-tall i slep blir mer og mer vanlig.. Nei.. det må bare oppleves:) Man får iallefall en hobby for resten av livet, og ettersom man er avhengige av andre medlemmer for å komme seg i lufta, er som oftest seilflymiljøene veldig veldig bra.

Etterhvert som man lærer seg å fly termikk og klarer å henge seg oppe blir dessuten timeprisen på seilfly meget lav i forhold til motorflyging og helikopter.. En billig luftsport.

Nei.. ta deg en tur og prøv selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...