Gå til innhold

Kaffekroken

Her diskuterer vi alt som har med flysimulatorer og flyvning å gjøre. Her finnes det også en del utenomsnakk som ikke nødvendigvis er fly eller flysimulator relatert. 

  1. Hei! Nå har Luftfartsverket modernisert og forbedret informasjonssidene om flygelederutdanningen. De ser virkelig bra ut! Ta en titt på http://www.luftfartsverket.no/flygeleder/index.htm"'>http://www.luftfartsverket.no/flygeleder/index.htm" TARGET=_blank>http://www.luftfartsverket.no/flygeleder/index.htm! ------------------ Med vennlig hilsen Anders Presterud, flygelederaspirant ved Sola tårn-/innflygingskontroll [Endret av Anders Presterud 07-02-2001.]

  2. Hallo! Jeg gikk til innkjøp av PSS747-panelet for 10 pund (130 kroner) og det har jeg ikke akkurat angret på! Det er helt utrolig realistisk, og med Flight Management Computer er det lett å fly SID'er. Du velger f.eks ENGM som destinasjon, så velger du bane, og vips har du GOTUR-, SOTIR-, TORGA-sid'er klare i databasen. Det er bare å løpe og kjøpe her: http://www.phoenix-simuation.co.uk" TARGET=_blank>www.phoenix-simuation.co.uk Jeg legger ved et langt bilde (strekker seg over tre skjermer). Jeg har flyttet ND og PFD over i en egen skjerm, derfor satte jeg inn analog airspeed- og vertical speed som ikke skal være der. Det er i alle fall uten tvil det beste …

  3. Started by Fredrik Berg,

    Noen som vet lønnen på dette yrket?

    • 5 svar
    • 688 visninger
  4. Started by Harald A Skontorp,

    Hurra!! I dag mottok jeg X-plane. Endelig får jeg nesten si. Jeg har sittet nå siden romjula og spillt demoen. Dette er jo, virker i alle fall sånn, som en KLAR konkurent til MS sin FS2000. Det blir jo en helt ny følelse av å fly. Det hakker jo ikke i det hele tatt. Sceneryet er jo kanskje ikke av det beste, ikke texturene heller. Men det kommer jo nye fra privatpersoner, så det blir jo bedre etter hvert. I FS2k lå jeg på stusselige 20 fps på maks når jeg var på bakken. Nå ligger jeg på ufattelig mange fler har ikke målt det, men jeg er VIRKELIG fornøyd. Så stå på Laminar Resarch og Austin Meyer. :-)

  5. Started by Per Bråtebæk,

    Så et AVACS fly fra NATO som så ut til at det skulle lande på ENGM I dag.Det er dette flyet som NATO bruker til radarovervåkning og som har en enorm radarantenne montert på toppen.Tror det er stasjonert et sted i Tyskland til vanlig.Men er det noen som vet hva slags flytype som brukes til dette? ------------------ Per Bråtebæk

  6. Started by Truls Hansen,

    Har trent på å fly Cessna en stund nå, men sitter igjen med endel praktiske spørsmål som; Hvordan kan jeg vite ved hvilken høyde jeg skal begynne innflyging til en flyplass? Hvor kan jeg finne ut av hvilken høyde den aktuelle flyplassen ligger på? Håper noen kan gi meg svar på disse spørsmål...føreløpig. Truls

  7. Started by Arne-Johan Helle,

    Finnes det noe god software/hardvare for å decode Acars ? ------------------ MVH Arne-Johan Helle

  8. Started by Sverre Aune,

    Jeg har tenkt å foreta en autoland med en 737 på enva.Hva må jeg gjøre for å få en sjikkelig fin landing,så som flaps,hvor mye skal de være.og når skal jeg begynne nedstigningen i hvilken høyde.Jeg skal ta av fra Kvernberget.Alle dissedataene trenger jeg ils,flaps,høyde,nedstigningsfart,tja det er vel mere.Håper på noen skikkelige fine svar. En vennlig hilsen Sverre Aune Trondheim Byåsen (Gråkallen Er rett bak meg,nesten nærmeste nabo) ------------------

  9. Started by Frode Skjennem,

    Kjøpte for noen dager siden på impuls, Microsoft SideWinder Game Voice Headset. Nå er venstrehanda nesten arbeidsløs, da jeg nå gir muntlige komandoer. For eks. Landing gear, retract flaps fully, autopilot, etc. Og du får til og med styrmanns bekreftelse på utført komando. En komando boks for chatting følger også med.Festlig liten sak spør du meg.Må ha USB port. Frode Skjennem ------------------ Frode Skjennem

  10. Started by Arne Eitrem,

    Kan noen gi meg litt informasjon om trimmming. Er det egne funksjoner og hvordan fungerer disse? Fungerer dette uavhengig av joystick instillinger. (Har ofte problemer med at flyet drar ut til en side ved take-off) Alt info er kjempeinteressant.

  11. Started by Henrik Wingerei,

    Jeg sitter nå å øver meg på å fly SID og STAR til Sweden High Density den 10. februar. Det er første gang jeg prøver meg på SID og STAR, og har noen spørsmål angående det. F.eks. så står det tenget med en svart strek at du skal svinge, men det står (R239 ARL). ARL har jeg skjønt er Arlanda VOR, men det andre er jeg ikke helt sikker på. Under denne streken står det også "direct (en intersection)", og da kommer spørsmålet, går det an å navigere seg fram til en intersection, eller må man bare se på f.eks. GPSen å sikte seg inn på den? Hilsen Henrik Wingerei.

  12. Started by Ståle Ekholt,

    Hei For de av dere som er interessert i veteranfly: Her er en interessant side om bergingen av Junkers JU88 fra Kilsfjorden ved Kragerø: http://home.no.net/tormchri/"'>http://home.no.net/tormchri/" TARGET=_blank>http://home.no.net/tormchri/ mvh Ståle

    • 2 svar
    • 684 visninger
  13. Started by Simen Trovatten Taraldsen,

    På http://www.humor911.com/innslagID.asp?innslagID=625"'>http://www.humor911.com/innslagID.asp?innslagID=625" TARGET=_blank>http://www.humor911.com/innslagID.asp?innslagID=625 er det et bilde av et fly med påmalt "most" julenisse på snuten. Kan dette være et ekte bilde, eller er det en manipulasjon? Har vanskelig for å tro at et seriøst flyselskap ville finne på noe slikt. ------------------ -- simen@taraldsen.net VBX-124

  14. Started by Frode Foss,

    Er det noen som vet åpningstider ved flymuseet (forsvarets) på Gardermoen ? Telefon, adresse, webside, etc ? Hvis det er noe museum lenger da .... ------------------ Vennlig hilsen Frode Foss frode.foss@c2i.net

  15. Started by Christer Havnø,

    Ja jeg er veldig interresert i å besøke flyplasser og lignende, da hadde det vært kjekt å vite hvor de forskjellige jobber!!! Personlig så går jeg på Kleiva landbruksskole, ikke så langt fra skagen, men der er det vel ingen som jobber av dere, er det??

    • 75 svar
    • 5k visninger
  16. Started by Jan Fjeld,

    Så denne på http://www.scanair.net" TARGET=_blank>www.scanair.net Cameroon Airlines henter sin første 767 Cameroon Airlines hentet denne uken hjem fin første Boeing 767. Flyet, en 767-300ER, leies fra Ansett Worldwide Aviation Services, og får 244 seter - 24 i business class og 2220 i økonomiklasse. Tror jeg velger business klasse der gitt! :-) Jan

  17. Started by Arnfinn Trønes,

    EICK 060930Z 21033KT 9000 -SHRA BKN012 BKN017CB BKN035 08/04 Q0973 WS RWY17 TEMPO 5000 BKN010 Litt av et vær vi har her i Irland, jeg lurte på hva menes med TEMPO 5000???? Til opplysning, en tidligere METAR viste vindhastighet på 45Knop. Jeg vet selvsagt at dette er vel bare et lite vindpust for de på Vestlandet, men uansett synes jeg det blåser kraftig. Jeg vet også at denne postingen er litt Off Topic. (Sånn, nå skulle jeg vel ha unnskyldt meg ovenfor GGGéne)

  18. Gjest
    Started by Gjest,

    Noen som vet om denne simulatoren selges i Norske butikkhyller?

    • 0 svar
    • 370 visninger
  19. Gjest
    Started by Gjest,

    Ser at Patch 3 for 747-400 nå er ute. Er dette en oppgradering? Hvor finner jeg resten/filen for hele panelet? Hilsen Frank. frank_aanstad@hotmail.com

    • 2 svar
    • 545 visninger
  20. Started by Tore Rasch-Olsen,

    I utgangspunktet brukes brukes 100% motor pådrag under avgang.Det er en nesten utenkelig luksus å utstyre fly med så kraftige motorer at bare 90% pådrag skulle være nok.( En flyvers drøm) I de eldste B-747 jeg fløy brukte vi til og med vann innsprøyting ander avgang for å få mer motorkraft, i løpet av Ca. 1 minutt ble det brukt ett par tusen liter vann.Dette var for ca. 20 år siden så jeg husker ikke de nøyaktige tall.Men en maskin som med last og brenstoff kan ta av å fly fra Oslo til Los Angeles behøver ikke bruke full power for med minimum fuel og lite last fly fra Oslo til Stockholm.Da bruker en ikke full power, men derated take off. Det er fastlagte regler for hvor m…

  21. Started by Truls Hansen,

    Sendte tidligere i dag et spørsmål til dere. Ettersom ingen bryr seg meg å svare er det vel ingen som ønsker å være min støttekontakt for å komme videre på fs 2000?

  22. Started by Baard C,

    Tidligere har noen nevnt autolanding av disse flytypene. Hvor ofte pleier pilotene å koble på ils autopilot i virkeligheten? Regner med at de fleste vil lande manuelt. Jeg har forøvrig ingen problemer med å autolande min 737-700 i fs2k på autopilot hvis approachen går riktig for seg. Baard

  23. Gjest
    Started by Gjest,

    Jeg håper ikke dere ser på dette som et veldig privatspørsmål, men jeg lurer på dere som har planer å bli sivil flyvere hva slags karakterer har dere fra Videregående skole? mvh Morten Jensen

  24. Hei alle simmers! Vill bare gi dere som har tenkt å kjøpe Scanner eit litte tips hvor dere kan handle radioen, nå som det er lov å eie(ikke bruke [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ) en slik radio(Scanner). Viss dere går inn på denne adressen http://www.javiation.co.uk/'>http://www.javiation.co.uk/"'>http://www.javiation.co.uk/" TARGET=_blank>http://www.javiation.co.uk/ finner dere scannere fra ledenne produsenter som UNIDEN,ICOM, ect. til nesten under halvparten av hva det dere må betalle her i Norge. Ta fks. radioen Uniden 3000XLT som eg ser på første sida her på Fligtsim koster kr 3400,- eg kjøpte den samme radioen rett før …

    • 2 svar
    • 1,2k visninger
  25. Started by Kristoffer Tonheim,

    Satt og tenkte litt. Litt sent en kveld satt jeg og tenke litt fly kontra bil. En bil har en girkasse for å kunne kjøre fortere en motorern. (Missforså meg rett.) Dette gjør også at motoren kjører på et lavere turtall og derfor bruker mindre bensin. Kunne det ikke da monteres girkasser i fly? I allefall i propell-fly. På den måten kunne motoren gå på en lavt turtall, og spare både på slitasje og bensin. Mens propellen gikk like fort, eller fortere rundt. Noen med kraftige motsetninger? Kristoffer Tonheim (En litt overtrøtt tenker.) [Endret av Kristoffer Tonheim 04-02-2001.]

  26. Gjest
    Started by Gjest,

    Jeg bare begynner å lure nå. Jeg har hatt FS siden FS95 var ute. Og jeg det er jo det beste dataspillet jeg noen gang har hatt=) Men jeg merker at ettersom jeg har fløyet endel med FS2000 så begynner jeg å kjenne at jeg må ha noen pauser fra cockpiten! Det er ikke det at jeg har mistet interresen men derimot at det kan bli litt mye av det gode. Det jeg lurer på er: Er det første dere gjør når dere kommer fra skolen/jobb å sette dere foran PC`n? Hadde vært spennende å høre hva dere andre syns om dette? mvh Morten Jensen

  27. Started by Kristoffer Rivedal,

    Er det noen som vet om det er noen flystevner i norge (helst vestlandet) i 2001

  28. Started by Tore Rasch-Olsen,

    Hey. Er det noen her som vet om et eller flere bra steder i Oslo der en kan fly modellfly? Vet at det er bra på Bokstadvannet når det er is der, også vet jeg om en stripe på Ullensaker. Men hadde vært fint med et sted til (der ikke gresset er så humpete og langt som på Ullensaker). Skal ta opp en ny Sukhoi 26 snart, og trenger et sted. Takk.

  29. Started by Henrik Wingerei,

    Morn, morn. For litt over en uke siden sendte jeg inn en søknad til Virtual Coast Air for å kunne bli der. Som sagt er dette over en uke siden, og jeg har ikke hørt noen ting. Derfor spør jeg om det er noen som har sett denne søknaden, eller har hørt noe om den? Vennlig hilsen Henrik Wingerei

  30. Started by Martin Kaareng,

    Jeg så en F-16 gjøre noen krappe svinger over Sandefjord i dag (rundt 2 tiden). Så ut som piloten hadde det alt for morro! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] Martin