Skrevet 27. juni 2023 1 år Høyreklikk på filen, og velg Lag snarvei (nesten nederst i menyen som dukker opp). Dra denne ut på skrivebordet.
Skrevet 27. juni 2023 1 år Forfatter Takk for svar, Frank, du svikter aldri! Metoden du anviser, er jo den vanlige måten å lage snarvei på. Problemet er bare at "Lag snarvei" ikke finnes i menyen over mulige handlinger.
Skrevet 27. juni 2023 1 år 1 time siden skrev Kåre M: Takk for svar, Frank, du svikter aldri! Metoden du anviser, er jo den vanlige måten å lage snarvei på. Problemet er bare at "Lag snarvei" ikke finnes i menyen over mulige handlinger. Hvis du har Windows 11, så tror jeg den dukker opp hvis du klikker Vis flere alternativer nederst...
Skrevet 27. juni 2023 1 år Forfatter Hei igjen Vet ikke helt hva jeg gjør galt, men noe må det være: "Vis flere alternativer" dukker heller ikke opp som mulig handling når jeg høyreklikker på exe-fila. Dette burde være såre enkelt, men er det dessverre ikke. Jeg kjører for øvrig Windows 10. À propos akkurat det: Jeg har ikke oppgradert til Windows 11, helt bevisst, fordi jeg innbiller meg at det er bare er å be om trøbbel når all programvaren er installert på Win 10. Er det slik, eller overdriver jeg faren her?
Skrevet 27. juni 2023 1 år 6 timer siden skrev Kåre M: det er bare er å be om trøbbel når all programvaren er installert på Win 10 Har motsatt erfaring. Windows 11 er ikke store oppgraderingen, og basisen er ikke gjort noe med. Kjører MSFS på to pc'er - en med W10 og en med oppdatert W10->W11. Ingen problem på noen av dem.
Skrevet 27. juni 2023 1 år Du kan også holde ned "alt" samtidig med at du drar ikonet dit du ønsker. Da lages det også en snarvei.
Skrevet 27. juni 2023 1 år Forfatter Og sånn ser det ut hos meg. Lurer på om det kan ha noe med utpakkingen å gjøre.
Skrevet 27. juni 2023 1 år Du har ikke pakket ut innholdet av zip-filen. Alle filene er fortsatt komprimert. Høyreklikk på LittleNavmap-win64-2.8.11.zip og velg Pakk ut alle (mener jeg det står). Da får du en katalog (gul mappe) som inneholder filene til Little Navmap. Når dette er gjort, kan du følge oppskriften ovenfor 🙂
Skrevet 27. juni 2023 1 år Forfatter Har nok ikke helt snøringa på dette, nei. Mener jeg har pakket ut i stor stil, jeg. Mener du at alle de gule mappene også skal pakkes ut på en eller annen måte. Jeg mener å ha "pakket ut alt" gjentatte ganger. Strukturen ser ut som på bildet
Skrevet 27. juni 2023 1 år Det du viser nå er innholdet av zip-filen. Mulig du har pakket ut dette et annet sted, men i så fall leter du på feil sted. Regner med at hvis du høyreklikker på denne filen så står det Pakk ut til LittleNavmap-win64-2.8.11 et sted i menyen. Gjør det, og det dukker opp en gul mappe med innholdet av zip-filen. Det er disse filene du skal bruke for å kjøre programmet.
Skrevet 28. juni 2023 1 år 18 timer siden skrev Kåre M: Har nok ikke helt snøringa på dette, nei. Mener jeg har pakket ut i stor stil, jeg. Mener du at alle de gule mappene også skal pakkes ut på en eller annen måte. Jeg mener å ha "pakket ut alt" gjentatte ganger. Strukturen ser ut som på bildet Trykk på lyseblått icon (nr.2 fra venstre på skjermbildet ditt) og velg mappe hvor du vil pakke ut LNMap.
Skrevet 28. juni 2023 1 år Forfatter Jeg mente jeg hadde pakket ut alt som skulle pakkes ut, men tydeligvis ikke. Fikk hjelp fra Frank K direkte på PCen (og telefon) i går kveld så nå er 2.8.11 på lufta😃 Takk for gode råd. Snart kommer det vel en ny oppdatering av et eller annet slag igjen, og da har jeg sikkert glemt hvordan det skal gjøres. Jeg lover intet. Kommer sikkert tilbake. Takk for at dere bryr dere! Fint forum!
Skrevet I går, 00:551 dag Forfatter Hei igjen Forum!Nå er det veldig lenge siden jeg var her. Det er også tre kvart år siden jeg fløy. Men nå har jeg tenkt å ta det opp litt igjen, og da er det nesten som å starte opp på nytt igjen, enda en gang😟 Glemt det meste…Nei da, jeg har fått startet opp, og FS 2020 ligger lagret der den lå på PCen. Måtte gjennom et lass med for meg unødvendige oppdateringer, og alle innstillinger måtte settes opp på nytt, men jeg er på lufta på et vis. Win 10 og skjermkort er jo også oppdatert diverse ganger. Og nå gjelder det å få disse “nyvinningene” til å spille på lag. Og her er det en ting jeg ikke fikser. Vet ikke om det egentlig har med simmen å gjøre eller PCen.Jeg bruker Little Nav Map sammen med simmen (har prøvd å legge Navmap på et nettbrett ved siden av hovedskjermen, men bildet ble for lite på brettet, synes jeg). Men problemet er at jeg ikke får lagt ned/minimert skjermbildet fra simmen slik at jeg får konsultert Navmap bak. Normalt skal det i øverste høyre hjørne ligge tre tegn: minus, firkanter og et x. Disse finner jeg ikke på skjermen. Har lurt på om det har noe med skjermmodus i generelle innstillinger å gjøre. Første gang jeg åpnet innstillingene etter oppstart, mener jeg det lå to opsjoner under “Visningsmodus”, fullskjerm og noe annet som jeg ikke husker. Jeg klikket på fullskjerm, og siden har jeg ikke fått endret på det. Det står at musa skal være virksom på skjermbildet, men hva hjelper det når det jeg vil klikke på, ikke finnes på skjermen. Det er kanskje mulig å dra skjermbildet i en eller annen retning, men dette har jeg ikke vært i stand til å finne ut av.Det har jo kostet meg litt å måtte krype til korset (Forumet) med et sikkert banalt spørsmål for all dataekspertisen her, men jeg kommer ikke videre med flygingen uten NavMap, så da får det bare stå til. Banalt eller ikke.Med hilsenKåre M
Skrevet I går, 05:371 dag Hei Kåre, knallbra at du er med igjen, dette blir bra. Enda bedre enn å bruke musa er å bruke tastaturet. Alt-Tab veksler mellom det programmet som ligger i forgrunnen og det som ligger rett bak. Om du holder inne Alt og trykker Tab flere ganger kan du bla gjennom alle programmene i bakgrunnen slin at fu kan ha flere. Selv bruker jeg Volanta til flylogging og alikt og synes det er nyttig. Håper det hjelper!
Skrevet I går, 10:471 dag Alt-Tab er min foretrukne løsning også, men en liten og ryddig omvei kan være å trykke på WINDOWS-knappen slik at du får opp startlinja. Da kan du klikke på det programmet/viduet du ønsker å sette fokus på.Når du er ferdig klikker du et eller annet sted på simulatorvinduet så går det til full skjerm igjen.
Skrevet 22 timer siden22 timer Forfatter Tusen takk!Jeg har sagt det før, og kan godt si det igjen: Hva skulle jeg ha gjort uten Forumet og dere gode hjelpere? Det ville blitt stusselige greier, tror jeg..🙃…Siste spørsmål var vel kanskje mer et generelt Windows/PC-spørsmål enn et simme-spørsmål, men hva hjelper vel det når jeg står bom fast i simmen og ikke får brukt NavMap som jeg møysommelig har fått et slags forhold til. Her lagrer jeg mine selvkonstruerte flygeplaner, og her finner jeg frekvenser og andre data som er gode å ha når jeg skal lande på Værnes østfra med Cessna 172 nattestid og har laget en innflyging som om det skulle gjelde en A380.Volanta har jeg ikke sett og ikke hørt om tidligere, men skal prøve å sjekke hva det hele går ut på. Finnes det en link som kan gi et forståelig inntrykk?Som sagt, takk igjen!😊VhKåre
Skrevet 10 timer siden10 timer Bare artig å hjelpe! Volanta er en flight tracker, hvor du kan se andre i samme ærend, og da gjerne de som er pålogget nettverk som VATSIM. Der kan du logge dine flygninger og henter fram flygeplaner. Du får detaljer fra din egen flyging, og ser visuelt hva som har foregått, også i 3D om du vil. Kjekt å kunne se i ettertid hvor flink man var på landingsrunder til å holde 90 grader etc.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.