Gå til innhold

Magnetisk avvik ?


Tarjei Lundarvollen

Anbefalte innlegg

Hei, sitter og skriver på kommentaren/manus til den planlagte og nedenfornevnte videon, nå har jeg kommet til kartbruk og skal forklare om magnetisk avvik.

Vi tar utgangspunkt i innflygingen til flesland bane 35, her står oppgitt true hdg på 354 grader med magnetisk avvik 3 grader west, husker jeg da riktig når jeg legger til avvik mot vest og får en magnetisk kurs på 357 grader ?

I tillegg søker jeg etter folk som er tilnærmet ferske med fs til og lese gjennom kommentaren for og se om den er god nok eller om noe må forklares nærmere, noen som vil ?

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TAL.

Det stemmer at du ved vestlig misvisning legger til i forhold til true course. En huskeregle for magnetisk misvisning er at "West is best, East is least".

Når det gjelder Flesland, så er kursen som er oppgitt på kartet 354 MAGnetisk og ikke true course. Approach course er alltid oppgitt i magnetisk kurs på innflygingskartene. Dette gir TRUE course på 351. (Se forøvrig ENBR AD 2.12 der BRG GEO for rwy er 350.55).

Hilsen

Tom I Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by tomberg:

Hei TAL.

Det stemmer at du ved vestlig misvisning legger til i forhold til true course. En huskeregle for magnetisk misvisning er at "West is best, East is least".

Når det gjelder Flesland, så er kursen som er oppgitt på kartet 354 MAGnetisk og ikke true course. Approach course er alltid oppgitt i magnetisk kurs på innflygingskartene. Dette gir TRUE course på 351. (Se forøvrig ENBR AD 2.12 der BRG GEO for rwy er 350.55).

Hilsen

Tom I Berg

Hei TIB og takk for den. Jeg visste vel egentlig at app kurser var oppgitt i magnetisk men hadde HELT glemt det og har faktisk også skrevet kommentaren etter dette, godt at du rettet meg sånn at vi får retta opp den tidlig [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...