Gå til innhold

Flemming Hølvold

Members
  • Innholdsteller

    10
  • Ble med

  • Siste besøk

Flemming Hølvold's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Frisk bris var observasjonene fra Lufthavnen, dessuten merker man jo vinden når man går ut. Jeg er selvfølgelig fullstendig klar over at denne bolten skal knekke, dette er for å unngå at landingsutsryret trykkes gjennom vingen eller river deler av vingen ved en knallhard landing. Jeg har selv vært på besøk hos Widerøes mekanikere på Gardermoen og fått dette forklart og sett på denne bolten. Da kommer vi etterhvert fram til mitt poeng, man kan godt si at dette er ting som kan skje og det er jeg fullstendig inneforstått med. Men det er alltid en grunn til at denne bolten knekker, også i dette tilfellet. Hva var grunnen i dette konkrete tilfellet, det er alt jeg spør om. At det har skjedd tidligere (Hammerfest)det vet vi, men rapporten fra den gangen er ennå ikke kommet. Er ikke dette "litt" urovekkende ?? Hvor mange ganger skal dette skje før det kommer et svar ? Jeg har også selv snakket med flere av de som var ombord og det eksisterer mange versjoner og oppfatninger av det som skjedde. Flere følte situasjonen som direkte livstruende mens andre ikke gjorde det. Heldige er de som ikke gjorde det !
  2. Etter hva jeg klarte å se så rakk vi aldri å starte på missed approach. I det samme øyeblikket jeg så bakken foran meg reagerte kapteinen med å "røske" spaken til seg og samtidig gi fullt pådrag. På meg virket det som om han var like overrasket som meg over å se bakken. På dette tidspunktet var flyet i tillegg i feil vinkel i forhold til stripa, dvs nesen pekte kraftig mot venstre i forhold til lengderetningen på stripa. (Dette til tross for max frisk bris) Alt dette skjedde i løpet av sekunder og jeg så at vi ikke hadde sjanser til å gå rundt, rakk akkurat å tenke tanken: Det er slutt, dette går til hælvete ! før vi traff bakken med stor kraft. Deretter gjorde vi et hopp før vi traff bakken igjen og da var tydeligvis høyre landingshjul brukket fordi da slo vingen nedi på denne siden. Deretter pløyde vi 4-500 meter avgårde på buken og skjenet etterhvert ut av stripa før det til slutt stoppet opp. Dette er en kort versjon av mine obervasjoner. Jeg er fullstendig klar over at dette må regnes som svært subjektive obervasjoner da man utvilsomt blir preget og sjokket når man er midt oppe i noe slikt. Tok forresten 30 bilder rundt flyet straks jeg kom meg ut, noe som for meg er med på å sette tingene i perspektiv i ettertid.
  3. Bare så ingen skal misforstå: Jeg er overhodet IKKE ute etter å finne en synder etter denne hendelsen. Jeg sier heller ikke at ting ikke har vært gjort "etter boken" !! Dette er det utvilsomt kun HSL som kan avgjøre. Men etter å ha opplevd en slik ting så reagerer ihvertfall jeg på den måten at jeg trenger å vite ting, og frem til HSL kommer med sin rapport så vet jeg bare det jeg så. Dette gjelder ikke bare det jeg så ut gjennom cockpitvinduene men også det jeg så pilotene gjøre. Og uansett hva alle dere sier så reagerte piloten utvilsomt på en måte som helt klart får meg til å tro at han visuelt SÅ bakken i samme øyeblikk som meg. Eneste grunn til at jeg tok dette opp i dette forumet er min egen interesse for å høre andres meninger, ikke å sverte hverken selskap eller personer. Beklager det hvis det blir oppfattet slik !
  4. Gøy å se at så mange hadde meninger om dette. Bare til opplysning så kom vi inn på Rwy 21 der det er en "missed apch climb grad mim på 3,0% ved 855' (366'). Det stemmer også at stripa ligger på 489'. Jørgen: jeg skjønner også at man ikke ser like godt fra cabinen som fra cockpit, men jeg vet bare GODThva jeg så og det uroer meg kraftig. Jeg kan heller ikke annet enn å vente på HSL og deretter stole på at alt kommer fram der !
  5. Interessante opplysninger, jeg satt som sagt helt framme og kunne følge med framover da døren sto åpen. Det var utvilsomt ikke sikt til stripa før vi hadde ca 30-50 meter igjen til bakken. Dette skremmer meg litt.... Hva har da skjedd på vei ned ?? Jeg kan ikke slutte å spekulere !!
  6. Du er utvilsomt inne på noe der, stripa i Båtsfjord ligger på en fjellknaus. Det er ikke usannsynlig at det er 860 fot fra havet og 371 fot fra stripa. Dere som kan disse omregningene, hva tilsvarer dette i meter ??
  7. I Jeppesen for ENBS (båtsfjord) står det oppført en minima på 860' (371'). Snakker vi her om fot ?? Og er høydene fra havet eller fra stripa ??
  8. Nei, dette var en av widerøes 8'ere som havarerte under landing i Båtsfjord i sommer.
  9. Heisann alle sammen. Jeg leser med interesse alle innleggene som er kommet angående LN-WISs siste reis. Var selv passasjer ombord på denne skjebnessvangre turen og har i ettertid prøvd å sette meg inn i hvilke rutiner som gjelder for innflygning til Båtsfjord. Ser ut til at dere har delte meninger om hvilke regler som gjelder angående minima. Hadde håpet at en av dere kunne gitt meg en forklaring på dette. Er det, eller er det ikke, tillatt å gå under Minima dersom man ikke visuelt kan se stripa eller lysene. Satt forresten på første rad på Styrbord side og kunne følge alt kapteinen gjorde helt fram til det smalt da han hadde døra åpen hele tiden, svært interessante obervasjoner var det faktisk !!! Håper noen har nyttig info til meg. På forhånd takk !! flemi@online.no
×
×
  • Opprett ny...