Gå til innhold

Boeing 727


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Er ikke siker du men det er en milighet for at de er så gammle og utslitte mange av de.

Men det er jo litt merkelig at det er 727 som går igjen men det er også en del 767´er som går igjen har jeg lagt merke til.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=7686174"'>http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=7686174" TARGET=_blank>http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=7686174 her har du litt av en av feilene som oppstod på 767ene.

Her er produkt listen til 767ene: http://www.intercpt.demon.co.uk/Prodlist/B767.HTML"'>http://www.intercpt.demon.co.uk/Prodlist/B767.HTML" TARGET=_blank>http://www.intercpt.demon.co.uk/Prodlist/B767.HTML

Så det er en del fly med samme feil. Så det er gjerne mulig at det er en feil som går igjen med 727ene også.

------------------

Hilsen

Tor Harald Tessem

http://home.sol.no/~thtessem

Beklager evt. Skrive feil!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Glemmte å legge ved denne. http://www.rvs.uni-bielefeld.de/~ladkin/Incidents/LaudaAir/LaudaRPT.html"'>http://www.rvs.uni-bielefeld.de/~ladkin/Incidents/LaudaAir/LaudaRPT.html" TARGET=_blank>http://www.rvs.uni-bielefeld.de/~ladkin/Incidents/LaudaAir/LaudaRPT.html her kan du lese litt mer om de forskjellige flyulykkene og hva som har skjedd og hva de har funnet ut av.

------------------

Hilsen

Tor Harald Tessem

http://home.sol.no/~thtessem

Beklager evt. Skrive feil!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst er Boeing 727 et av de mest brukte flyene i kommersiell luftfart, og jo flere i bruk - jo større mulighet er det for ulykker.

Boeing 727-100 fløy første gang i februar 1963, og første i trafikk var i oktober -63 til United Airlines. I 1967 kom en "stretched" versjon - modell 200. I august 1977 var det levert 1282 727'er. Ikke mange år etter gikk den ut av produksjon.

På 60- og tidlig 70-tall var ikke navigasjonshjelpemidlerne bygd ut som vi kjenner i dag, og mange approach'er gikk med NDB'er og stoppeklokke. Mange av ulykkene har nok vært såkalte CFIT (Controlled Flights Into Terrain), hvor flyene er blitt "fløyet i bakken" p g a pilotene trodde de var riktig i forhold til innflygingen. Det som i havarikommisjoners rapporter blir konkludert som menneskelig svikt... Flyet er brukt - og brukes fremdeles nesten over hele verden.

Jeg kjenner ikke til at det skal ha vært gjennomgående feil på 727-modellen som kan gi dem stemplet "ulykkesbelastet". Len Morgan - pilot i United som fløy 707, 727 og endte opp som kaptein på 747 - skriver i en artikkel i Flying (Juni 1993): "I'd wondered how Boeing's new trijet would compare (to 707). The 727 was more pilot-friendly from the first day than any other transport in my logs." Og videre: "In flight the 727 was a dream, light on the controls and delightfully responsive. Descent, approach and landing techniques came easily to anyone with 707 experience."

Men - en ting var skummelt på 727-en - som andre turbindrevne fly på den tiden, nemlig "too low on glide". Det tok lang tid for å spoole opp motorene. Et siste sitat fra Morgan: "Decaying arispeed or increasing sink rate had to be immediately set right, particularly below 500 feet. Any combination of low speed, excessive rate of decscent or spooled-down engines was potentially lethal. There was more than one disastrous 727 undershoot before this deadly combination was fully appreciated."

Hilsen Roald

[Edited by Roald Hansen 26-12-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...