Gå til innhold

Kaffekroken

Her diskuterer vi alt som har med flysimulatorer og flyvning å gjøre. Her finnes det også en del utenomsnakk som ikke nødvendigvis er fly eller flysimulator relatert. 

  1. Started by Gunnar Svensen,

    Hei, Jeg hører til dem som har vendt tilbake til FS98 ut fra tanken om at det er artigere å fly uten hakking enn å se all den flotte FS2000 grafikken som nesten ingen av dagens PC'er håndterer på en god måte. Mens jeg venter på at dagens super- PC'er blir rimeligere eller at en Petter Smart kommer med patchen som løser alle problemer, er FS98 et flott alternativ. Nå er jo også flyplasser og fly blitt nesten like bra som i FS2000.. Men jeg har i alle år hatt et FS98-problem i grenseområdet mellom Sveits, Østerrike og Italia. Jeg er klar over at dette i utgangspunktet skyldes ulik kalibrering av høydene i Europa sceneryet i FS98 - og Italia-sceneriet fra Lago (og Europa 1…

  2. Started by Klaus Adde,

    Hei og takk for forrige respons Er Heading den samme som kursen flyet skal ha? Course er vel endelig destinasjon på flyplassen? Finnes det et sted der jeg kan få hjelp/ råd om hvordan og hvor forskjellige nedlastede filer skal installeres. Jeg tenker på fly/paneler etc. På forhånd takk for hjelpen Klaus Adde

  3. Started by Geir Fjellro Løitegård,

    Programmet "Med himmelen som arbiedsplass" hadde mellom 267 000 og 304 000 seere skrev tv 2 til meg. De har ikke tenkt å sende likende programmer i nærmeste fremtiden, MEN vi får håpe de gjør det likevel. Tenkte at dere ville vite det !!! Geir Fjellro Løitegård

  4. http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=7&item=135670"'>http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=7&item=135670" TARGET=_blank>http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=7&item=135670 [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Samtidig vil jeg oppfordre alle fartøysjefer til å bruke lys, og være sikker på at lysene virker som dem skal slik at vi slipper nærkontakt mellom fly og julenissen. Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen

    • 1 svar
    • 414 visninger
  5. Started by Fredrik Hoel,

    Jeg hadde en liten tur på simmulatoren idag til essa, med 747, jeg tok en liten utvendig inspeksjon i FL270, der så jeg at ytterste delen av vingene sto rett opp, hva heter det, og hva gjør det..... ------------------ Fredrik

  6. Started by Henning Kjensli,

    Jeg har blitt fortalt at det tidlig på 1980 tallet var mange ulykker med dc-10 flyene. Mange personer som skulle ut og fly avstod fra å reise, når de fikk se at flyet var en dc-10. Fant man noen gang en konklusjon på dette siden flyene fortsatt er i drift?

  7. Started by Ståle Ekholt,

    Hei Airbus har nå bestemt å sette "Superjumboen" i produksjon: http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=21&item=135061"'>http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=21&item=135061" TARGET=_blank>http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=21&item=135061 Mvh Ståle

  8. Started by Henning Kjensli,

    S.A.F.E står for South American and Far East. Robert [Endret av Robert Vassgård 20-12-2000.]

  9. Started by Orjan Utne,

    Etter å ha sett dette, ville jeg ha tenkt meg om to ganger før jeg flyr British Airways. Det er skremmende å se at det "tillates" at mannskap flyr med en såpass høy alkohol prosent når de flyr. Og at medmannskap ikke gir beskjed om at slik ikke godkjennes. Spør du med så er dette "Freaky". Sender ordet videre!! MVH Ørjan Utne SK999/S2

  10. Started by Are Lund Hansen,

    Tjo og hei. Nå reiser jeg på juleferie så i den anledning vil jeg bare ønske alle simmere en riktig god Jul og et fantastisk godt nytt år, og samtidig takke for det gamle. God Jul alle sammen Vennlig Hilsen LN-ALH

  11. Started by Roar Eli Sandøy,

    ENRO 191150Z 21002KT 180V250 9999 BK BK i den metaren der skjønner jeg lite av, er det noen her som vet mer? ------------------ Roar Sandøy http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway http://home.online.no/~roa-sand/irc/" TARGET=_blank>"Irc for Dummies"

  12. Started by Sverre Aune,

    Er det noen som vet navnet på Flyplassen på tenerife? v h Sverre Aune ------------------

  13. Started by Kristian B.bood,

    Britisk dokumentar på TV Norge tirsdag 19 desember kl.2030. om piloter med promille på jobb. enda et program med fly og piloter [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

  14. Started by Michael Olesen,

    Hej alle, Er det korrekt at man sætter QNH til default 1013/2992 når man passerer FL180 ? Mener at have læst det et sted, men lurer lidt på om det er sandt... ------------------ Mvh. Michael Olesen michael@olesen.as SAS253

  15. Started by Frank Ånstad,

    Jeg er et nytt medlem på 54 år fra Bergen. Har alltid vært intr. i fly og luftfart, og er nå en ivrig flysimmer. Har FS2000, flyr litt av hvert, men mest B737 og 777. Hilsen faanstad@online.no

  16. Started by mwalther,

    Heisannsideisi, Jeg er i Kerala i soer india naa. Sitter under palmene paa en internettkafe og koser meg. Bare saa dere vet det [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] hehe. Jeg skriver fordi jeg tok med meg min Garmin etrex summit GPS paa turen i haandbagasjen. Jeg testet den paa SK baade fra OSL til CPH og CPH til DEL. Det gikk fint, bortsett fra at jeg har problemer med aa faa GPS altitude. Kan man det paa den GPSen jeg har? I folge menyene virker det som den kun vil maale hoyde etter trykk. Da jeg saa floy videre med Indian Airlines til soer india, og testet GPSen etter vi hadde kommet i cruising altitude, lurte flyvertinnen paa hva det v…

  17. Started by Einar Halvorsen,

    Hei Er SATNET fortsatt "nede for telling" eller er det kommet i orden igjen? WhazzUp funker ivertfall ikke. ------------------ Einar/ A happy simmer VBX114

  18. Started by Harald Oanes,

    Ikke er jeg matematiker, eller av noen annen høyere utdannelse - og derfor undrer jeg på en ting, ang. f.eks tyngdeloven og vindmotstand o.l. Når en ser trippel-boogien på B777 før landing, så henger den med forreste aksel oppover, ser en på en TU-154 - som også har en trippel boogie, så henger den med forreste aksel nedover - mens en DC10 har understellet hengende rett i forhold til flyet... Er det noen som har en enkel forklaring på dette, ikke det at det holder meg oppe om nettene, men det er nå alltid kjekt å få svar på sin undring... takk Harald O. [Endret av Harald Oanes 19-12-2000.]

  19. Started by john lysebraate,

    Et av mine favoritt fly er Finnair MD-82, panelet er FSFSconv\\panel.jet heavy.2.For å få glidebane og expanded localizer i kunstighorisont instrumentet byttet jeg til 737-400 panelet som fulgte FS2000.Nå må jeg på feks. ils bruke ca. 12 prosent høyere R.P.M. for å holde samme fart med samme flapsetting.Dette virker ikke logisk, kan noen fortelle meg hvorfor dette skjer?

  20. Started by Helge Bø,

    Finnes det fartsgrenser på en taxebane? Eller er det fri fart dersom taxebanen er fri for annen trafikk?

  21. Started by Jan Terje Fossland,

    Ser på hovedsiden at X-Plane snart kan kjøpes i Norge. Kan noen svare på om denne er bra - noe å satse på når den kommer? ------------------

  22. Started by Åke Lindberg,

    Ett tips om TV-program med flyg som kommer i repris: Jag såg i kväll ett program som handlade om ekranoplan, markeffektplan. Ryssarna utvecklade på 50-60-talet flygplan som utnyttjar markeffekten som uppstår då plan flyger nära marken. Resultatet blev en flygbåt som flyger 2-3 meter över vattenytan och tack vare markeffekten drar endast 60 % effekt jämfört med konventionella flygplan. Den största vägde 150 ton mer än ett jumbojet. Den hade 10 jetmotorer varav åtta stängdes av då båten lyft ur vattnet. Idag finns både tyska och amerikanska projekt på gång och forskare tror att inom en tioårsperiod har vi nya färdmedel att se fram emot. Säkrare, billigare, energisnålare.…

  23. Started by Vegard Nilsen,

    Heizann! Jeg vet at en del av medlemene her så "Livsfarlige Piloter" på svensk tv. Det var en del som lurte på om det kommer i reprise! I morgen (Tirsdag 19.12 kl 20:30) kommer den norske versjonen på lufta! Den sendes på TVNorge og blir kalt "Piloter med promille". Jeg vil anbefale alle som ikke har sett den og de som har sett den om å se på det i morgen! Håper noen ble glad for at jeg sa i fra [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons…

  24. Started by Jan-R. Storelvmo,

    Jeg skal ønske meg Falcon 4.0 og FLY! f2k i julegave hos mine foreldre. Problemet er....hvor kan jeg få kjøpt Falcon 4.0 med manualen i bokform og FLY! f2k, dvs siste versjon av FLY! Noen som kan hjelpe meg? For det begynner jo å haaaaste.... Jeg fant en side hvor de selger FLY!, men det er kun den gamle versjonen. men jeg fant ikke Falcon 4.0. Og jeg vil jo selvfølgelig kjøpe Falcon 4.0 med den over 500 sider tykke manualen! MVH Fortvilet flysimmer...

  25. I følge Braathens var situasjonen helt udramatisk da det ble oppdaget ett eller annet rart i cockpit som jeg ikke husker hva var. Lurer da på om det er noen her som vet noe mer om dette(tviler ikke)? Vet noen hvilket fly det var, LN-XXX? Var det kanskje LN-TUA som tidligere har blitt omtalt i dette forumet som ulykkesflyet? ------------------ MVH Lars Erik Nielsen E-post: lars@spytt.com

  26. Started by Hans Nikolai Førde,

    Ser at antall medlemmer raskt nærmer seg 1000. Har du kanskje tenkt på noe spesielt for medlem nr. 1000 Dag?

    • 11 svar
    • 862 visninger
  27. Started by Wiggo Bjørnerud,

    Tirsdag stod følgende lille notis i lokalavisen (Glåmdalen) her hvor jeg bor (Sør-Odal): "Både i Odalen og Nes merket mange seg et kraftig smell og klirring i glass tirsdag ettermiddag. Det var ikke noe jordskjelv, men et jagerfly som brøt lydmuren. Ja, mange har undret seg over det kraftige drønnet ved 13-tida, som man kunne høre både i Odal og Nes. Vi har snakket med jordskjelvstasjonen på Kjeller, som opplyste at det var et fly som brøt lydmuren, forklarer lensmann Steinar Bjørnstad i Nord-Odal." Jeg har selv snakket med noen som hørte smellet, og de sammenlingner det med en kraftig sprengning, men smellet ble registrert av personer som bor flere mil unna hverandre…

  28. Started by Andreas Eriksson,

    Om ni inte sedan redan vet vem hon är så kommer en mycket kort beskrivning. Turi Widerøe för (enligt SAS) var hon den första kvinnan i världen med att bli pilot i ett stort flygsällskap, hon började att flyga för SAS (Scandinavian Airline Systems) i 1969, vid den tidpunkten skulle jag gissa att hon var runt 25-30 år. Jag har lite mer information om henne från den tiden. Min far som var kapten hade ett brinnande intresse för flyg (konstigt att jag har det) :-) samlade en bokserie som finns i Sverige kallad "Ett år i luften". Varje bok sumerar vad som hände under det året i luften och det är idag våldsamt intressant och läsa dessa från 1948 - och framåt som jag har. Men…

  29. Started by Christopher Eriksen,

    Her er litt fersk atc tatt opp fra kjevik tårn i ettermiddag. Fila er på 1,18 mb og ca 4,5 min. I og med at jeg bor et stykke fra kjevik er det noen plasser hvor flygeren er litt utydelig. http://www.angelfire.com/al/hei/s_ndags_atc.ZIP"'>http://www.angelfire.com/al/hei/s_ndags_atc.ZIP" TARGET=_blank>http://www.angelfire.com/al/hei/s_ndags_atc.ZIP ------------------ Christopher Eriksen [Endret av Christopher Eriksen 17-12-2000.] [Endret av Christopher Eriksen 17-12-2000.]