Geir-Anders Hansen Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Her er ATIS på ENGM "This is Oslo Gardermoen information H at time 1910 Expect ils approach runway 19L and 19R in use Transition Level 85 Wind 180 degrees 9 knots Visibility more than 10 kilometers Overcast 600 feet Temperature 11 dew point 10 QNH 1003 Acknowledge information H at first contact" use Transition Level 85 (betyr det trans alt 8500feet?) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Transition altitude i Norge er 7000fot, luftrykket bestemmer transition level. om du skulle descende 8000fot og transitionlevel er 85 må du her sette local QNH, om du skal descende 9000fot eller rettere sagt FL090 så bruker du standard qnh. Alt under TL er med fot og local qnh, alt over er flightlevel og standard pressure setting. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir-Anders Hansen Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2011 ok, takk for raskt svar, det jeg er ute etter er minimums høyde etter takeoff (trodde det var trans alt) som jeg skal holde intil ny alt blir gitt. Og blir evt dette angitt av ATC før take off eller skulle det ha stått i ATIS info? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sivert Indergaard Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Hvis du tenker på initial climb, så står det i SID-kartene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir-Anders Hansen Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2011 ok, trodde alle flyplasser har ett minimum alt etter takeoff hvis ikke annet blir gitt av ATC, og dette forstår jeg at ja står på kartene. Ok hva gjør dere etter takeoff hvor høyt flyr dere, får vi ikke en gitt alt før takeoff av ATC eler ATIS som vi skal stoppe på før evt angitt viere i høyden av neste ATC etter takeoff...... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir-Anders Hansen Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2011 ok litt blanding av Trans alt 3000-18000 ved QNH my bad Det jeg er ute etter får du angitt noen climb høyde/mål før takeoff som du skal lvl på slik at du ikke bare klattrer rett til crz lvl a FL250 med en gang . Eks 5-7000 som ett mål etter takeoff for så å bli overført til neste ATC og evt angitt ny høyde..... Og evt får du dette av ATC, gnd, twr eller ATIS.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 du blir gitt en SID departure denne angir alltid en angitt intial climb i kartene for din gitte SID. Hvis du er unable SID skal ATC alltid oppgi din intial climb. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir-Anders Hansen Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2011 ah ha det var det jeg var ute etter takk rot fra min side og til også ovennevnte ATIS info, "Transition Level 85" betyr sett QNH ved 8500feet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sivert Indergaard Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Du er ute etter initial climb, det er høyden du skal klatre til rett etter takeoff. Denne høyden står som oftest på kartene (SID). Ta for eksempel 19L på Gardermoen. På side to, i ruten under "CLIMB TO" der står initial climb, altså høyden du skal fly om du ikke får klarert høyere. 7000ft er vanlig climb på Gardermone, 6000ft på Værnes, 4000ft på Flesland og Sola osv. Er dårlig på å forklare, så noen andre har sikkert et mye enklere svar. edit: Anders forklarte det kort og godt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir-Anders Hansen Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2011 her kommer det ja flott takk mine dorlige forrivernde spørsmål men takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SB Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 og til også ovennevnte ATIS info,"Transition Level 85" betyr sett QNH ved 8500feet... Kort forklart; Ja, men bare på vei nedover! Transition altitude på vei oppover. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.