Gå til innhold

BA 146 og merkelig lyd fenomen


Geir Ove Finstad

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg var en tur på Arlanda i går og spottet litt på fly, fant et sted ved inflyvning hvor jeg komm ekstermt nærme rnw, faktisk så nærme at jeg fikk kjenne skikkelig vingetipp turbulens. Det landet en BA-146 med airbrakes ute, dvs klaffene bak på flyet. Etter landing og når vingeturbulensen fadet ut, kom det en ekstremt luftbåren høyfrekvesert lyd. Akkurat som du hadde hodet 50 cm fra jet washen til en f-16...litt overdrevent, men dere skjønner sikker. Noen som har opplevd noe lingnende.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er mulig vi tenker på det samme. Ihvertfall hørte jeg en skjærende lyd ikke lenge etter takeoff og rett før landing da jeg fløy med CityFlier Express BAe146-300/RJ100 i fjor sommer. Tror det jeg mener har noe med turtallet å gjøre. Denne lyden har ihvertfall aldri jeg vært i nærheten av å høre på andre større jets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Også å høre høyfrekvente lyder en stund etter at jetfly, særlig da jagere, har pasert over meg da jeg bor rett under inflyvningen til ENBO. Har tenkt som så hat det sikkert var samme effekten som får det til å smelle når vi tar hull på en ballong; Den komprimerte luften ekspanderer raskt, fortrenger luften rundt og skaper et høyt smell. Tenkte som så at turbulens er luft i bevegelse i mange retninger, dette gir kollisjoner med lyd som en effekt. Bare noen tanker jeg har hentet rett ut av luften. (unskyld ordspillet). Sikkert helt feil uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...