Gå til innhold

Kaffekroken

Her diskuterer vi alt som har med flysimulatorer og flyvning å gjøre. Her finnes det også en del utenomsnakk som ikke nødvendigvis er fly eller flysimulator relatert. 

1. Started by Daniel Herbertsson,

http://www.premiairvirtual.moonfruit.com" TARGET=_blank>www.premiairvirtual.moonfruit.com Now hubs in: Oslo Stockholm Copenhagen Gothenburg

2. Started by Tore Rasch-Olsen,

Er det angrepsvinkelen eller profilen til en vinge som skaper mest løft? Noen som vet hvordan dette forholdet er? Hørte en gang at 75% av løftet skapes av at vingen skråner mot vinden (angrepsvinkelen). Har også hørt at buen på oversiden av vingen skaper 5%. Jeg lurer sånn......

3. Started by Einar Kristiansen,

Hei igjen! Takk for svarene,men jeg er litt grønn på data...hørtes kansje litt dumt ut men sånn er det bare...har versjonen Acrobat Reader 2,1...så var jeg inne på sia til Acrobat,dær var det masse greier,så jeg spør: hvor finner man oppgraderings-sia til Acrobat? skulle ha hatt 4.1 versjonen,for å kunne pakke ut disse kartene...... [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] LN-EMK

4. Started by Jimmy Nielsen,

Hej alle! Jeg ved godt dette emne har været oppe et par gange før, men jeg kunne ikke finde præsist det jeg leder efter. I morgen skal jeg til Lanzerote med Maersk air B737-700, og jeg kunne godt tænke mig at sidde i cocpit under take off og landing, men hvem skal jeg spørge og hvornår skal jeg spørge. [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] Nogen der kan/vil hjælpe? [ 12-04-2001: Endret av: Jimmy Nielsen ]

5. Started by Dag Johansen,

Som noen kanskje har sett har vi nå fått ikke mindre enn tre ressurspersoner til å svare i "Pilotene svarer". Disse tre har en allsidig erfaring og kan nok svare på det meste dere lurer på når det gjelder flyvning. Ta deg en tur innom http://www.flightsim.no/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=forum&f=10" TARGET=_blank>forsiden på "Pilotene svarer" og se presentasjonen av de som kan svare der. I det siste har jeg jo manglet noen til å svare, men nå når disse er på plass håper jeg dere har mye dere lurer på slik at de ikke blir helt arbeidsløse.

6. Started by Thomas Jøsvoll,

Skulle bare sjekke hvilket medlems nr jeg hadde! [ 16-04-2001: Endret av: Dag Johansen ]

• 14 svar
    • 2,1k visninger
  7. Neste lørdag kl. 10.00 vil Braathens legge ut 250 T-skjorter for salg på diverse utsalgsteder i Norge. Den som sikrer seg en slik T-skjorte kan reise så mye man vil innenlands i sommermånedene, og denne T-skjorten koster 500 kroner. Bruker man denne T-skjorten kan man reise så mye man vil. Dette må vel være snadder for flyinteresserte. Se annonse i påskeutgaven av VG eller http://www.braathens.no" TARGET=_blank>www.braathens.no mvh Truls [ 14-04-2001: Endret av: Truls Meek ]

• 15 svar
    • 2k visninger
  8. Started by Erik Olstad,

Blir litt forvirret på hvilken måte jeg skal navigere meg fram på. Kan du bruke GPS direkte fra f.eks. Sola til Værnes eller må du navigere deg fram via en masse fyr. Har sett fligt-plans der ruten er basert på å navigere seg fram via en masse VOR/intersections fyr. Snakket med en pilot som fløy en Cessna. Han hadde fortalte at han hadde fløyet fra Sola til Værnes der han brukte direkte GPS til Værnes. Han sa også at metoden for å navigere deg fram via en masse fyr var gammeldags og ikke lenger brukes. Så spørsmålet mitt blir om hva som er rett, kan du bruke direkte GPS fra Sola til Værnes eller må du navigere deg fram via en masse VOR/intersections fyr? (H…

9. Started by Fredrik Edvardsen,

Noen som vet om noen bra airshows her i skandinavia i år?? Vet at det skal være et på Flyvestation Aalborg den 10.Juni og et på Kjeller den 20.mai,men ikke flere. Hvis noen vet noe vil jeg gjerne høre om det. -Aggressor

• 2 svar
    • 534 visninger
  10. Gjest
    Started by Gjest,

En liten hilsen fra Flroida. Jeg maa bare faa ut min entusiasme etter aa ha flydd en ekte Cessna for noen dager siden! For 1500 kroner fikk vi en sightseeing tur rundt Florida Keys og Key West. Gjett hvem som floey flyet de siste 15 minuttene, inkludert approach og landing helt ned til 50 fot!! Har lovet flyveren aa poste noe info med detal;jer. Hei Saa lenge!

11. For de som har TV4 så går det et program mandag 23. april kl 22.45 som heter "Framtidens flygplan" som antagelig kan være interessant. Ihht http://www.tv4.se" TARGET=_blank>www.tv4.se så omfatter programmet: "...följer vi utvecklingen och turerna kring insäljningen av flygplanet A3XX, som, när det är klart, kommer att vara det största passagerarplanet som någonsin byggts. Det blir en jättedubbeldäckare, som två flygplan i ett, och kommer att rymma 550 passagerare fördelade på två våningar - alltså 150 fler passagerare än Boeings jumbojet..." Hilsen Gjermund

12. Started by Einar Kristiansen,

HEI Lasta ned alle depeture/arrival kartene for Gardermoen,men da jeg skulle pakke ut kartene fikk jeg meldingen:Acrobat Reader..There was an error processing a page.There was a ploblem reading this document (9)! Hva skyldes dette? Håper noen kan hjelpe meg. Takk! LN-EMK (HEAVY)

• 2 svar
    • 471 visninger
  13. [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] http://www.tv2.no/nyheter/nyheter.jhtml?nyhetsId=461963"'>http://www.tv2.no/nyheter/nyheter.jhtml?nyhetsId=461963" TARGET=_blank>http://www.tv2.no/nyheter/nyheter.jhtml?nyhetsId=461963 kan Flykapteiner gjøre dette??? Skikkelig syk i hodet!!

14. Started by Svein Tore Duås,

Vil bare opplyse om at outertech er ute med ny version av Cacheman v4.1. Har ikke testet den ut ennå , men av nyhetene kan jeg nevne støtte for Win ME. Cacheman 4.1 Laster du ned her: http://www.outertech.com/downloads.php?product=3&download=9&PHPSESSID=237a983fda6814739f084f7b168a5500"'>http://www.outertech.com/downloads.php?product=3&download=9&PHPSESSID=237a983fda6814739f084f7b168a5500" TARGET=_blank>http://www.outertech.com/downloads.php?product=3&download=9&PHPSESSID=237a983fda6814739f084f7b168a5500

15. Started by Ole-Jørgen Søberg,

Arrggg [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] hade hoppats att ingen skulle mærka att jag gick från 20 familjen och in i 30 Dagen går till och flyga lite FS (vad annars) frugan sitter i Kiruna/Sverige (på nightstop "flygværdinna" i SAS) så det blir tyst firande i min ensamhet. Men tusen tack Ole-Jørgen Mvh Andreas Eriksson

16. Started by Fred Solli,

Hei Leste denne meldingen på The Simflight Network idag: "It is with sadness that we announce that Lago, the well known publisher of add-on programs for MS Flight Simulator like The Triangle, Mad Dog and FS Traffic, is definitely closing. No word has been yet given about the future of sales or support for their products. In the meantime we will continue to host the FS Traffic web site and several Lago forums to keep supporting Lago's customers." En kjedelig sak hvis dette er tilfelle. De har produsert en rekke banebrytende software og alt med meget høy kvalitet. Håper noen kan ta opp denne hansken og føre produkter og utvikling videre. Hilsen Fred [image]images…

• 0 svar
    • 381 visninger
  17. Started by Espen Johansen,

Det er endret på RW i Bodø. Tidligere var det 08 og 26 som var benevnelsen, Nå er det 07 og 25. Vet noen hvorfor ?

18. Gjest
    Started by Gjest,

quote: Opprinnelig postet av Ole Marti Hansen: Hei!Jeg tenker på å ta pilot utdannelse,NAC kanskje.... Men det jeg lurer på om det er verd å ta den risken,å håpe på at jeg får arbeid hos SAS eller en annen opperatør eller ikke etter at jeg har tatt opp et lån på 800 000-1000000kr!? Kanskje andre som har gjort det eller tenkt og fundert på det samme har noe å tilføye? ----O L E M A R T I N--- Hei. Jeg tror det er verdt den lille risikoen det er å ta opp et så stort lån. AV v NAC's 156 elever som har fullført sin trening ved NAC, har 105 nå fått jobb i SAS. De fleste andre jobber i Widerøe, Luftransport, Air-Lingus, Skyways, Benair, Benavia o…

• 2 svar
    • 504 visninger
  19. Started by PC Reithe,

Jeg kan ikke forestille meg at det finnes noen hangarer her som kan ta imot B747 (Hvor skulle det vært?)..... Derimot så finnes det jo en del rullebaner å ta av da....

• 6 svar
    • 739 visninger
  20. Gjest
    Started by Gjest,

Jeg var innom å hilste på en aldeles hyggelig kaptein på SK1371 søndag kveld. Dette var mitt første møte med en 737-700. Han fortalte at det var prosesser i gang med å få HUD på den nye generasjon med 737. Dette vil jo lette landingene våre betraktelig, da vi kan slå over til fullscreen under final. Videre så fikk jeg innføring i den nye funksjonaliteten til flyet (antikollisjonssystem etc). Men dette (HUD) vil bli en skikkelig utfordring for de som lager paneler for oss. Hilsen Egil Johnsen

21. Gjest
    Started by Gjest,

Er det noen som vet om disse endelsene i web adresser er mulige å få gratis.(.org eller.net)? [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

22. Started by Fred Solli,

Hei Dag Jeg synes faktisk dette nye forumet er mye bedre enn det gamle. Enklere å legge inn Gremlins bl.a [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] En ting jeg lurer på; Hva er rating'en god for? Hilsen Fred

23. Started by Tore Rasch-Olsen,

Har det kommet FMC til FS2000??? Har alltid ønsket meg en sånn navigasjons computer....

24. Jeg har nettopp skrevet et innlegg i en annen tråd her der jeg benyttet formateringskoden CODE på en linje. Trodde dette ville skrive teksten i courier-skrift, men da jeg så postingen etterpå, oppdaget jeg at UBB hadde lagt inn dette med streker over og under. Siden dette ikke fremstod slik jeg ønsket det, gikk jeg inn for å redigere innlegget. Men da jeg kom inn i redigeringsvinduet, viste det seg at all tekst ovenfor CODE-koden var forsvunnet! [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] Her er det tydligvis en liten feil i siste versjon av UBB som Dag kanskje bør se nærmere på? Hilsen Eirik

25. Started by Tom Stian Bjerk,

Hei.. Finnes det noe statestikk lenger? mvh Tom Stian

26. Started by Thomas Lorentzen,

Vel overstått, Sitter her å spør meg selv gang på gang, hvor realistisk er egentlig FS2000 - det er sikkert mange meninger angående dette temaet og jeg vil gjerne høre de. Kom gjerne med egne erfaringer som f.eks en flytur dere husker spesielt godt ? Personlig har jeg gått mer og mer bort fra dette med grafikk, og mer og mer valgt en retning mot systemer osv. Må nok legge 'skylden' på Roald Hansen, hver gang jeg leser en av hans elegante og alltid like velskrevende innlegg flyr jeg ett hakk lengre fra grafikken. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] De siste dagene har jeg valgt å redusere Display Settings i FS en hel del for å kunne bruke addons som f.e…

27. Started by Mathias Ganss,

Hei Patric Moreau! Prøvde meg på en svensk overskrift, men vet ikke om det gikk så bra [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Vel, endelig får vi en som virkelig kan skrive og som har et strålende flott VA (Escape Airlines). Velkommen og vi gleder oss til å høre omtalene dine osv. MVH Mathias Tangvall Event Coordinator Norway Escape-719 Accnor6@vaccn.org

28. Started by Tarjei Lundarvollen,

Skulle hatt tak i arinc data for perioden 0011 dersom noen har det liggende. Formatet er ikke så nøye, men gjerne i SB eller efis98 format. Dersom noen har dem liggende ville jeg bli glad om du kunne maile dem på tb10@online.no Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen

29. Started by Einar Halvorsen,

Hei Alle "De tre musketerer" i VNoAF som startet VNoAF's FlyIn i går kl. 1400 norsk tid er nå på tur hjem. Vi ankom Thule Airforce Base kl. 2330 norsk tid i går kveld. Etter en god natts hvile og forberedelse for retur er vi nå på vei til BIKF (Keflavik) på Island. Vi beregner ankomst BIKF ca. 1830 UTC og turen fortsetter så til Færøyene - Danmark - Norge. For det som vil være med på siste del ar det bare å møte opp og holde oss med selskap. MVH SNT 101, 109 og 208 [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

30. Har lest et sted (husker ikke hvor) at SAS skulle bruke noen av sine nye airbus fly på strekningen Arlanda Kastrup. Dette fordi det er den ruten SAS har den høyeste tettheten på, samtidig som at mange piloter ville lære å fly flyene. Er dette sant eller bare oppspinn? Hilsen Henning Kjensli