Gå til innhold

Innstilling av skjermfrekvens?


Anbefalte innlegg

Kjent problem i XP og 2000. (Problemet sies å være Microsoft sitt, og de "lover" å rette dette i Service Pack 1!)

 

Hvilket skjermkort og driver bruker du?

 

Hvis du bruker NVidia kort, kan du bruke NVRefreshTool 1.0

Dette programmet funker utmerket, også på de nyeste driverne (jeg bruker selv 29.42)!

 

(Det finnes en direkte link til produsenten av programmet, men websiten er nede i "skrivende stund")

 

JTS

 

[ 07-07-2002, 13:36: Endret av: Jan-Thore Solem ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jan-Thore Solem:

Kjent problem i XP og 2000. (Problemet sies å være Microsoft sitt, og de "lover" å rette dette i Service Pack

Regner med at du mener SP1 til XP? Ikke regn med det, de har ikke fikset det til Windows 2000 og jeg trur ikke de kommer til å gjøre det heller.

 

Hvis du er fornøyd med å kjøre bøttevis med småprogram for å fikse på ting som egentlig ikke skulle trengt fiksing, så er vel Refresh Tool vel og bra. Men er du som meg, som ikke vil gå rundt grøten med midlertidige "fikse" program, så finnes det en annen løsning.

 

Desverre, så husker jeg ikke akkurat hvordan det gjøres. Det kan gjøres før og etter installsjon av skjermkort driveren. Før, gjøres ved å endre noen linjer i driverens .INI fil. Etter, gjøres ved å endre "noen" flere linjer i registryet.

 

Under installasjon vil driveren skrive oppløsning/frekvens informasjon til registriet. Dette er så Windows vet hvilke frekvenser skjermkortet støtter ved forskjellige oppløsninger. Problemet er at skjermkortet støtter mange frekvenser ved forskjellige oppløsninger, og Windows 2000/XP kan ikke stilles inn på optimal slik Windows 98 kan. Og av en eller annen merkelig grunn, så velger Windows en lav frekvens ved bytte av oppløsning når den ikke kan velge samme frekvens som den nettopp hadde. Dette kan fikses ganske lett, ved å la Windows tru at skjermkortet bare støtter for eksempel 85Hz ved 1024x768 og 1280x1024.

 

Som sagt så husker jeg ikke helt hvordan dette gjøres, men nesten helt nede i .INI filen ser du noen linjer som ramser opp masse oppløsninger/fargedybder/frekvenser. Hver av linjene er til spesielle nVidia chipset, og du må vite hvilket chipset du har. De skriver heller ikke chipsettet i klartekst, men koden for det. De bruker også minus foran og bak hver innstilling, husker ikke helt, men for eksempel så kan -85 bety mindre enn 85Hz, osv, osv...

 

Det var alt jeg husker for øyeblikket. Fordelen med dette er at når du har fikset på .INI filen, så kan driveren brukes flere ganger uten flere forandringer. NB, nye nVidia drivere (EXE) må åpnes i WinZip for å få tilgang på .INI filen.

 

Skal du gjøre dette så trenger du mer informasjon, søk på internett eller spør på for eksempel alt.games.quake3, der er det masse kompetente folk som vet hvordan man skal skvise det meste ut av PCen.

 

Oj! Hvor mye man kan skrive når man venter på en stor nedlasting. Fikk ivertfall kastet bort mye tid...

 

, Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen,

Jeg håper ikke at du mente dette skulle være et enklere alternativ for en nybegynner? "[blink]"

 

Refresh rate'en KAN endres i driverens _INF_ (ikke INI) fil. Problemet er bare at INF-filen gjerne endres for hver versjon at Detonator driverne fra NVidia. Du må derfor endre før installasjon av hver nye versjon! Det er derfor jeg mener at en enkel refresh-tool er enklere å ha med å gjøre for de fleste brukere.

 

Som det går frem her, kan m.a.o. driverens installasjon "mekkes" til å omgå et problem hos Microsoft. Problemet har vært kjent lenge, helt siden Win2000 kom ut, men kun nylig "acknowledged by Microsoft". Dette har de gjort i en knowledgebase artikkel på websiten sin. Jeg har selv lest den, men har ikke linken her nå.

 

Siden de "nylig" har innrømmet dette, er problemet selvfølgelig ikke løst heller i Win2000. De HAR lovet å løse problemet (i nevnte KB artikkel) for WinXP i en SP. Vi får håpe at dette skjer i SP1. Vi kan jo bare håpe at de gjør det også for Win2000 i kommende SP3!

 

JTS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg kjörer vanligvis Windows XP med 85Hz paa skjermen min. Det gir et ganske behagelig bilde. Ved 75 Hz oppstaar en höyfrekvent surrelyd som ikke er til aa holde ut.

 

Problemet er at naar jeg starter FS gaar skjermen automatisk tilbake til 75Hz, altsaa 'pipekonsert'

 

Er det noen som vet hvordan jeg 'laaser' frekvensinnstillingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...