Kaffekroken
Her diskuterer vi alt som har med flysimulatorer og flyvning å gjøre. Her finnes det også en del utenomsnakk som ikke nødvendigvis er fly eller flysimulator relatert.
25 265 emner i kategorien
-
Heisann, Satt på sola nettop, der jeg plutselig så et par brannbiler + 2 andre biler med blålys. Oppe i skyene kunne jeg se landingslysa og et braathens 737 (-700 tror jeg) landet og bremsa kraftig opp.. Brannbilene fulgte i en fart etter flyet. Den ene spylte skum eller vann bak flyet hele tiden, men flyet taxa til gate'en. (innnlands gate). Så.. noen som vet hva som skjedde?? MVH Krister Bye
-
- 1 svar
- 493 visninger
-
-
En av mine aller største interesser er fly, og jeg flyr og flyr og flyr - på simulator. Jeg er 15 år og lurer på hvilke muligheter jeg har til å begynne å fly(småfly)? Tusen takk! Marius
-
- 3 svar
- 547 visninger
-
-
I en tilsynelatende endeløs rekke av klager (på personer, rettskriving mm) tar jeg sjansen på å komme med mitt lille ankepunkt (som jeg selv har vært med på å virkerliggjøre)! De siste månedene har nemlig flere og flere brukere av forumet sett det som sin viktigste rolle å være et slags nyhetsbyrå eller nyhetsformidler! Det er ikke snakk om egne meninger om ting som skjer innen luftfarten, kun referat. Og i verste fall, synes jeg, kun en link til en eller annen nettavis som selvfølgelig ikke klarer å holde fakta fra fri fantasi. Min egen yrkesgruppe, journalistene, gir oss jo mange muligheter til å ta fram rødpenna. Riktignok har vi en generell diskusjonsgruppe, der m…
-
- 4 svar
- 563 visninger
-
-
Som det ble kjent her om dagen så bestemte Braathens seg for å fjerne gardinene mellom back og best. Jeg kan på vegne av Braathens informere om at billettprisene ikke vil bli særlig mye dyrere av den grunn at alle setene blir Best. ------------------ MVH Lars Erik Nielsen E-post: lars@spytt.com
-
- 3 svar
- 465 visninger
-
-
Fra Nettavisen i kveld: Et Braathens-fly på vei fra Oslo til Molde måtte onsdag stupe 20. 000 fot over Fagernes etter et trykkfall i kabinen. Flyet var i 30.000 fot over Fagernes da trykkfallet skjedde, og de 79 passasjerene måtte puste gjennom surstoffmasker til flyet var nede i 10.000 meter, melder NTB. Les mer på: http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=2&item=126222"'>http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=2&item=126222" TARGET=_blank>http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=2&item=126222
-
- 5 svar
- 734 visninger
-
-
Hej Jag har en liten fråga angående navigering. På större flyg använder man sig av FMS för navigation. I FMS-en finns alla waypoints inprogrammerad men jag undrar andvänds FMS-en även vid landning? Eller slår man av den strax innan landning och landar manuellt? Likaså vid start är FMS-en igångslagen från första början? Är det någon som har erfarenhet av detta? Mats Findell Grängesberg
-
- 2 svar
- 480 visninger
-
-
Hei, folkens! Har flydd FS2000 en stund nå (likevel litt fersk), og en ting slår meg: Jeg syns flyene er utrolig sensitive på kontrollene, spesielt pitch. Drar jeg stikka mi bakover 10%, så reagerer flyet som om det var 100%. Har prøvd å justere sensitiviteten i joystick-oppsettet, men det hjelper ikke stort. Like touchy uansett. Jeg har aldri flydd ordentlige fly sjøl, så for alt jeg vet kan det hende at fly er sånn. Noen som vet? Hilsen Jørgen Bjørnstad (Bodø).
-
- 1 svar
- 469 visninger
-
-
Hei! Jeg lurer på om noen har mer enn en skjerm koblet til PC'en? Jeg har et TNT2-kort, og lurer på hva jeg skal kjøpe som et billig kort nummer to , som noen vet funker. Hilsen Tore Stabell Kulø
-
- 1 svar
- 445 visninger
-
-
Hei dere! Med fare for å stille et spørsmål som kanskje har blitt stilt tusen ganger før, og bevart like mange ganger, spør jeg ydmykest: Er det noe rart med ILS innstillingene for Flesland i Norway98? Takk for et supert scenery forresten!!! Kenneth Warren Berg
-
- 0 svar
- 411 visninger
-
-
Hei Har nettopp gått til innkjøp av Crimson Skies. Jeg må si at dette er et perfekt program får å ha det gøy og slappe av ifra FS2000 der at er så alvorlig hehe. Grafikken er topp og frameraten er upåklagelig. Men å henge seg opp i karakteristikken til flyene vil være å gå litt for langt med dette programmet. Her er det utrolig mye morsomt som blir sagt og underholdningsverdien er høy. Har noen forresten testet ut Combat Sim 2 ennå? Jeg så den hos Ram&Rom idag. Hilsen Fred
-
- 1 svar
- 441 visninger
-
-
Er det noen som vet hvor det blir av gamle norske fly som blir solgt av norske selskaper? Noen som vet om hvor de havner? Tenker da på fly som norske selskaper har solgt.
-
- 11 svar
- 2,8k visninger
-
-
Leste " topicen " om flyver lønninger, og lurte på om det er noen som vet hvordan vakt turnus de har f.eks. i SAS. Har ofte opplevd at det er både svenske og danske kapteiner på innenriks i Norge. Lurer også på hvor lang tid før selve flighten går de må møte fram og eventuellt de forberedelser de skal gjøre, og om de oppererer med faste ruter eller om disse forandres etter vær og vind. Vennlig hilsen LN-ALH / ENBO
-
- 2 svar
- 428 visninger
-
-
Hallois folkens! Har et lite problem. Prøver å fullføre overnevnte checkride uten å klare det. Examinatoren ber meg gå til 3000 fot via en venstresving til 300 grader. Jeg gjør det og flater ut i 3000 på riktig kurs hvorpå examinatoren "failer" meg for ikke å ha hatt riktig kurs!! Er det noe feil med softwaren eller er det kompasset som kalibreres e.l. Har prøvd mange ganger og er ganske så sikker på at jeg gjør det rette:-( Noen so kan hjelpe en datadumming fra nord? Tommy ------------------
-
Hei Er trafikken så stor på gardermoen at det er nødvendig med holding for innkomende fly, eller klarer man å presse de ned uten holding? ------------------ Hilsen Christopher Eriksen
-
- 3 svar
- 510 visninger
-
-
Hvorfor kommer ikke Spanair den første gangen? Når kommer dem a? Iberworld har også før flydd for Air Europa fra Kjevik-Torp-Lanzarote(1999). Var da med en Iberworld A320. ------------------ MVH Lars Erik Nielsen E-post: lars@spytt.com
-
- 4 svar
- 600 visninger
-
-
Hei Jeg lurer på om det finnest fartsgrenser i luften. Jeg har hørt at det er en grense på 250kts under 10000 fot, stemmer dette. Magnus Øverås LN-MSE
-
- 4 svar
- 515 visninger
-
-
Jeg har fulgt med i dette forumet i flere år nå, og jeg må si at det har, som så mye annet forandret seg. Ikke alt er positivt etter min mening. Tidligere så dreide de fleste av innleggene seg om ting som kun var rettet mot selve simmingen. I dag er det flere og flere innlegg som omhandler helt andre ting, slik som om man skal være velkommen som jente???? Hva er nå dette for slags tøvete spørsmål i år 2000? At ett slikt innlegg skal få så stor oppmerksomhet, tyder på at ting har endret seg i dette forum. Jeg kan som eksempel si at jeg postet ett innlegg i vår, med spørsmål om hjelp til å se hvordan andre gjennomførte flyvningen på en navnsatt flyplass med ett bestem…
-
- 6 svar
- 761 visninger
-
-
Hej alla flygintresserade Jag har följt forumet sen en längre tid tillbaka och det har varit och är fortfarande en viktig informationskälla för mig om det senaste inom flygsimulatorvärlden. Det finns många på forumet som delar med sig sina kunskaper och erfarenheter till andra vilket gör hobbyn till en större glädje och sammanhållning. Dock har den sista tidens pajkastning som så tydligt syns i vissa inlägg förstört delar av forumets viktiga uppgift att sprida information och kunskap om flyg och flygsimulering. Rena påhopp mot vissa personer har skett. Jag tror det här skadar forumet eftersom eventuella nybörjare kanske skräms av bli påhoppad och därför undviker at…
-
- 0 svar
- 398 visninger
-
-
Er det noen som har peiling på hva en flyverlønn for styrmenner og kapteiner sånn ca. er i Norge i dag? ------------------ MVH Lars Erik Nielsen E-post: lars@spytt.com
-
- 8 svar
- 867 visninger
-
-
Hvordan kan jeg snu innleggene så de sist innlagte kommer øverst? Nå må jeg helt i bånn for å lese det siste man la inn. Synes jeg skroller og skroller! *ler* 73 de LA3FDA Jan
-
- 1 svar
- 413 visninger
-
-
Jeg kommer inn i forumet her og ser hvordan dette nye medlemmet Anita Hagen blir behandlet, både av andre medlemmer og administrator. Det spekuleres i om hun skjuler seg bak en annen person osv... Det spiller ingen rolle hvem dette egentlig er, poenget er at hun ikke har gjort noe galt, annet enn at et innlegg var ordlagt litt skjevt. Så kommer en lang sutre-topic der jenta må se og skjerpe seg. Hva slags oppførsel mot nye medlemmer er dette? Her bør man nemlig være godt voksen og bruke en meget høflig tone, ellers er man virkelig ille ute. I tillegg har hun et innlegg der hun lurer på noe, riktignok bør hun fortsette i samme topic, men så kommer administrator med kj…
-
- 24 svar
- 1,6k visninger
-
-
http://www.adressa.no/nyheter/verden/article.jhtml?articleID=115351"'>http://www.adressa.no/nyheter/verden/article.jhtml?articleID=115351" TARGET=_blank>http://www.adressa.no/nyheter/verden/article.jhtml?articleID=115351 Hva skal man si?
-
- 2 svar
- 494 visninger
-
-
Er ny i dette forumet, og begynner derfor med å rette en kjempestor takk til alle rundt omkring som tar seg tid til å lage alle fantastiske fly m/tilbehør som vi kan laste ned helt gratis - en kjempestor tusen takk!!! For et par uker siden kjørte jeg forbi Stavanger Lufthavn, Sola. Der går veien så nær RW18 som det er mulig å gjøre. Derfor ser jeg alltid (farlig kjøring...) opp i luften for å se etter fly (det er MEGET spesielt å komme rett under et fly rett før touchdown...). Denne dagen fikk jeg litt av en opplevelse - da det komen B737 (tror jeg - alt gikk så fort!)fra Air Europe (tror jeg igjen...) - denne maskinen kom i full bank rett fra vest knappe 100 m fra R…
-
- 7 svar
- 815 visninger
-
-
Skal atter en gang reise til verdens herligste storby (???) - DUBLIN! Det er en pakketur med PrismaTours, som flyr med vanlige rutefly via Amsterdam. Er det noen som vet hvilke maskiner jeg kan forvente å reise med (blir vel Braathens fra Sola) - og kanskje KLM fra AMS. I så fall - flyr KLM selv - eller har de andre samarbeidspartnere på strekningen til Dublin. Takk for evt. respons Harald O.
-
- 2 svar
- 483 visninger
-
-
Jeg er 15 år, har en lang vei å gå før jeg får meg sertifikat, men så lurer jeg på, lønner det seg å kjøpe eller leie fly. Hva koster f.eks Cessna Skylane 182 og 182RG, hva med Mooney Bravo. Hva koster Hughes 500C eller McDonnell Douglas 500C helikopter? Vet noen om en prisliste, eller en internettlink som formidler privatfly. Har noen peiling på hvordan jeg kan melde meg inn i Dakota Norway? Christer Elde
-
- 5 svar
- 1,4k visninger
-
-
Noen her som har vært med de nye Premiair flyene fra OSL? Det har i den siste tiden kommet inn mange flotte fotoer på airpics.com på disse flyene. ------------------ MVH Lars Erik Nielsen E-post: lars@spytt.com
-
- 4 svar
- 508 visninger
-
-
Da var det avgjort etter mange måneders forhandlinger: Braathens har fått forsvars kontrakten for to nye år. Da får vi håpe at deres økonomiske nedgang forbedrer seg framover. Jeg jobber selv i SAS men jeg er av den oppfatning at konkurranse er sunt for kundene sin del. Må vel kanskje innrømme at jeg hadde håpet at SAS skulle få den...:-) Mvh Vidar Martinsen
-
- 0 svar
- 376 visninger
-
-
Jeg ser et nytt Braathens 737-500 til FS98 er klar. Flyet er helhvitt med kun navnet og det vaiende flagget i halen. Dette er vel et fly som ikke er ferdig malt (LN-TUX), eller er det flere slike? Uansett morsomt å fly med Braathens fjerde...eller femte livery [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] De må vel snart bli ferdig med denne fargejungelen, slik at hele flåten har samme texture. Mvh H.Bø
-
- 5 svar
- 622 visninger
-
-
Hvorfor er alle så intresert i fly og FLYSPILL? Flyspill er det ikke et eneste av på min 45,0 Gb Harddisk. Jeg har over 10Gb med Musikk og Musikk Videoer Spillene jeg har er: Diablo2, StarCraft, NFS Porche2000 og litt andre ting. Men flyspill kunne aldri falle meg inn. Har prøvd FlightSimulator98.... Jaja... fly er ikke alt her i verden!
-
- 13 svar
- 1,1k visninger
-
-
For de som er interresert så vil Premiair ha den siste landing av DC10-10 OY-CNT på OSL 31 Okt.Denne maskin kommer fra Tenerife og grunnen er at vi mangler en A330-200 reg "MOJO"som skulle ha vært en tur til Phuket Thailand.Vi må bruke en A330-300 isteden. V.H. jb
-
- 0 svar
- 400 visninger
-