Gå til innhold

767, FL120 og den norske fjellheimen


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har diskutert hvilke sjanser en 767 har ved totalt motorbortfall ved FL120 over den sør-norske fjellheimen. Jeg mener at den ikke vil klare å nå bort til en flyplass, hvis det ikke er ideele forhold for en 767.

 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se nest nederste innlegg her

 

Og denne her...

 

 

Glidetall ifølge de linkene er 1:19, så da kommer må man komme langt med det. Og FL120 er ca 3650 meter, og den eneste 767 som trafikkrer i Norge er den som går mellom osl-ewr og den flyr verken over Rondane eller Jotunheimen. Så da er ikke mange fjell som er over 2200m på den ruten. Det er drøye 32.484 (Takk TAL)mil (direkte - og det blir vel ofte litt mer) mellom Gardermoen og Flesland. Så den vil nok greie å kunne lande trykt og rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se nest nederste innlegg her

 

Og denne her...

 

 

Glidetall ifølge de linkene er 1:19, så da kommer må man komme langt med det. Og FL120 er ca 3650 meter, og den eneste 767 som trafikkrer i Norge er den som går mellom osl-ewr og den flyr verken over Rondane eller Jotunheimen. Så da er ikke mange fjell som er over 2200m på den ruten. Det er drøye 50 mil mellom Gardermoen og Flesland. Så den vil nok greie å kunne lande trykt og rolig.

 

Men nå er det jo ikke SAS' 767 det er snakk om, men derimot en hvilken som helst 767.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det vet jeg også. Men det jeg spurte om var om flyet glir lengre fordi om det har mindre vekt ?

 

Og isåfall, hvorfor ?

 

 

ja det gjør det jo. Det sier seg jo selv det, prøv å binde en stein til et papirfly, og kast det. Gjør samme forsøk uten steinen, og man vil se at flyet svever lengre ""

Hvorfor? Jo lettere det er, jo letter vil det sveve. Er sikkert et litt mer vitenskapelig svar, men jeg er ingen professor ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, men svaret er feil.

 

Så lenge vekten er innenfor den sertifiserte vekten så vil ikke vekt ha noe å si for glidedistansen.

 

Nå kan sikkert Rune forklare litt om hvorfor seilflyene flyr med vannballast ?

 

Grunnen til at vekt ikke har noe å si for glidedistansen er at med økt vekt så øker også hastigheten for "best glide". Det betyr at med økt vekt kommer du fortere ned til bakken, men du vil også ha en høyere flyhastighet slik at distansen blir omtrent den samme.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, men svaret er feil.

 

Så lenge vekten er innenfor den sertifiserte vekten så vil ikke vekt ha noe å si for glidedistansen.

 

Nå kan sikkert Rune forklare litt om hvorfor seilflyene flyr med vannballast ?

 

Grunnen til at vekt ikke har noe å si for glidedistansen er at med økt vekt så øker også hastigheten for "best glide". Det betyr at med økt vekt kommer du fortere ned til bakken, men du vil også ha en høyere flyhastighet slik at distansen blir omtrent den samme.

 

 

Jeg visste jo det. Skulle bare se om noen her tok den! """"

 

Men det skjer jo ikke med papirfly da...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knut: fordi du sa at den kom ganske langt om man dumpet all fuelen "" Det med papirfly er akuratt samme vil jeg tro. Men det er INGEN fly, hverken 767 eller andre som er sertifisert for å ta med nyttelast tilsvarende 1000000 ganger sin egen vekt eller hvor stor stein du nå tenkte og henge på det stakkars papirflyet ""

 

Det er ganske nøyaktig 175,4NM mellom gardermoen og flesland, dette tilsvarer ganske nøyaktig 32.484 mil ""

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er ganske nøyaktig 175,4NM mellom gardermoen og flesland, dette tilsvarer ganske nøyaktig 32.484 mil ""

 

 

 

Stemmer. Jeg gadd ikke stresse med å regne ut det osv. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...