-
Innholdsteller
629 -
Ble med
-
Siste besøk
Om Svale Andre Leren
- Bursdag 14. april 1991
Svale Andre Leren's Achievements
0
Nettsamfunnsomdømme
-
God dag, godtfolk! Da ble vi omsider ferdige for denne gang, noe på overtid, men jula varer vel sådan helt til påske! ;D Svar på ekstra spørsmål: Denne vinterdekte flyplassen, ligger i USA og vi var også innom den i løpet av min kalender reise. Denver International airport. En flott flyplass! Ei heller etter dette spørsmålet klarte vi å skille Jan Tore Elveheim og Christian Zhang. De kom begge litt sent i gang, men etter det så fulgte de hverandre som klegger gjennom hele adventstiden. Som Audun sier så er det ofte veldig jevnt på julaften og slik har det vært i alle år. Men det som er morsomt er at det hver gang er kun 2-3 som stikker seg ut. Men for å få kåre vinneren, så må vi finne frem trekkemaskinen. Først og fremst, gratulerer så mye til begge to, Jan Tore Elvheim og Christian Zhang, med en kjempegodt gjennomført kalender. De endte opp med 18 poeng hver til slutt. Men etter den noe "urettferdige" trekningen, så står vi igjen med èn vinner. Gratulerer så mye: Christian Zhang!! Vi hadde også en ekstra-trekning, hvor alle som har deltatt er med, vinneren der ble Erik Bru Olsen Han får en overraskelse i posten! Gratulerer! Da vil jeg takke for denne gangen, håper det har vært gøy å følge med, både for dere som har deltatt og for dere som har løst oppgavene for seg selv Tar gjerne i mot Ris, ros og tips på hva som evt kan bli bedre til neste gang! Snakkes i desember! Om ikke noen tar pinnen videre! Ønsker alle et godt år videre!
-
Hei, alle sammen! En forklaring skal dere selvfølgelig få, om den er god, det er en annen sak! Etter å drevet denne kalenderen i noen år nå, så har også, dessverre, viljen og engasjementet forsvunnet litt. Jeg var i tvil om jeg i fjor i det hele tatt skulle starte denne, men valgte å gjøre det. Da jeg underveis av denne utgaven jobbet en del kveldsvakt, kom jeg sent hjem og skulle starte arbeidet med å legge ut ny luke. Motivasjonen forsvant fort da, og var helt bort på julaften og i julen. Kombinert med at jeg også har vært mye rundt på fotball-cuper som dommer i romjulen, så har det ikke blitt til at jeg har fått lagt ut siste del ennå. Ikke at det nødvendigvis er noen unnskyldning! ;D Men nå er det vel på høy tid at vi fullfører denne kalenderen! Svar for 24.desember: 18.febuar 1999 var LN-TUD på vei inn til Molde på sin flygning fra Kristiansund. Samtidig var det en Fokker-50 på vei ut fra Molde mot Kristiansund. Fokkeren fløy ut på SID, mens 737en (LN-TUD) var på vei inn visual. De opererte på forskjellig radio frekvens og fokkeren var ikke klar over 737en, men 737en var klar over at fokkeren var på utgående SID fra Molde. Fokkeren fikk opp på sin TCAS advarsel om møtende fly og foretok en unnamanøver for å unngå eventuell konflikt. På det nærmeste var disse flyene 1-2nm fra hverandre i samme høyde. Les hele rapporten på Statens Havarikommisjons sider: http://www.aibn.no/Luftfart/Rapporter/2004-25 Vi endte opp med 2 "vinnere" til slutt: Jan Tore Elvheim og Christian Zhang. Som jeg har lagt inn i reglene, så skal vi ha ett tilleggspørsmål for å evt skille disse 2. Om begge skulle svare riktig, evt feil, så trekker vi mellom disse 2 i morgen. Vinneren av ekstra-trekningen vil også bli offentliggjort i morgen! Ekstra-spørsmålet blir liggende ute til 12.januar kl.1430! Ekstra-spørsmål: Vi gjør det "fole kjøle enkelt" her: Hvor er dette?
-
Riktig god julaften! Håper dere alle sammen har hatt en fortreffelig lille julaften! Svar 23.desember: "Same procedure as everyday", så er svaret for gårsdagens oppgave her! "PROB40" i en TAF, betyr sannsynligheten for at vær-meldingen slår til. Som f.eks tordenvær, vind, nedbør og skyer skal slå til på nevnte tidspunkt. "PROB40" vil aldri bli nevnt i løpet av de 6 første timene i en TAF. Når det står PROB40, betyr ikke akuratt 40 % sannsynlighet, men 30-50 % sannsynlighet for at akkurat det nevnte været skal slå til. 24.desember: Så er dagen her, dagen vi har ventet på, julaften og det forhåpentligvis siste spørsmålet. På mine lange veier har jeg vært innom en hel haug med flyplasser og land. Reist med forskjellige flyselskap og flytyper. Idag har jeg forlatt Stockholm og dratt vestover. Landet i Bergen etter halvannen time i luften, før turen fortsatte med gode gamle Widerøe nordover til Molde! Inn mot Molde flyr vi en visuell innflyging til rullebane 07. Vel nede på bakken, med bagasjen i hånd, hiver jeg meg i bilen hjem til na mor! LN-TUD, er en flymaskin som har vært en trofast arbeidshest for Braathens og SAS i mange år. Boeing 737-705 maskinen har vært å sett på norske flyplasser i over 15 år. I Molde har den også vært en hel del ganger. En av de mange gangene, så var den involvert i en noe uvanlig og uheldig situasjon i sin flygning inn til Molde. Hva gjaldt det? Send svar på PM, lykke til!
-
God kveld! 2 svar blir lagt ut i kveld! Svar: 21.desember: Flyplassen med alle disse fuglene hengendes i taket, er Geneva International Airport Svar 22.desember: Personen jeg sikter til i dette spørsmålet heter Alberto Santos-Dumont. 23.oktober 1906 fløy han 60 meter med sitt eget produserte fly, 14-bis. På grunn av denne bragden mottok han prisen Deutsch-Archdeacon Topp 4 (pr.22.12): Jan Tore Elvheim Christian Zhang Øystein Gudbrands Joakim Hagen Verdt å notere seg at på julaften blir det, i tillegg til vinner av kalenderen, trukket en tilfeldig vinner av alle som har deltatt i årets kalender og vedkommende vil få en flott overraskelse i posten! Ingen nødvendighet for korrekte svar, det å delta er det viktigste! Lille julaften: Nå nærmer det seg slutten, 1 dag igjen til jul og slutten på denne kalenderen! Jeg var tidligere i Geneva, hvor jeg fortsatte videre til Wien. I løpet av dagen i går var jeg innom Munchen, før jeg dro til Gdansk og avsluttet dagen idag i Stockholm. Det betyr jo bare en ting, og det er at det nå ikke er langt igjen hjem. Etter landing i Gdansk, var jeg en snartur innom cockpit og fikk tittet litt. Fikk se lappen med METARene for diverse flyplasser rundt om, i tillegg til TAFen for Gdansk. Den så slik ut: TAF EPGD 222330Z 2300/2324 22010KT 9999 BKN025 PROB40 TEMPO 2301/2310 22015G25KT SHRA BKN015TCU Midt inne i TAFen, står det "PROB40", hva betyr det? Send svar på PM, som vanlig, lykke til!
-
God lørdagskveld! Pga jeg ikke er hjemme ved midnatt, som gjør at jeg ikke har mulighet til å legge ut spørsmål da, gjør jeg det nå. I 1906 var det en kar som først fløy luftballong, som fløy en flytur på rundt 60 meter med sitt selvbygde fly. En måned senere fløy han 220 meter. Han gjennomført ikke disse flygningene i kontinentet han var fra. Men dagens spørsmål er som følger: Etter den første flyturen, så fikk han en pris, hva het denne prisen? Send svar på PM! Lykke til! Fasit på dagens oppgave (21.12) kommer i løpet av morgen dagen!
-
Rektig så god aften! På høy tid med nytt spørsmål! Men først tar vi kjapt svaret for i går! Svar: 20.desember: Våknet til nydelig være i Amsterdam idag. Strålende sol og rundt 6 grader. Reiste rett på flyplassen og satte meg på et fly sørøstover. Men først, Amsterdam Schiphol lå på 4.plass på 2 nevnte lister i fjor, men når det kom til cargo-volum så dro de litt mer til og slo til med en 3.plass for europa. (For kilde, kontakt meg på PM) 21.desember: Etter rundt 1t & 30 minutter i sørlig retning var jeg på bakken igjen. Noe mer enn det sier jeg ikke, annet enn at det var over 13 millioner reisende her i fjor. Legger med et lite bilde jeg tok også, for å være litt snill. hehe ;D Hvor har jeg landet? Send svar på PM, lykke til!
-
God kveld! Ankom Amsterdam, Schiphol rundt kl 09 i dag morges, og har brukt dagen til å slappet av. Har gått litt rundt i byen, vært innom et par kafeer og bare latt julefreden innta meg! Har også i løpet av dagen klekket ut et nytt spørsmål, men først svaret på gårsdagens spørsmål. Svar 19.desember: Francois de Rozier var en av de første i luften noensinne og det i en varm-luftsballong. Jeg spurte om hva som i hovedsak var grunnen til at denne ballongen fløy. Idag finnes det jo flere typer ballonger, blant annet gass-ballonger som blir drevet av f.eks hydrogen. Ballongene får oppdrift av å bruke ting som er lettere enn kald luft og da Francois de Rozier skulle fly, visste de nok ikke så mye om hydrogen at de kunne bruke det. I stedet brukte de altså varm luft, som er lettere enn kald luft og dermed går ballongene til værs. Forøvrig så har jeg jo helt glemt å oppdatere topp 5 hver 5.dag i desember, dette beklager jeg. Her har dere ihvertfall topp pr. 19.desember: Topp 5: Jan Tore Elvheim Christian Zhang Øystein Gudbrands Joakim Hagen Werner Rafteseth 20.desember: Natten som kommer skal jeg sovet ut og få hvilt meg skikkelig godt. Kan ikke komme sliten hjem til jul ;D Dagens spørsmål er som følger: Amsterdam lufthavn, Schiphol kom på 4.plass på topp-10 listen over trafikk bevegelser og lufttransport bevegelser i hele 2012 for europa. Men på hvilken plass på topp 10-listen havnet de på når det gjaldt cargo regnet i antall tonn? Send svar på PM! Lykke til!
-
God kveld! Svar 18.desember: På tur over dammen igjen, ankom Chicago i løpet av dagen i går og måtte vente ca 4 timer på neste flight. I mellom tiden kunne jeg jo forberede svaret mitt. Legger ut bilde av fasiten under her! Svaret var Cumulonimbus til venstre og Altocumulus i midten! Pga at siden jeg laster opp bilder på er nede for øyeblikket, kommer "fasit-bildet" ut senere idag! 19.desember: Ankom Chicago rundt kl. 14 i går, 4 timer på bakken og vi var på tur ut igjen. Vi er på god vei østover mot Amsterdam nå, og det er fortsatt noen timer igjen. 5 dager igjen til julaften, med hviledag i Amsterdam i morgen, så har vi kun tiden og veien igjen om vi skal komme oss til Molde innen da. Gjøres selvsagt på et par flighter å komme seg dit, men har fortsatt et par steder jeg må innom før vi kommer så langt ;D Dagens spørsmål har ikke noe relatert med dagens flygning eller reise å gjøre. Om ikke den første, så ihvertfall en av de første som fløy, var Francois de Rozier i 1783. Han fløy i en varmlufts-ballong. Denne ballongen ble bygget av brødrene Montgolfier. Hva var i all hovedsak grunnen til at denne fløy? Send svar på PM. Lykke til!
-
Riktig god kveld! Svar 17.desember: Idag forlot jeg Denver igjen, det var på tide å vende snuten hjemover, er ikke mange dagene igjen nå og jeg vil gjerne komme meg hjem til julaften. Når jeg reiste fra Denver i går, reiste jeg fra Jeppesen Terminalen, som da altså er en terminal oppkalt etter Elroy Borge Jeppesen! 18.desember: Jeg har idag vært en tur i Phoenix, før snuten ble vendt til Chicago. Er ikke der før om et par timer, så derfor legges spørsmål ut fra luften også idag. Når jeg var i Phoenix, møtte vi på dårlig vær, tette skyer og snø. Heldigvis ingen forsinkelser. Som pilot er det viktig å kunne de forskjellige værtypene og ikke minst skytypene. Under her har jeg et bilde av flere forskjellige sky-typer, jeg har pekt ut 2 av de. Hva heter disse 2 sky-typene? Man må ha riktig på begge for å få poeng! Send svar på PM! Lykke til!
-
God aftes! Svar 16.desember: I går var jeg på en lang reise, atlanteren ble krysset og jeg var innom 3 flyplasser. Tok først av fra Lisboa med Vueling, derfra fløy vi til Barcelona, El Prat. Derfra satte jeg meg på en Boeing 757 fra United airlines. Og for de som hadde et våkent øye, så flyr United Airlines fra Barcelona, kun til Newark airport (KEWR) i New York! 17.desember: Fremme i New York, en tur inn til byen for å se på diverse severdigheter og også en tur bort for å se hvor US Airways flight 1549, med Cpt. Sullenberger i spissen, nødlandet i 2009. Litt utpå dagen reiste jeg tilbake til Newark, satte meg på flyet og fløy vest til Denver International! Til tross for en liten times forsinkelse, var humøret på topp når vi ankom. De siste par årene har min interresse for amerikansk fotball steget betraktelig og er en av grunnene til at jeg tok turen hit til Denver. For å se Peyton Manning og Denver Broncos spille! Men nok om det. Jeppesen charts er noe de aller fleste har hørt om, det er Jeppersen Sanderson Inc, som står for og ble grunnlagt av Elrey Borge Jeppesen. Denne mannen har også noe med Denver International Airport å gjøre. Hva er det? Send svar på PM! Lykke til!
-
God kveld! Svar 15.desember: Vi gjør det kjapt og enkelt! 1. Den gode gamle Fokker-50 er her avbildet. 2. En ei heller så ny MD-11. 3 Og til sist, en Airbus A330 16.desember: Kun 8 dager til jul! Jeg har idag flydd litt øst (ca 1t & 20 min) og deretter vestover(I en del flere timer). Først reiste jeg med Vueling til en flyplass med et navn som høres ut som en pirat? Deretter satte jeg meg på med et nytt selskap. Et jeg aldri har reist med før, ihvertfall. Et selskap som har drevet på i snart 9 tiår. Hadde et annet navn i utgangspunket og fløy først post ol. Det har hatt Boeing 247 i flåten, er fortsatt stor fan av boeing og flyr både short og long-hauls. Dette selskapet hadde dessverre også 2 fly kapret 11.september 2001. Et av de er det også laget film om. For første gang legger jeg ut et spørsmål i fra luften, nyter litt snacks og skal snart ta meg en høneblund. Fortsatt ca 3 timer til ankomst, men det jeg nå lurer på om du har funnet ut. På hvilken flyplass lander jeg om 3 timer? Send svar på PM! Lykke til!
-
Hei! Svar 14.desember: Vår lille gåte fra i går, fortalte oss om noe som er til stor hjelp for flygerne på innflygning. Svaret er papi-lys! 15.desember: En hektisk dag er slutt, jeg har forflyttet meg sørover, og etter en snartur innom Amsterdam, er jeg nå i Lisboa. Dagens oppgave er enkelt laget. Her har jeg et bilde av 3 ulike flytyper, hvilke 3 er det du ser på bildet? Du må ha alle 3 riktig for å få poeng. Send svar på PM. Lykke til!
-
God kveld! Vi er godt over halvveis i kalender-tiden, og det er kun 11 dager til jul. Jeg er stadig på tur, til tross for hviledag idag og jeg har fortsatt mange etapper igjen. Vi hopper rett på svaret fra i går. Svar 13.desember: Solid og tøff oppgave idag. Og vi deler også svaret opp i 4. tenker jeg. 1. Her ankom jeg Helsinki airport, Vantaa. Bokstav nr. 2 er da altså E 2. Har tatt en snartur inn i Russland, og til den flotte byen St. Petersburg. Flyplassen her heter Pulkovo og IATA koden er LED. Så bokstaven du får ut av den, er D 3. Tyskland er blitt inntatt, og jeg har landet på en flyplass som er oppkalt etter en tidligere ministerpresident i delstaten Bayern. Jeg snakker selvsagt om Munchen airport. Norwegian har ruter hit, og når de er her, står de parkert på Hall D. 4. På den siste etappen flyr jeg med Air Berlin, fra Munchen til Dusseldorf og videre mot øst. Som jeg nevnte har jeg aldri sittet klapp på en airbus, en av typene som Air Berlin operer med. Men en av de andre typene som Air Berlin operere med, en Boeing, har jeg sittet på klapp med noen ganger. Så om vi da legger sammen alle bokstavene vi har funnet, så kommer vi frem til EDDB. Berlin, Schõnefeld. En av mine favorittflyplasser og Berlin er jo også en fantastisk by i seg selv. 14.desember: En gåte, på en måte, skal løses idag. "Jeg er som oftest delt opp i 4 deler, men du finner meg også som 2, eller blinkende helt alene. Jeg kan skifte mellom 2 farger og jeg er til hjelp for om du svever for høyt eller om du faller for langt ned. Hva er jeg Send svar på PM, lykke til!
-
God kveld! Beklager at jeg er sent ute også idag! Idag starter vi like gjerne med å offentliggjøre vinneren av trekningen av en overraskelse. Den heldige ble, Mari Hansen, gratulerer! Topp 5: Jan Tore Elvheim Christian Zhang Øystein Gudbrands Werner Rafteseth Joakim Hagen Svar 12.desember: Vennskapsbyer, det er en fin ting vi har her i verden og Rovaniemi har hele 14. 2 av de til og med norske og heter Narvik og Finnsnes. 13.desember: Ut på nye eventyr igjen idag, har vært innom et par nye flyplasser og skal i morgen ha en ny hviledag. Tok på all den forsinkelsen vi hadde i går natt. Stedet jeg har kommet til idag, har fin favoritt flyplass i verden. Hvert år på julaften flyr jeg, i simulatoren, tradisjonen tro hit. Idag er det en aldri så liten rebus. 4 oppgaver vil gi en ICAO kode til svar, og det er altså der jeg har kommet idag. 1. Tok av fra Rovaniemi mot sør, rundt 1t & 15min i luften og vi var på bakken igjen. Her finnes 3 rullebaner og 2 terminaler. Vil ha bokstav nr.2 i bynavnet som denne byen hører til. 2. Ble kun 40 minutter på bakken før kursen ble satt østover, reiser med Finnair og er ikke i luften mer enn 45 minutter. Byen denne flyplassen tilhører, ble grunnlagt av med navn Peter den Store! Her vil jeg ha siste bokstav i IATA-koden! 3. Her ble det ca 3 timer på bakken, før vi fortsatte og denne gang ble det en lengre tur. Vi er i luften i 3t og 30 minutter, men skal sies at vi hadde 3 runder i holding pga vær og trafikk på vår destinasjon. Vi fløy med lufthansa. Flyplassen vi her har besøkt har blitt oppkalt etter en tidligere statsminister i landet vi er i. Norwegian flyr hit, og jeg er ute etter hvilken hall(terminal) de bruker? Kun bokstav. 4. Siste etappe, delt i to, vi flyr mot nord-vest og ca 1t & 15 min i luften. Må si jeg liker bedre disse maskinene enn airbus sine. Har dog aldri heller vært på klapp i de, men det har jeg mange ganger i disser her. Ble ikke klapp idag, men fikk komme inn etter landing og fikk blant annet vite hvilken rute som ble brukt. Her har dere ruten: GIVMI Y101 TEKTU Z850 ADEMI T854 DOMUX Etter ett kort stopp på vår mellomflyplass, tar vi av igjen og flyr litt nord, men mest øst. Litt over en time i luften her også, og endelig er vi på bakken. Skal bli fryktelig godt med en hvil i morgen. For nå er jeg trøtt! Siste bokstaven er første bokstav i navnet til fabrikanten til flytypen jeg reiste med. Så, har dere funnet ut de fire bokstavene? Da har dere svaret og vet hvilken by jeg skal gjøre unna siste del av julehandelen i morgen. Men jeg er ikke så veldig interresert i byen som svar, jeg vil ha ICAO koden på flyplassen jeg landet på. Det er jo noen flyplasser i denne byen. Send svar på PM! Lykke til!
-
God kveld, alle sammen! Aiai, først kommer vi oss ikke i luften fra Manchester pga tett tåke. Etter et par timer i flyet får vi omsider forlate flyet igjen. Litt senere ut på ettermiddagen får vi endelig kravle ombord igjen, men til ingen nytte. For nå sto de tekniske gudene i veien og flyet blir kansellert pga feil på understellet. Nå sitter vi å venter på et nytt fly som er på vei, men usikkert når dukker opp og pc'en er tom for strøm. Vi sitter et par å deler på et strømuttak, og så fort jeg får litt strøm på datamaskinen, får jeg tilgang til dokumenter og får lagt ut nytt spørsmål! rundt kl 0130 ca ut i får turnusen so long Svar 11.desember: 21.desember eksploderte det som kjent en bombe ombord på Pan Am flightsim 103. Alle ombord + 7 beboere i tettstedet Lockerbie omkom. Ombord var det også en flyvertinne fra Norge. Hun står riktignok som amerikansk iflg mine kilder, men hun ble født I Oslo og skulle flytte hjem dit i tidsrommet rundt ulykken. Hennes navn var Irja Syhnove Skabo ! 12.desember: Mistet internettet attpåtil i natt, så fikk ikke lagt ut noe spørsmål, så derfor kommer det noe forsinket nå. I tillegg skal vi trekke en heldig vinner i dag, men siden spørsmålet har blitt så forsinket, trekke vi ut i fra alle som er med både i dag og i morgen. Topp 5-listen kommer i natt. Omsider kom vi oss i luften og fikk satt kursen mot Rovaniemi. Etter rundt 3 timer i luften, landet vi litt over kl. 05 i natt og jeg travet kjapt bort til hotellet for hoppe i køyen. Idag blir det litt shopping i Nissen "hjemby". For i verden, ses Rovaniemi på som byen der nissen kommer fra og kanskje jeg møter på han da om jeg er heldig. Men til dagens spørsmål.. Rovaniemi har 14 venner, inklusive 2 norske, hva snakker jeg om her? Send svar på PM. Lykke til! Idag trekkes også vinneren av en overraskelse, alle som hittil har deltatt i kalenderen er med i trekningen!