Halvor Lund Posted December 26, 2001 Posted December 26, 2001 Hvorfor er det så mange på VATSIM som flyr til/fra BIKF? Er denne flyplassen veldig spesiell? Og kan noen gi meg en god innføring i SquawkBox/VATSIM? Skriv som om jeg var en komplett id-iot (delt for å unngå sensur) ... Ser man f.eks. de andre flyene? Må man være en veldig god pilot? Hva trenger man av software for å være med? Osv. osv. På forhånd takk [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [ 26-12-2001: Endret av: Halvor Lund ] Quote
Arnt Kalseth Posted December 26, 2001 Posted December 26, 2001 Heisann, BIKF - Keflavik på Island har flyinn idag, derfor flyr det mange dit. "Iceland Keflavik Christmas Stopover" har de kalt det. Her er noen tips til hva du trenger: http://www.flightsim.no/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic&f=9&t=000546 På VACCN sine sider står det massevis under "Training" og "norske sider". http://www.vaccn.org/ Velkommen skal du være online! [ 26-12-2001: Endret av: Arnt Kalseth ] Quote
Halvor Lund Posted December 26, 2001 Author Posted December 26, 2001 Takk for godt svar! Har visst et par spørsmål til jeg... Hvem arrangerer sånne fly-ins og hvor får man vite om disse? Quote
Arnt Kalseth Posted December 26, 2001 Posted December 26, 2001 Tja si det du. Det er vel stort sett de forskjellige VACC'ene som arrangerer rundt omkring i verden. Tror de fleste av disse blir publisert på VATSIM sine sider. Quote
Arnt Kalseth Posted December 26, 2001 Posted December 26, 2001 Jeg glemte vel å si at JA du kan se de andre flyene. Og med CSL-filer installert vil du også kunne se de i riktig (til en viss grad)farger. God pilot? Tja, jeg har sett piloter stå på rullebanen 2 stykker tilogmed samtidig, og prata sammen.... eller hva de nå gjorde? mens jeg var på final, og meldte fra på både 5 , 4 3 2 og 1 NM at jeg kom uten at de flytta på seg. og Jeg har sett piloter kjøre ut på rullebanen rett før touchdown når jeg skulle lande. begge episodene på ENGM og jeg har sett piloter kjøre ut på rullebanen foran meg når jeg skulle ta av.... så jeg vet ikke hva jeg skal si til det. Men du bør jo kunne å navigere da, og å følge oppsatte prosedyrer og slike ting. Og å ta flyene opp i luften og få de ned igjen på en "fornuftig måte" så går vel det meste vel. Men mesteparten av dette finner du som sagt på VACCN sine sider. Quote
Halvor Lund Posted December 26, 2001 Author Posted December 26, 2001 Tusen takk for svar fra deg, Arnt! Jeg tror flightsimmere er en av de hyggeligste folkegruppene. Quote
Halvor Lund Posted December 26, 2001 Author Posted December 26, 2001 Beklager hvis det blir mange spørsmål, men jeg forventer ikke svar hvis det blir for plagsomt. Hva i all verden er SID/STAR? Og hva er holding og holdingpoints? Quote
Arnt Kalseth Posted December 26, 2001 Posted December 26, 2001 Hehe, Skal vi se SID er fastlagte ruter ut av flyplassene (Standard Instrument Departure) STAR er fastlagte ruter inn til flyplassene. (Standard Arrival Routes) Holdinger er når fly må stoppe å vente før de kan fortsette. Holdingpoint er stedet dette skjer. Så på et holdingpoint flyr de en holding. Tror dette ble riktig?! [ 26-12-2001: Endret av: Arnt Kalseth ] Quote
Mathias Ganss Posted December 26, 2001 Posted December 26, 2001 Nja, Arnt. Holdingpoints har du også før rullebanene. De er laget slik at man skal stoppe her og snakke med ATC før man fortsetter. En holdingpoint med rød stopbar skal man aldri krysse!! Mvh Mathias! Quote
Einar Halvorsen Posted December 26, 2001 Posted December 26, 2001 Og her er en av de bedre sidene når det gjelder å lære seg navigering, flyvning etc. Navigering Quote
Einar Halvorsen Posted December 26, 2001 Posted December 26, 2001 quote: En holdingpoint med rød stopbar skal man aldri krysse!! Det stoppskiltet har æ ikke sett!! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Quote
Halvor Lund Posted December 26, 2001 Author Posted December 26, 2001 quote: Holdinger er når fly må stoppe å vente før de kan fortsette. Holdingpoint er stedet dette skjer. Så på et holdingpoint flyr de en holding. Jeg regner med at ikke flyene stopper og venter i luften på holdingpoints? Eller gjelder dette på bakken? Og hvor får man greie på hvordan man skal sirkle rundt flyplassen for å vente på landing? Quote
Einar Halvorsen Posted December 27, 2001 Posted December 27, 2001 En holding er når et eller flere fly må vente i lufta før de kan lande. En slik holding flys i forbindelse med enten en VOR, NDB eller et FIXpunkt. Alle slike holdinger er angitt og vist i AIP'n, (kartene som alle fly/piloter følger og hvor all viktig info står beskrevet). En slik holding blir da en oval sirkel hvor man fly inn mot et punkt på en angitt kurs, foretar en sving enten til venstre eller høyre og flyr så fra det samme punktet på en motsatt kurs før man så tar en ny venstre/høyre sving inn mot punktet igjen. Man svinger hele tiden til samme side i en slik holding. Her på flightsim.no kan du finne AIP-kart for Norge. Disse er ikke helt oppdatert men nyttig for nye piloter. I disse kartene står alle kurser, holdinger, høyder o.l. som pilotene skal følge inn til og ut fra en flyplass. Såfremt annen beskjed ikke blir gitt av ATC. Kartene finner du her Sjekk også på VACCNorway og den linken til navigering som jeg ga deg tidligere i denne postingen. Håper dette var til hjelp. Quote
Halvor Lund Posted December 27, 2001 Author Posted December 27, 2001 Tusen takk for alle svarene. Hyggelig at så mange vil hjelpe nybegynnere som meg. Quote
Kenneth Lima Posted December 27, 2001 Posted December 27, 2001 Jeg kan også legge til at en Racetrack er det samme som en holding bare at det brukes forskjellige hastigeter o.l [ 27-12-2001: Endret av: Kenneth Lima ] Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.