Gå til innhold

Kaffekroken

Her diskuterer vi alt som har med flysimulatorer og flyvning å gjøre. Her finnes det også en del utenomsnakk som ikke nødvendigvis er fly eller flysimulator relatert. 

  1. Se hva Dagbladet skriver om 3XX'en http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/06/07/207093.html" TARGET=_blank>her. Den blir jo større enn en jumbojet, faktisk, etter alt å dømme og da har den jo utkonka jumbo'en [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] Hilsen Eirik coolema83@hotmail.com

  2. Started by Mats Bristol,

    Hei Morten! jeg er med i VP som webmaster og snart kanskje hub-cap. på gardermoen, vi er ikke helt i gang enda men vi kommer snart til å være på beina! ------------------ IceBox mbristol@c2i.net President of Betatel Productions

    • 0 svar
    • 466 visninger
  3. Started by Tore Sætre,

    Fra Nettavisen i dag: - «Hei Jack!» i cockpiten ble til «hijack» (kapring) i kontrolltårnet ved Detroit i delstaten Michigan. Dermed ble det full terroralarm. På vei inn i flyet oppdaget passasjeren at annenflygeren var hans gode venn Jack, og hilste begeistret på ham. – Hei, Jack, ropte passasjeren, og tilropet ble fanget opp av en mikrofon i cockpiten og formidlet videre til personalet i kontrolltårnet. De trodde det var noen som ropte «hijack» - «kapring» - og kastet seg over alarmtelefonene. Les mer på: http://www.nettavisen.no/utrykt/106976.html"'>http://www.nettavisen.no/utrykt/106976.html" TARGET=_blank>http://www.nettavisen.no/utrykt/106976.htm…

    • 0 svar
    • 456 visninger
  4. Started by Pilot1,

    Hei. Noen som vet hva de psykologiske testene man må ta, for å få CPL/A, går ut på ? mvh Morten

    • 0 svar
    • 402 visninger
  5. Heh, jag vet, dette er helt "out of topic", men der må se dette................ [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] http://www.geocities.com/gonzogonzo_us/"'>http://www.geocities.com/gonzogonzo_us/" TARGET=_blank>http://www.geocities.com/gonzogonzo_us/ Håper att hjemmesida er ett joke, heh, heh... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] Peter

  6. Started by Kjetil Reiersen,

    Man bør passe på hva man sier i fly, sjekk denne: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=3857738"'>http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=3857738" TARGET=_blank>http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=3857738

  7. Started by Einar Halvorsen,

    Den nye filen (pgsb0006.zip) som er lagt ut er den bare/mest bergnet for ProControllere eller også for "oss piloter"?? Et annet spørsmål: FSNavigator 3.0 går den sammen med FS2000? (uten problemer) MVH einar

  8. Fellow Simmers! Da har den siste måneden med venting startet! 3 Juli setter jeg meg alene på flyet til Johannesburg, Sør Afrika. Er 'bare' 18 år, men regner med at det skal gå bra. Ruten er som følger: 18:40 LH3117 (A320) Oslo - Frankfurt 21:45 LH572 (B7474) Frankfurt - Johannesburg Turen fra EDDF til FAJS tar grovt sett ca 7 timer, noe som betyr at jeg lander der ca 0600 dagen etter. Er litt spent på dette med flybytte i Frankfurt, jeg er vant med 1 terminal på Gardermoen, men å komme dit ned hvor det er dusinvis av de .. ett lite hjelp! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Noen som har god kjennskap til Terminal systemet på EDDF…

    • 7 svar
    • 618 visninger
  9. Started by Einar Halvorsen,

    Kjenner noen av dere til om det er mulig å koble seg til de frekvensene som ATC benytter via internett/FS/SB eller lignende programvare får å lytte til trafikken?? MVH Einar

  10. Started by Mathias Ganss,

    Hallo alle simmere!! Jeg har et spørsmål: Da jeg var liten og alle løp rundt med Walky Talkys og snakket med hverandre var det noen som hevdet at de fikk in fly meldinger altså ATC! Jeg bare lurer på om dette overhodet egentlig er mulig eller om det bare er tull. Vil man med noen som helst form for radio få høre ATC fra flyene når man er på bakken? Håper noen kan finne noe klogt svar på et ellers ganske teit spørsmål! Vennlig hilsen Mathias

  11. Started by Einar Halvorsen,

    Hei Har noen av dere kjennskap til de virtuelle flyselskapene som finnes her på "nett". bl.a. SAS, Braathen, Luftforsvaret etc.? Er noen av dere med i disse og hvordan funker det? Kan det være et forsøk verdt å komme med som pilot. MVH Einar

  12. Started by Mathias Ganss,

    Hei igjen!! Jeg har igjen et spørsmål. Denne gangen til FS2000. Jeg har flydd FS siden FS4.0 og har altid vært fan, men jeg har bare drevet med download av fly og scenery i ca et halvt år. Har fått øynene opp for hvor mye bra som finnes ute. Men mitt spørsmål er som følger: Når jeg f.eks. lastet ned den nye Norwegian Airports eller norske flyplasser som den heter på norsk, og jeg innstalerte dette så dro jeg til Flesland. Her var det nemlig slik at i steden for at rullebanen hadde lagt seg "over" den andre, så hadde den lagt seg ved siden av. Nå hadde jeg altså to flyplasser som lå oppå hverandre med to rullebaner. Bygningene fra Default FS2000 scenery lå nå inni hve…

  13. Er det noen som vet om (og hvor) det går ann å få tak i plastbyggesett av norske fly. Jeg tenker først og fremst på fly fra Braathens (NAS), SAS og Coast Air i størrelse 1:144. Arnt Helge

  14. God kveld allesammen Jeg sitter nå om dagen og hører på min nye scanner og da helst på kjevik twr. Så jeg har noen spm ang. ord og utrykk og frekvenser. Hva betyr "left base" og "right base"? Av og til sier flygelederen f.eks. " Braathens xxx, clear visual approach, join left base 04/22". Noen som kan forklare meg det? Og, av og til hører jeg flygelederen sier f.eks. "Scandinavian xxxx clear ILS approach, left hand circuit runway 04" Hva betyr left hand circuit? Så siste spørsmål. Av og til blir flyene til OSL bedt om å kontakte Oslo Control på enten 118.87 eller 134.35. Hva er forskjellen på de to frekvensene? Håper noen kan gi meg noen svar på disse spørsmålene. -…

    • 3 svar
    • 1,3k visninger
  15. Gjest
    Started by Gjest,

    Jeg våknet ca kl 4 i natt av et forferdelig leven over huset,jeg skjønte ingenting. (jeg bor i Trondheim). jeg var for trøtt til å stå opp men jeg satte på scanneren min og hørte:aeroflot xxxx cleared to land rwy 09. hørtes ut som han lå veldig lavt. mvh Andreas

    • 2 svar
    • 542 visninger
  16. Gjest
    Started by Gjest,

    Er det noen som vet om et bra Bangkok/Thailand Scenery? Mvh John Rønning

    • 0 svar
    • 377 visninger
  17. Started by Mats Bristol,

    Hørte om de to som døde på vei til Sverige..i hjulbrønnen på et Premiar-fly...er det så VELDIG hod plass der da...blir man ikke regelrett most? ------------------ IceBox mbristol@c2i.net President of Betatel Productions

  18. Started by Jarle Kristiansen,

    Er det noen som vet om andre diskusjons forum sider på nettet hvor det er relatert til flyging, og som er på norsk? ------------------

  19. Gjest
    Started by Gjest,

    Jeg bare lurer på om det finnes et veldig bra FREEWARE programm som man kan lage hjemmesider med [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

    • 4 svar
    • 613 visninger
  20. Gjest
    Started by Gjest,

    Jeg bare lurer på om det finnes et freeware programm man kan lage hjemmesider med. Og som lager gode hjemmesider. Jeg er ikke så interresert i å betale flere tuse på Front Page 2000. Eller må jeg det [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

    • 4 svar
    • 614 visninger
  21. Started by Kjell Martinsen,

    På midten av 50-tallet hadde Braathens en flåte av små firemotors passasjerfly av typen Heron. Jeg reiste av og til med disse flyene. Er det noen som vet om skjebnen til disse flyene? KjellM

  22. Started by Ståle Syre,

    Beklager at tittelen på dette innleget høres litt makaber ut, men det er navnet på et fantastisk program som burde være et must for enhver flightsimmer med framerate problemer. En hører stadig at en bør avslutte alle programmer som kjøres i bakgrunnen for å øke frameraten i FS98/2000. Men for oss som ikke har så mye peiling på windows, så er det ikke altid like lett å vite hvilke programmer som kan avsluttes og hvilke programmer som bør forbli. Dette programmet gjør jobben for deg, snuser fram alle programmer, og avslutter de unødvendige. (Og det er en hel haug mer en de programmene som vises i "taskbaren") Jeg fant ut om dette programmet da jeg leste manualen til den…

  23. Started by Jan-Thore Solem,

    Jeg er hjemme igjen etter en lang og innholdsrik dag på Sola AirShow. Pent vær (et par byger i formiddag, siden perfekt)! Oppvisninger av bl.a. P51D Mustang, Tiger Moth, Bucker Jungmann, DH Chipmunk, Vans RV-4, DH Vampire, Saab Safir og mulighet for rundtur med DC-3 Dakota for kr.350,- (Hadde ikke cash!) Også diverse mikrofly, fallskjermhopping etc. Static display av Braathens LN-TUV B737-700, Widerøe DHC-8-Q300 pluss en hel haug andre fly. Ellers meget hyggelige jagerflygere fra Belgia(F-16), Norge(F-16), Sverige(Viggen) og Polen(SU-22), som viste seg ekstra frem i dag med spektakulære takeoffs og "fly-by's med tactical-breaks" før landing. Ca. 50 "sorties" totalt i …

  24. Hei Jer har gått til anskaffelse av FS2000. Nå har jeg drevet og prøvd meg litt for meg selv, men skulle svært gjerne hatt kontakt med noen som kan gi meg anledning til å se og lære. Spørsmål: Finnes det noe "simmere" i Oslo-området, (Oslo sentralt elelr mot Ski/follo-området) som kan tenke seg å spandere litt tid slik at jeg kan komme og se hvordan dette fungerer i praksis. Spesielt virtuell flyging med SB/Multiplayer. Svar gjerne på e-post til: e-halvorsen@c2i.net MVH Einar

  25. Started by Andreas Pettersen,

    Jeg klarer ikke å finne siden der man kunne laste ned "reklamefilmer" for b-17-spillet. Hvor ligger de?

  26. Started by Ståle Syre,

    For fire år siden visste jeg ikke noe om fly og flyging. Takket være flysimulatorene og Flightsim.no, som virkelig har boostet min interesse for flyging, skal jeg nå snart ta PPL-A-lappen. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Jeg fårstår at det er flere enn meg som har blitt hekta på samme måten, og er litt interesert i å vite hvor mange andre som har startet opp med flysimulator på hjemme-pc'en, for så å realiseren en drøm om å ta PPL-A og fly i real life? Elle kanskje det er noen som har bestemt seg for å gjøre det men …

    • 11 svar
    • 1,2k visninger
  27. Från http://www.expressen.se" TARGET=_blank>www.expressen.se När teknikern på Arlanda klättrade upp i det lilla utrymmet vid Premiair-planets hjul fick han en chock: där låg två döda män som följt med planet från Dominikanska republiken. - Männen hade inte en chans att överleva i det utrymmet. De fick en ohygglig död, säger Premiairs informationschef Torben Andersen. Premiairs plan, en Airbus 330, kom i fredags från Puerto Plata i Dominikanska republiken med 300 passagerare ombord. Det flög via Köpenhamn till Stockholm. I lördags lyfte det sedan igen för att flyga till Kreta. Vid två-tiden på söndagsmorgonen kom det tillbaka till Arlanda. När passagerarna k…

    • 4 svar
    • 609 visninger
  28. Gjest
    Started by Gjest,

    Hei! Har jeg gått glipp av noen datoer her, eller er det blitt julaften alt? Ny Dakota og ny SquawkBox nesten på samme dag? Da er det vel grunn til å spørre, er det ikke? :-)) mvh Arnt Kalseth

  29. Started by Jonas Nordhaug,

    Selv har jeg reist med mange forskjellige 737-maskiner. Alle de braathens har operert med de siste 15 årene (hvilke er det forresten?) og 300 med b.la air europa og sterling. Lurer bare på en ting: Hva er forskjellige med disse maskinene? Ettersom jeg har forstått det blir nummeret høyere jo nyere flyene er...?? Kan ikke noen med litt 737-vett fortelle om dette? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ----------------------------- Vennlig hilsen Jonas Nordhaug http://www.on.to/fs2000"'>http://www.on.to/fs2000" TARGET=_blank>http://www.on.to/fs2000

    • 28 svar
    • 1,7k visninger
  30. Gjest
    Started by Gjest,

    SAS er virkelig i slaget om dagen [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] ------ På grunn av overvekten måtte flyet gå til Evenes i Harstad for å lettes for passasjerer og drivstoff. MD-80-maskinen var for tung for å lande i Bodø fordi det kom nedbør som ikke var meldt før det tok av fra Oslo ved 22-tiden søndag kveld. På grunn av overvekten måtte flyet gå til Evenes i Harstad for å lettes for passasjerer og drivstoff. MD-80-maskinen var for tung for å lande i Bodø fordi det kom nedbør som ikke var meldt før det tok av fra Oslo ved 22-tiden søndag kveld. ----------------- Hele artikkelen finner du hos Nettavisen: http://www.nettavisen.no/i…

    • 4 svar
    • 691 visninger