Gå til innhold

Kaffekroken

Her diskuterer vi alt som har med flysimulatorer og flyvning å gjøre. Her finnes det også en del utenomsnakk som ikke nødvendigvis er fly eller flysimulator relatert. 

1. Started by O85_,

Hallo der! Jeg lurte på om det var noen som kunne sende meg scenery.cfg fila (Standard Versjonen,ikke Pro) ?? Jeg har prøvd å legge inn det nye Norway airports V4 + fix'en, jeg har også vært inne i scenery.cfg og klippet og limt men det vil ikke funke. Jeg har merket at det står [fskpro] eller noe sånt der. - Jeg har Norway 2000 innstalert. Håper på mange gode og behjelpelige svar [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Min E-Mail= trettum@chello.no [ 08-05-2001: Endret av: Jonas Rettum ]

• 4 svar
    • 485 visninger
  2. Started by Bjørn Olsnes,

Det er mange meningerom kva som er best av FS98 og FS 2000. Kanskje nokon har erfaring med dette, og kva er eigentleg forskjellen på desse to? Har Win98 og har hatt FS98(Er ødelagt for tiden) Eg spør fordi eg skal kjøpe meg ny simulator

3. Started by Arian L Brakstad,

Hei ,jeg har nå hørt så mye om Virtual-Airlines att jeg har tenkt å ta steget, men har ingen aning om hva jeg må gjøre hva jeg må ha osv eller i det hele tatt hvilket VA. Så om noen der ute hadde vært så snill å fortelle meg litt om dette så hadde jeg hvært meget taknemlig. Hilsen Arian Brakstad [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

4. Started by Karl R Pettersen,

Ta av fra 5L4, fly sørvest inn på ILS'en til rwy22 KEDW. Bruk småfly. Hvis du ikke så noe 'rart' fra lufta, ta av på høyre taxiway mot 'terminal området'. Morsomt fra Microsoft. Jaja, jeg vet, men allikevel - mer enn venta [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

5. Started by Oystein Thomassen,

Hvorfor har de norske flyplassene gule striper på rullebanen, mener å huske at det ikke var slik i England, men jeg er ikke helt sikker. Og i FS2000 er også alle stripene hvite men ikke i Norske Flyplasser v4 Noen som vet hvorfor [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

6. Started by Daniel Gjerstad,

Hei! Er det noen som vet om noen gode VAs? Jeg var medlem i SCVA (SunCountry Virtual Airlines) men jeg meldte meg ut igjen. Jeg vil helst ha en norsk VA. Virtual Coastair vet jeg om, men...

• 17 svar
    • 2,1k visninger
  7. Gjest
    Started by Gjest,

Hørte at Train Simulator skulle komme i salg i begynnelsen av april måned ,men har ennå ikke kommet,, noen som vet hva tid den kommer i salg i butikkene.????

• 16 svar
    • 2k visninger
  8. Hallo ! Etter at Avsim la om til nytt file library har jeg ikke klart å komme inn på disse sidene . Er det bare jeg som har trouble med dette eller er det flere som opplever det samme. Jeg har skrevet mail til Avsim, men de gidder ikke å svare. [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] mvh Rune

• 10 svar
    • 877 visninger
  9. Started by Øystein Eker,

[image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] Legg inn en lang flight på flysimmen nå - cruise med autopilot. - For nå i natt kommer Memphis Belle på TVN. Så er det vel bare å fyre opp B17 simulatoren når det lysner av dag. [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image] Det gjelder å legge seg tidlig. [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

• 0 svar
    • 390 visninger
  10. Gjest
    Started by Gjest,

Hva heter den lastebilsimulatoren der du kan kjøerw varer og oppgradere bilden din og sånn? [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] *er lei av bilsimmer der du jkan kjøre i 300...* [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

11. Started by Karl R Pettersen,

Hei Fikk en sånn moviesnutt på jobben jeg tenkte jeg skulle uploade her da den er flyrelatert (og ustyrtelig morsom), men er litt usikker på om jeg bør gjøre det. Det finnes vel ingen katalog for slikt, og det har jo absolutt ingen ting med simulator å gjøre. Og i tillegg tipper jeg de fleste her har sett den? En 3-motors jet som lander 'oppå' en enslig bil på motorvei (405?) i Usa, meget profesjonellt laget. Gidder ikke laste ned alt fra sånne morro sider, men ting jeg får på mail sjekkes. Mao så finnes den sikkert på slike plasser også. Hvis ingen har link til denne filmen, (hvor) skal jeg laste opp,hvis noen i det hele tatt er interressert? Over 7 MB stor, så det er…

12. HEY. Denne flighten har vært anosert før ,med knallsuksess! Tenkte at dere nye flight-simmmere skulle få prøve den.Dette er en småflytur.Ta av fra en plass som heter Chachoan (SEAM) å fly til Rio Amason (SESM)..innflyginga er rå-cool, en ekte exsamen på arrival....prøv å bedøm selv! GOD TUR!! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

• 11 svar
    • 2,1k visninger
  13. Started by Mark - Rune Bannister,

Merkelige greier.... [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] Skulle lande på Bodø lyfthavn i går kveld for første gang på nettet, med glimrende hjelp fra controller. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Fikk beskjed om Ils rwy 25, men i det jeg entret ILS`en fikk jeg meg en overraskelse. [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] ILS`ens heading var 268 mens rwy er 258. [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] Rwy 08 er korrekt med både ILS og Rwy heading [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Hva kan dett…

14. Gjest
    Started by Gjest,

Er det noen som vet hva forskjellen er på ICAO og IATA koder? Jeg vet at kodene til Bergen lufthavn Flesland er henholdsvis ENBR og BGO. Men hva er forskjellen? Mvh Tommy Sivertsen [ 04-05-2001: Endret av: Tommy Sivertsen ]

• 4 svar
    • 1,3k visninger
  15. Started by Kristoffer Tonheim,

Når du er ute og flyr en tur, er det vanlig og bruke en flight plan. Det finnes mange programmer som lager en slik til deg. FS2000 kan også printe ut en. Det er bare det at alle programmer bruker sin helt egne formatiering. Så jeg lurte på: Hvordan ser egentlig en flight plan ut? Finnes det noen standard?

16. Started by Per Hansen,

Har hørt at det er mulighet for flytimer med instruktør på Kjeller flyplass. Er det noen som vet mer om dette, hva det koster, hvilke krav som stilles osv? MVH Per

• 2 svar
    • 570 visninger
  17. Hello.... Atlas air har varit diskutterat många gånger men jag har søkt igenom forumen efter varet på detta. 1. Vad før callsign anvænder Atlas Air på sina flygningar via ENGM 2. Vilken flygplats i Skottland startar de fra Har søkt igenom htp://www.atlasair.com utan att finna det jag søker. Tacksam før svar Mvh

18. Started by Are Lund Hansen,

Lurer veldig på en ting som det sikkert er en enkel forklaring på, men den har jeg ikke funnet enda. Bruker det fantastiske PSS 747 panel og fly, og en fuelplanner som jeg lastet ned hos Phøenix. Det jeg lurer på er hvordan kan jeg konvertere "lbs" til "gallon" eller "pound" siden disse to er de eneste valgene på fuelmenyen i fs2k pro ??? På forhånd takk Vennlig Hilsen LN-ALH / ENBO

• 6 svar
    • 963 visninger
  19. Started by Lars Erik Nielsen,

Onsdag fikk Kjevik besøk av en Amerikansk Globemaster eller noe sånt som var uhyre svær og den satte dermed ny rekord i flystørrelse på flyplassen. Var det noen som så denne og kanskje fikk tatt noen bilder? Så forøvrig noen militære helikoptre fly fram og tilbake over Grimstad-Kristiansands regionen.

20. Started by Kenneth Vika,

Las i Sandefjords blad idag at A330 skal begynne med faste flyvninger på torp i sommer. Dette kan sikkert Kenneth Sørensen fortelle mer om. Artig! Kenneth

• 0 svar
    • 430 visninger
  21. Started by Mark - Rune Bannister,

Hei alle ATC intereserte mennesker [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Har i den senere tid fulgt litt med på en ny ATC simulator som netopp er sluppet på markedet [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] Og jeg lurer på om dette kan være noe for oss [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] Det er skrevet mange innlegg om denne simulatoren der de påpeker både gode og dårlige sider og jeg lurer på om det er noen der ute som har fått tak i denne og prøvd den [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] . Og er den eventuelt noe å kjøpe?? Dere finner den på denne siden: http://www.atcsimulator.com/" TARGET=_blank>ATC simu…

22. Started by Frode Kaspersen,

Kan noen hjelpe meg!!!!???. Får denne meldingen når jeg skal starte opp fs98: Microsoft fs98 har forusaket feil i MSVCRT.DLL. Så går man automatisk tilbake til skrivebordet.. Hva kan jeg gjøre???

23. Started by Lennart Arvidsson,

Hej alla Tromsö-flygare! Jag har hittat ett scenery för FLY! som jag gjorde för ett år sedan och som försvann när en hårddisk gick sönder.....trodde jag alltså. Det fanns på en cd som jag inte visste om. Nu har jag snyggat till det sceneriet och det ser riktigt fint ut. Är det någon som vill ha det så lägger jag ut det........annars flyger jag väl i det själv. Hälsningar Lennart [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

• 13 svar
    • 1,9k visninger
  24. Jeg har noen spørsmål om navigasjon av fly mens "fasten seatbelt"-lyset er av. De fleste "high alltitude airways"-rutene jo er skjelden helt rette, og man må kanskje gjøre en sving på 30-45 grader ved FL350. FS2000-autopiloten løser dette med en krapp sving med krenging som hverfall ville få kaffekoppen min til å renne over. Det jeg lurer på er hvordan dette løses på ordentlig? Hvor stor krenging er "god folkeskikk"? Hvor mye har man lov til avvike fra en airway under en "myk" kursendring før man får oppmerksomhet av jagerfly eller sure airtraffic-controllers? Bør man ta "innersving" eller "yttersving"? Er det autopiloten eller piloten som gjør slike kursendringer på orde…

• 4 svar
    • 505 visninger
  25. Started by Fredrik Hoel,

Lurte bare på om det var bedre og bruke Windows 2000 enn Win ME når det gjelder FS2000 [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] Fredrik [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

26. Started by Frank Ånstad,

Jeg huser at det tidligere ble lagt inn en ATC-fil som var tatt opp fra en dag på Kjevik. Skulle gjerne hatt tak i denne, men finner den ikke igjen. Kan noen komme med et tips? Hilsen Frank. [fraansta@online.no]

27. Gjest
    Started by Gjest,

Nå har jeg slitt veldig lenge med denne descent beregningen! Men jeg går det bare ikke til! Er det noen av dere som kan forklare meg hvordan dette skal gjøres? På forhånd takk! Happy flyings /Tommy

28. Det gikk et program som handlet om kampen om å komme med verdens største passasjerfly - mellom Boeng og Airbus, ganske interessant program! Håper de som er interessert i kjempefugler av metall tapet eller så det, men det går sikkert i reprise og. Mvh Håvard [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

29. Jeg mener å huske at det var asfalt på Gardemoen(FS98) Nå er det 2 rullebaner ingen taksiveier, bare gress. Er det noen filer jeg har "glemt" å laste ned? [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [ 01-05-2001: Endret av: Bjørn Roar Knudsen ] [ 01-05-2001: Endret av: Bjørn Roar Knudsen ]

• 3 svar
    • 643 visninger
  30. Started by Dag Johansen,

Jeg hadde egentlig tenkt å oppdatere forumet tidlig på dagen i dag, men jeg deler server med noen som dusjer på fornebu hver morgen, og dette gjorde at oppdateringen av forumet (og filregisteret) gikk i vasken siden maskinene ble noe overbelastet. Så til det jeg skulle fram til: Jeg kommer altså til å oppdatere dette forumet med ny programversjon i løpet av kvelden/natten eller i morgen tidlig. Dette vil føre til at forumet vil være stengt i noen timer når jeg starter konverteringen. Forumet kommer også til å virke tregt i et døgn eller så etter konvertering siden programmet virker på en annen måte ved at det casher et vist anntall av de sist leste sidene. Når vi start…