Gå til innhold

Torgeir Haugstad

Members
  • Innholdsteller

    16
  • Ble med

  • Siste besøk

Torgeir Haugstad's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Takk for hjelp igjen. Har blitt litt klokere. Nå gjenstår det bare å bli stødig på navigeringen.
  2. Ok Takk for hjelp. Oppdatering: Har nå skjønt at de svarte rutene på skyvector er ruter som er basert på vor til vor med radialer. Blå ruter er rnav ruter og så langt jeg har skjønt ikke helt lett å fly uten gps/fmc. Hvis en da for eksempel vil foreta en tur fra Oslo til Bergen er det da greit å sende en flightplan med vor til vor over fjellet og vektorering for avgang ankomst dersom luftrommet er kontrollert og bruke vor approach dersom luftrommet eller flyplassen ikke er kontrollert? Hvis jeg er helt på jordet her, og dere som leser bare klør dere i hodet så gi meg et vink så skal jeg slutte og holde meg til gps online. :
  3. Blir ikke helt klok på dette. Beklager hvis dette ikke er relevant eller tidligere diskutert, men for å forklare litt: Jeg bruker x-plane og ønsker å bruke FlyJSims 737-200 online innimellom flyving med fmc og autopilot. Jeg er nybegynner. Har dere noen eksempler på hvilke airways i Norge som er greie å bruke med kun vor/dme og ndb? Aip Norge angir wp i airways med vor-radialer og dme distanse, så det går greit å navigere seg til et slikt. Fra et fix til neste fix på en airway blir mer utfordrende. Navtech kkartene angir retning fra et fix og til neste, men er fort gjort å blåse ut av kurs, spesielt med vindene i vatsimværet mellom fix på en airway. Finner alltids neste fix, men ikke nødvendigvis med rett linje mellom.
  4. Hei. Sjekker ut Navtech via navigraph. Takk for hjelp.
  5. Så gøy. Bruker du områdenavigasjonsbeskrivelsene i Enr 3.3 i aip norge? Viktor rutene i USA på skyvektor.com er jo godt beskrevet med radialer/distanser i kartet. Finnes det noe tilsvarende for airways i Norge?
  6. Hei. Er det noen som flyr non-rnav i Scandinavia? Hvordan legger dere opp ruter i så fall? Vor til vor, evt ndb? Hva tenker kontrollere om ifr uten rnav?
  7. Sånn. Tråden kan slettes. Feilen var at kartene jeg så på var fra 2011. Hjalp å se på oppdarte kart.
  8. Hei. Holder på å forberede første tur på vatsim. Har studert approach charts til gardermoen i dag. Jeg bruker x-plane og har lastet ned airac 1412 fra navigraph. I denne finnes for eksemppel ikke star adop1l, men kun adop2l som bruker helt andre waypoints. Dette er gjennomgående på alle stars til gardermoen. Ser for meg at det kan bli problematisk i komunikasjon med atc. Noen som har vært borti tilsvarende?
×
×
  • Opprett ny...