Skrevet 26. desember 2001 23 år Hvorfor er det så mange på VATSIM som flyr til/fra BIKF? Er denne flyplassen veldig spesiell? Og kan noen gi meg en god innføring i SquawkBox/VATSIM? Skriv som om jeg var en komplett id-iot (delt for å unngå sensur) ... Ser man f.eks. de andre flyene? Må man være en veldig god pilot? Hva trenger man av software for å være med? Osv. osv. På forhånd takk [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [ 26-12-2001: Endret av: Halvor Lund ]
Skrevet 26. desember 2001 23 år Heisann, BIKF - Keflavik på Island har flyinn idag, derfor flyr det mange dit. "Iceland Keflavik Christmas Stopover" har de kalt det. Her er noen tips til hva du trenger: http://www.flightsim.no/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic&f=9&t=000546 På VACCN sine sider står det massevis under "Training" og "norske sider". http://www.vaccn.org/ Velkommen skal du være online! [ 26-12-2001: Endret av: Arnt Kalseth ]
Skrevet 26. desember 2001 23 år Forfatter Takk for godt svar! Har visst et par spørsmål til jeg... Hvem arrangerer sånne fly-ins og hvor får man vite om disse?
Skrevet 26. desember 2001 23 år Tja si det du. Det er vel stort sett de forskjellige VACC'ene som arrangerer rundt omkring i verden. Tror de fleste av disse blir publisert på VATSIM sine sider.
Skrevet 26. desember 2001 23 år Jeg glemte vel å si at JA du kan se de andre flyene. Og med CSL-filer installert vil du også kunne se de i riktig (til en viss grad)farger. God pilot? Tja, jeg har sett piloter stå på rullebanen 2 stykker tilogmed samtidig, og prata sammen.... eller hva de nå gjorde? mens jeg var på final, og meldte fra på både 5 , 4 3 2 og 1 NM at jeg kom uten at de flytta på seg. og Jeg har sett piloter kjøre ut på rullebanen rett før touchdown når jeg skulle lande. begge episodene på ENGM og jeg har sett piloter kjøre ut på rullebanen foran meg når jeg skulle ta av.... så jeg vet ikke hva jeg skal si til det. Men du bør jo kunne å navigere da, og å følge oppsatte prosedyrer og slike ting. Og å ta flyene opp i luften og få de ned igjen på en "fornuftig måte" så går vel det meste vel. Men mesteparten av dette finner du som sagt på VACCN sine sider.
Skrevet 26. desember 2001 23 år Forfatter Tusen takk for svar fra deg, Arnt! Jeg tror flightsimmere er en av de hyggeligste folkegruppene.
Skrevet 26. desember 2001 23 år Forfatter Beklager hvis det blir mange spørsmål, men jeg forventer ikke svar hvis det blir for plagsomt. Hva i all verden er SID/STAR? Og hva er holding og holdingpoints?
Skrevet 26. desember 2001 23 år Hehe, Skal vi se SID er fastlagte ruter ut av flyplassene (Standard Instrument Departure) STAR er fastlagte ruter inn til flyplassene. (Standard Arrival Routes) Holdinger er når fly må stoppe å vente før de kan fortsette. Holdingpoint er stedet dette skjer. Så på et holdingpoint flyr de en holding. Tror dette ble riktig?! [ 26-12-2001: Endret av: Arnt Kalseth ]
Skrevet 26. desember 2001 23 år Nja, Arnt. Holdingpoints har du også før rullebanene. De er laget slik at man skal stoppe her og snakke med ATC før man fortsetter. En holdingpoint med rød stopbar skal man aldri krysse!! Mvh Mathias!
Skrevet 26. desember 2001 23 år Og her er en av de bedre sidene når det gjelder å lære seg navigering, flyvning etc. Navigering
Skrevet 26. desember 2001 23 år quote: En holdingpoint med rød stopbar skal man aldri krysse!! Det stoppskiltet har æ ikke sett!! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]
Skrevet 26. desember 2001 23 år Forfatter quote: Holdinger er når fly må stoppe å vente før de kan fortsette. Holdingpoint er stedet dette skjer. Så på et holdingpoint flyr de en holding. Jeg regner med at ikke flyene stopper og venter i luften på holdingpoints? Eller gjelder dette på bakken? Og hvor får man greie på hvordan man skal sirkle rundt flyplassen for å vente på landing?
Skrevet 27. desember 2001 23 år En holding er når et eller flere fly må vente i lufta før de kan lande. En slik holding flys i forbindelse med enten en VOR, NDB eller et FIXpunkt. Alle slike holdinger er angitt og vist i AIP'n, (kartene som alle fly/piloter følger og hvor all viktig info står beskrevet). En slik holding blir da en oval sirkel hvor man fly inn mot et punkt på en angitt kurs, foretar en sving enten til venstre eller høyre og flyr så fra det samme punktet på en motsatt kurs før man så tar en ny venstre/høyre sving inn mot punktet igjen. Man svinger hele tiden til samme side i en slik holding. Her på flightsim.no kan du finne AIP-kart for Norge. Disse er ikke helt oppdatert men nyttig for nye piloter. I disse kartene står alle kurser, holdinger, høyder o.l. som pilotene skal følge inn til og ut fra en flyplass. Såfremt annen beskjed ikke blir gitt av ATC. Kartene finner du her Sjekk også på VACCNorway og den linken til navigering som jeg ga deg tidligere i denne postingen. Håper dette var til hjelp.
Skrevet 27. desember 2001 23 år Forfatter Tusen takk for alle svarene. Hyggelig at så mange vil hjelpe nybegynnere som meg.
Skrevet 27. desember 2001 23 år Jeg kan også legge til at en Racetrack er det samme som en holding bare at det brukes forskjellige hastigeter o.l [ 27-12-2001: Endret av: Kenneth Lima ]
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.