Gå til innhold

RNAV


Sveinung Petterson

Anbefalte innlegg

Tjaaa, hvordan skal man forklare det på en begripelig måte tro.

 

Som du vet, må man i utgangspunktet legge en flyrute rett over navigasjons hjelpemiddlene på bakken for å kunne orientere seg. Et RNAV system er et elektronisk system som lager såkalte "fantom stasjoner" for å "simulere" vor stasjoner. Du kan dermed lage ruten rett mellom to flyplasser istedenfor å måtte overfly navigasjon sendere på bakken, og dermed som oftest, i sikk sakk. Du lager deg dine egne "vor stasjoner" på ruten ved og definere dem som radial og DME ifra de fysiske stasjonene på bakken.

Kan på en måte sammenlignes med GPS, selv om det er to vidt forskjellige systemer. Men felles for begge to er at du kan legge ruten slik du vil. Men du må være innenfor dekning av radionavigasjons hjelpemiddler slik at systemet vet hvor flyet er til enhver tid.

 

BRNAV (basic RNAV), som hittil er det vanligste, har en nøyaktig som må være innenfor +/- 5NM 95% av tiden. Med andre ord er ikke nøyaktigene noe å rope hurra for i dagens moderne verden med GPS. PRNAV (precision RNAV) skal være innenfor 0.5NM 95% av tiden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan RNAV også oppdatere seg ved Doppler alene så vidt jeg husker (i alle fall den typen jeg har brukt), så man må nødvendigvis ikke være innenfor rekkevidde av annet radionav aid. Ellers er jo det flere funksjoner i RNAV som er kjekke å ha, som foreks. fuel management, vind og drift funksjoner, estimater av ulike slag, SAR funksjoner/søkemønstre + mange flere. Min erfaring er at +/-5nm for BRNAV bare er et krav som er satt, i virkeligheten er den langt mer nøyaktig. Og det kommer selvsagt av at RNAV systemet foretrekker å oppdatere seg på det mest nøyaktige aid som er tilgjengelig, foreks.GPS. Man kan gå inn i en meny på systemet å prioritere hvilket primær navaid systemet skal oppdatere seg på, for så å rangere de resterende (VOR/DME, Doppler, LORANG etc).

 

HS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men jeg tenkte teori nå, og utgangspunktet.

 

Kan forresten RNAV regne ut vind osv ? Trodde det var FMC som gjorde det, eller en INS / IRS som var utgangspunktet for det. RNAV får, såvidt meg bekjent, ikke noen heading som input, og kan dermed heller ikke regne ut vind / drift, men det er mulig det er jeg som er litt uttafor her ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RNAV (Random Area Navigation System)får heading inputs fra et eller flere kompass (master compass, som også er giver til radarene). Med foreks GPS eller doppler finner man GS og drift, resten gir seg selv. Sea King bruker en RNAV som fungerer slik, Lynx bruker TANS (Tactical Air Navigation System)som fungerer som en RNAV men baserer seg kun på Doppler og AIS evt.manuell oppdatering fra GPS. Ikke like nøyaktig som RNAV men prisippet er det samme.

 

HS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...