Skrevet 26. januar26. jan HeiEr fortsatt på Win10, og det fungerer som det skal. Nå opphører vel støtten for Win10 i oktober 25. Burde vel sikkert begynne å tenke på å switche til Win11 i god tid, og tenkte da å høre med dere om hvordan dere switchet over. Tidligere når det var snakk om å gå fra Win7 til Win 10, husker jeg det ble sagt noe om “clean install”. Fordi, om man bare installerte ny versjon over den gamle, ble det liggende igjen gamle filer fra den forrige versjonen. Om det betydde noe, er jeg mindre sikker på.Hvordan byttet dere fra Win10 til Win11, og er det noe spesielt jeg må tenke på ??Tore
Skrevet 26. januar26. jan Windows 11 er vesentlig bedre på å holde systemet i “sjekk” - det rydder i større grad opp i cache og midlertidige filer, så du kan prøve en oppgradering og la Windows gjøre sine ting. Når det er sagt; vi som holder på med Flightsim, har ofte over tid minst 2-300 addons, gjerne kjørende med tilhørende antipiracy-tjenester og agenter. Disse blir ofte kjørende i ulike varianter på maskinen over tid. I tillegg installerer vi og avinstallerer en rekke fly, scenery osv hele tiden. Du kan være helt sikker på at samtlige av partene som lager programvare til Flightsim, ikke forholder seg til beste-praksis, hverken når det gjelder register-cleanup, midlertidige filer osv. Over tid gir dette tregheter. Ting begynner å bli bedre, men min sterke anbefaling er å gå 100% clean install av alt. Spesielt når du har kjørt Windows 10 såpass lenge.Det er hassle, men selv kjører jeg clean install ca hver 18mnd, men jeg vasker også tastatur og mus hver søndag, så jeg er litt sprø i så måte.Noen tips om du går den lange veien:Kjørt clean-install og la Windows-update med tilhørende 10-talls restarter gjøre seg helt ferdig.Deretter ta Chipset og Grafikk-drivere. Ikke last inn all bloatware fra de som laget PCen, slik som RGB-lys styring, Viftestyringsverktøy osv, gjør dette i BIOS i stedet, så sparer du 2-3GB i kjørende minne (og minst 10-15GB i SWAP) bare herBruk standard antivirus og brannmur fra Windows. Norton, F-secure osv, trengs ikke lengre i Win11.Lykke til!
Skrevet 26. januar26. jan Sikkert den beste og ryddigste metoden det der ja. Men det går også å gjøre det lettvint, som meg, og bare la windows oppdatere. Har ikke hatt noen problemer med det.
Skrevet 26. januar26. jan Den beste, mest ryddige og den metoden som potensielt kan skape minst problemer er den @Torbjørn M kommer med i et par innlegg lengre opp. Er også den jeg selv helt klart ville gått for og anbefalt. Da får du samtidig rensket opp systemet og du vil få et raskere oppsett enn å gå for en “skitten” oppgradering.
Skrevet 27. januar27. jan Forfatter HeiTakk alle for gode innspill, blir vel å gå for den “rene” installasjonen. Nå blir denne maskinen bare brukt til sim, så det er lite, om ingenting annet, på denne maskinen. I og med re-install av operativ system bare blir utført kanskje hvert 10.år (hos meg), glemmer man gjerne noen detaljer rundt dette. Masse Youtube videoer der ute, så det skulle ikke være noe problem.Men, ønsker likevel å “sparre” med dere, da jeg ønsker en flightsim maskin forhåpentligvis uten problemer. Setter opp noen punkter, så kan dere kommentere/komme med innspill om det er noe jeg overserFørst ta backup av dokum., bilder osv. De andre hardiskene utenom C:(har tre til), trenger jeg vel ikke gjøre noe med ?? Sim er på D: hardiskGå til Microsoft siden og laste ned på en formatert USB stick (min 8GB), Iso-fil eller flash. Spiller kanskje ingen rolle hvilken måte man bruker ??? Dette er en Komplett maskin, som har en lisens(win10). Hvordan viderefører jeg denne lisensen til win11(ved windows update, har jo maskinen det den trenger), når man gjør en “clean install” ?? Hvor finner jeg “nøkkelen” for å aktivisere Windows igjen ??Så til slutt ; Må alt av sim-software installeres på nytt ?Setter stor pris på innspill fra dere. Har gjordt dette før, men som nevnt tidligere, det blir mange år mellom hver gang JEG styrer med dette. Så er det jo slik, at man ønsker ikke unødvendige problemstillinger i ettertid, noe man vet TAR TID å få rettet opp i. Man vil jo helst “Plug And Play” så langt det lar seg gjøre😁Tore
Skrevet 28. januar28. jan Hei igjen, Ja, ta backup av alt du trenger. Bla gjennom programmer osv og lag en liste over ting du må huske på. Jeg glemmer alltid å ta backup av DCS control-profiler og SPAD.next, så har gjort en rutine av å bla meg gjennom alle programmer før jeg starter. Følg denne: https://support.microsoft.com/en-us/windows/create-installation-media-for-windows-99a58364-8c02-206f-aa6f-40c3b507420dSå er det et flust av videoer på Youtube hva gjelder custom-installasjon for å renske C-disken, jeg fant denne, virker ok: https://www.youtube.com/watch?v=ZsMdXlPIgYs Den viser deg også hvordan du henter ut nøkkel i Windows 10 før installasjon. Obs! Jeg forutsetter her at maskinen din støtter Windows 11 - hvilke krav som gjelder husker jeg ikke i farten, men TPM 1.3 er en fordel for kryptering, men sjekk dette før du setter i gang. Installasjon av FlightsimJa, du må installere alt på nytt. Det er en stor jobb, men om du starter med å installere Spotify og hente noen iskalde øl i kjøla, går jobben mye lettere. Thor Gotaas sine fortellinger på Podcast fungerer veldig bra… Man kan ta kopi av ORBX-biblioteker og community-folder for å gjenbruke den, men har man temmelig grei internett-hastighet, er det like greit å starte fra scratch. Jeg pleier å formatere alle disker, bortsett fra backup selvsagt når jeg tar en clean install, så får jeg det oppsettet jeg liker.
Skrevet 29. januar29. jan Forfatter Hei Torbjørn og restenTakker for alle bidrag, frisker opp igjen minne dette her. Likte fremgangsmåten til Torbjørn med Spotify osv🤣 Nå hadde jeg en plan om å bare renske operativ system disken, og ikke de 2 andre diskene. Men, jeg har bare sim software relatert på denne maskinen, så det hadde vel vært greit å bare gå for det hele. Community mappen blir nok den viktigste å ta backup av da. Det blir ikke gjordt med det første, men nærmere sommeren vil jeg tro.Som tidligere, ligger usikkerheten ved installasjon av windows, i vinduet hvor du skal velge hvilken hardisk du skal installere windows på. Dette er jo ikke selvforklarende egentlig(i allefall ikke for et utrent øye), så lenge det bare er størrelsen på disken som vises, ELLER ? Har tre M2 SSD disker (1TB operativ sys.-2TB MSFS-1TB Div), hvor diverse disken er den tregeste. De to andre ligger på rundt 7000 mb/s.Ellers så velger jeg å gå for MSFS2020 igjen, da denne har et mye større utvalg av scenery's og fly. Gir den nok ett til to år til, før jeg vurderer MSFS2024. Men da blir det sikkert snakk om at der kommer en MSFS2028 om litt igjen🤪 Er generelt veldig fornøyd med 2020, kjører silkemykt uten noen form for bugs. Vi får seTore
Skrevet 31. januar31. jan Forfatter Kom gjerne med innspill på hvordan jeg vet, at jeg velger riktig harddisk ved installering av windows. Som sagt; har jeg bare størrelsen på HD å forholde meg til, eller er det rekkefølgen HD'ene er listet opp i installasjons vinduet ? Dette er sikkert banale spørsmål greier, men når man ikke gjør dette kanskje mer enn hvert tiende år, da blir man usikker.............Tore
Skrevet 31. januar31. jan Diskene får nummer for hver disk (i tilleg til hver partisjon som er en disk delt opp). Så jeg har 2 disker internt i maskinen, med ca 7 partisjoner. Kobler selvsagt ut backup og annet når jeg gjør jobben. Første disk (disk 0) har ingen navn og er på 2TB. Andre disken jeg har er tilsvarende (disk 1), men den har jeg gitt navnet "simulator", så den er lett å kjenne igjen. Tilsvarende kan du navngi dine før du setter i gang. For deg blir det da å skille mellom de to du har på 1TB. Når du velger disk, sletter du alle partisjonene og velger opprett. Da vil installasjonsprogrammet automatisk lage fire partisjoner (System, MSR, Primary og Recovery). Velg "Primary" og fortsett. Obs! Det finnes en ny variant av dette config-verktøyet, det kan være enklere eller vanskeligere, jeg kjenner det ikke enda, men mitt sterkeste råd er å søke opp eksempelvis "Custom installation Windows 11" eller "Format install windows 11 setup guide" - på Youtube - Du skjønner tegningen. Jeg kan prøve å beskrive detaljene her, men det er mye letter å se bildene på Youtube. Om du har en kul arbeidsgiver (som meg), har du sikkert også tilgang til "Heftig"-utgaven av ChatGPT, da kan du bare spørre henne live basert på det som skjer på skjermen, men det blir et sidespor. Jeg programmerte astrouret i garasjen som ble resatt til tyrkisk da CMOS-batteriet på den røk (de er vist verdensmestere i å lage astrour), og hun geleidet meg gjennom steg for steg uten veiledning. The future is now people! For å ikke snakke om feilretting av C++ kode, men jeg kan fortelle mer om det når jeg mister jobben til AI neste år 😆
Skrevet 31. januar31. jan Forfatter Hei TorbjørnBare å ta av seg hatten for bruksanvisningen😅. Har gjordt dette før, men så var det husken da. Finner som du skriver forskjellig på YouTube, får studere litt, så ordner det seg tenker jeg. Men takk for utfyllende besvarelse 👍Tore
Skrevet mandag klokken 00:103 dager Hei ToreHvordan går det med oppdateringen? Jeg befinner meg i akkurat samme situasjon, kjører Win10 som jeg forstår mister støtte etter hvert, og derfor bør moderniseres.Dett er liksom ikke "mi greie," og jeg kvier meg veldig for å måtte begi meg inn på en arena jeg slett ikke behersker. Redd for å rote til ting slik at hele greia (PCen) bryter sammen og blir ubrukelig.. Har så vidt kjørt noe innledende sjekking bare for å få til svar at PCen ikke tilfredsstiller kravene Win11 stiller. Noe om at TPM2 ikke kjører. Jeg har fulgt videre anbefalinger og havnet i BIOS. Men der sviktet motet helt. Det er MULIG at jeg våger meg inn igjen når jeg har lest meg enda mer opp. Bruker også en ikke alt for gammel (tror jeg) KOMPLETT-PC. Jeg ser over at det anbefales å kjøre en clean oppdatering, men dette virker for overveldende på meg. Har all programvare og det meste av data liggende på C-disken. Må da gå an å trykke "Install Win11" som på en enkel måte oppdaterer det hele på egen hånd?Derfor spør jeg Tore, har du kommet noe videre i ditt prosjekt??VhKåre M
Skrevet mandag klokken 01:313 dager 56 minutter siden skrev Kåre M:Hei ToreHvordan går det med oppdateringen?Jeg befinner meg i akkurat samme situasjon, kjører Win10 som jeg forstår mister støtte etter hvert, og derfor bør moderniseres.Dett er liksom ikke "mi greie," og jeg kvier meg veldig for å måtte begi meg inn på en arena jeg slett ikke behersker. Redd for å rote til ting slik at hele greia (PCen) bryter sammen og blir ubrukelig.. Har så vidt kjørt noe innledende sjekking bare for å få til svar at PCen ikke tilfredsstiller kravene Win11 stiller. Noe om at TPM2 ikke kjører. Jeg har fulgt videre anbefalinger og havnet i BIOS. Men der sviktet motet helt. Det er MULIG at jeg våger meg inn igjen når jeg har lest meg enda mer opp. Bruker også en ikke alt for gammel (tror jeg) KOMPLETT-PC.Jeg ser over at det anbefales å kjøre en clean oppdatering, men dette virker for overveldende på meg. Har all programvare og det meste av data liggende på C-disken. Må da gå an å trykke "Install Win11" som på en enkel måte oppdaterer det hele på egen hånd?Derfor spør jeg Tore, har du kommet noe videre i ditt prosjekt??VhKåre MHei.! En hjelpende hånd om du vil.Hvis din maskin,"Hovedkort"er eldre en 6 år, er sansynligheten, for at, Trusted Platform Module (TPM2)ikke er til stede, på hovedkortet. Hvis du prøver å instalere, Windows 11, får du besked om det og Windows 11 lar seg ikke instalere, på grunn av manglende TPM. Er derimot maskinen av nyere dato, når ikke TPM2 kjøre, må du aktivere TPM2 i BIOS på hovedkortet. Under Advanced fanen, finner du, TPM. aktiver den, det kan hende, den heter noe annet, forskjell fra kort til kort. ( Prøv feiling gjør mester )👍
Skrevet mandag klokken 08:173 dager Forfatter Hei KåreNå har jeg lagt oppgraderingen til win11 litt på is, men jeg må hoppe i det før eller siden (oktober 25). Jeg har en pc som er klar for win11, kjøpt hos Komplett i januar 22 (hovedkort MSI Z690). Er strålende fornøyd med hvordan simulator (MSFS2020) kjører, samt pc generelt. Derfor vegrer jeg meg litt med å begynne prosessen å renske pc, å re-installere igjen. Men, dette er en u-ungåelig prosess som bare må gjøres, men i mitt tilfelle ikke før jeg MÅ ! Skrev vel litt lenger oppe her, at jeg får hoppe i det til sommeren.Nå er der en enkel måte som du nevner å gjøre oppgraderingen på (om pc er klar for win11), bare å trykke "installer win11", så ordner vel programvaren resten. Men du må nok inn i BIOS å sjekke om TPM2 er aktivert som Steinar skriver. Dette med "clean install", er jo som beskrevet, å vite at systemet er fritt for filer (fra win10), som kanskje kan innvirke på nye systemet. Mener å huske, at når jeg oppgraderte fra win7 til 10, ble der liggende en mappe med "Old windows files"(selv med en clean install. Litt merkelig det da, kanskje det var noe jeg valgte ?). Har sikkert ikke noe å si, men...... Her på forumet er mange dyktige pc-folk som kan utdype, jeg er desverre ikke en av de. Men ting har ordnet seg, har prøvd selv (etter mange gode forklaringer her på forumet, samt YouTube), og tok da en clean installering for en del år tilbake. Ville anbefalt deg å ha en dedikert hardisk til simulator, kun windows ++ på C:. Backup 🙂Tore
Skrevet mandag klokken 11:383 dager Rufus er ett kjekt lite program for å lage win 11 boot usb om du trenger å omgå kravet om TMP 2.0 og andre ting bland andre kravet om online konto..https://rufus.ie/
Skrevet tirsdag klokken 00:232 dager Takker for fine tilbakemeldinger!Jeg har fortsatt et lite håp om at en "enkel" oppdatering ved å aktivere TPM på Intel-hovedkortet jeg bruker. Jeg har beveget meg "på tå hev " i BIOS gjennom som jeg kom inn i gjennom en Windows installasjonsveiledning jeg fant i en av linkene jeg fikk over. Under en fane som heter TPM Device Selection i BIOS er det to valg, det ene "dTPM" som brukes nå, og det andre PTT. Veiledning kan tolkes slik at dette siste er Intels betegnelse, men jeg aner ikke. Men motet svikter når jeg får opp nedenstående advarsel når jeg trykker på PTT. Ikke aner jeg hva "Recovery key" er, advarselen ser dramatisk ut, og jeg flykter ut av BIOS med halen mellom benene. Og er like langt.VhKåreM
Skrevet tirsdag klokken 06:132 dager usikker selv der men fant vel ut at mest sansynlig er det den jeg har merket i bildet for normale forbrukere
Skrevet tirsdag klokken 06:202 dager Du kan lett sjekke om den virker på din pc ved å trykke Press [Windows Key] + R or select Start > Run. Type “tpm.msc” (do not use quotation marks) and choose OK. If you see a message saying a “Compatible TPM cannot be found,” your PC may have a TPM that is disabled.da skal det komme opp et bilde som dette
Skrevet tirsdag klokken 20:052 dager Takk for svar. Har sjekket slik du foreslo. Får bare til svar: "Finner ikke kompatibel TPM på denne datamaskinen."Det jeg lurer på er om Intels PTT og TPM2 er "sidestilte/likverdige" på en måte, men jeg tør ikke uten videre slå over på PTT i BIOS uten å vite hva som skjer.Har sett på YouTube at det visstnok skal finnes måter å gå rundt kravet om TPM2, men jeg er redd dette ligger utenfor mitt kompetanseområde...Ender vel opp med at jeg fortsetter å kjøre Win10, er jeg redd.VhKåre M
Skrevet I går, 09:271 dag Mulig du finner noe nedover her ...Lykke til https://learn.microsoft.com/nb-no/windows/security/hardware-security/tpm/trusted-platform-module-overview
Skrevet I går, 23:141 dag Takk igjen til RobertJeg begynner å helle til den oppfatning at TPM ikke finnes og ikke kan installeres på denne PCen. Så vidt jeg forstår, dreier det seg om sikkerhet og kryptering. Under "Systeminfrormasjon" finner jeg, under "Støtte for enhetskryptering" følgende tekst: "TPM kan ikke brukes, PCR7-binding støttes ikke. Testgrensesnittet for maskinvaresikkerhet...?...med DMA-funksjon oppdaget at TPM ikke kan brukes."Forstå det den som kan, jeg gjør det i hvert fall ikke☹️Går ut fra at dette må være en ganske aktuell problemstilling, og jeg skal høre med Komplett som har bygget PCen, om de har noen gode råd.
Skrevet 1 time siden1 time Nå kjører jeg Win11!😄Fant etter hvert ut at TPM ikke heter TPM på mitt Intel-kort, men PTT. Da jeg haket av for dette i BIOS, ble PCen plutselig funnet "verdig" til å kjøre Win11.Da var det bare å hente installasjonsprogrammet og sette i gang etter den enkle løsningen som vist i YouTube-videoen over. Jeg har enda ikke sett noe nærmere på filstruktur osv. og jeg skulle gjerne blitt kvitt div. unødvendig programvare, men dette får jeg prøve å rydde opp i etter hvert.Takk til alle som har bidratt! Nyttig som alltid å søke råd på Forumet
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.