Jump to content

daghb

Premium Medlem
  • Joined

  • Last visited

  1. I dag skal vi fly en tur i VMC-vĂŠr (VMC = Visual Meteorilogical Conditions). Det vil si at det er tillatt Ă„ fly med visuelle flygeregler (VFR). Da mĂ„ piloten vĂŠre skjerpet, flyet mĂ„ vĂŠre i god stand, vĂŠret mĂ„ vĂŠre bra og vi mĂ„ ha gjort unna en planlegging som gjĂžr at vi er trygge pĂ„ at vi kan nĂ„ fram i god behold. Det er lĂžrdag, og flyplassen stenger allerede kl. 13.30, sĂ„ vi mĂ„ skynde oss litt. Jeg skal ha med meg en passasjer som kan hjelpe med Ă„ holde utkikk. Passasjeren er ikke noen pilot, men som 17-Ă„ringer flest har hun godt syn og er kvikk i oppfattelsen. Hun vil gjerne besĂžke venner i Bergen, sĂ„ vi bestemmer oss for Ă„ prĂžve Ă„ komme av gĂ„rde tidlig. FĂžr vi drar, tar vi en gjennomgang av vĂŠr, baneforhold og annet som kan vĂŠre av betydning. Vi har lyst til Ă„ se kysten, sĂ„ en flytur pĂ„ dagtid en sĂžndag i godt vĂŠr fra Molde til Bergen er innafor, bĂ„de pĂ„ lengde og natur, ogsĂ„ pĂ„ en klar vinterdag slik det er i dag. Som pilot, sĂ„ tar jeg en sjekk innom AVINOR IPPC (https://www.ippc.no/) for Ă„ hente dagens briefing. Jeg trenger ingen bruker her for Ă„ lage en briefing, sĂ„ jeg gĂ„r rett til menyen Briefing -> Aerodrome and/or IFR og lager med en briefing for VFR og for flight levels opp til 100. Her finner vi vĂŠrdata, bĂ„de METAR som omhandler vĂŠret pĂ„ flyplassene jeg skal ta av fra og lande pĂ„ (METAR) og vĂŠrmeldinger (TAF). For flygingens del ser vĂŠrmeldingen veldig bra ut i dag. For Molde ser det slik ut METAR ENML 091050Z 02008KT 9999 SCT045 BKN070 03/M03 Q1040= TAF ENML 091100Z 0912/0921 04005KT 9999 FEW015 SCT050 PROB30 TEMPO 0912/0919 25010KT SHRA BKN014CB Klokken er nĂ„ 11.20 UTC (12.20 lokal tid), METAR pĂ„ Molde er fra 10.50Z (UTC), altsĂ„ 11.50 lokal tid og melder noe vind (8 knop fra 20 grader nord-nordĂžst). Rullebaneretningen er 07, sĂ„ vinden har en sidevindskomponent fra venstre pĂ„ 50 grader. Siden vi ikke skal fly fĂžr ca. kl. 14, sĂ„ er TAF litt mere interessant. Denne viser mindre vind mellom kl. 12 UTC og 21 UTC, med 5 knop fra 40 grader. Skydekket er FEW (1/8-2/8 av synlig himmel dekket av skyer) over 1500 fot, og SCT (3/8-4/8) over 5000 fot. Utenom skyene er det minst 10 km sikt. Mellom kl. 12 UTC og 19 UTC er det imidlertid meldt 30 prosent sjanse for SHRA (regnskyll) og cumulonimbus, en skytype som kan gi mye regn og mye vind pĂ„ kort tid og skylag ned mot 1400 fot. PĂ„ vinterstid kan det ogsĂ„ bety stor fare for ising. Vi beslutter derfor Ă„ utsette turen. En kort titt innom pĂ„ windy.com og planleggingsverktĂžyet der avslĂžrer stort potensiale for en skyfri tur med spredning ui duggpunktstemperaturen pĂ„ mellom 5,3 og 9,5 grader, noe som mĂ„ vĂŠre svĂŠrt akseptabelt for en februartur pĂ„ Vestlandet. Dagen etter stĂ„r vi opp tidlig og forbereder turen pĂ„ nytt. I dag ser METAR bedre ut METAR ENML 101120Z VRB03KT CAVOK 02/M06 Q1043 NOSIG RMK WIND 1200FT 06003KT TAF ENML 100500Z 1006/1106 11005KT CAVOK PROB30 1012/1019 07010KT Stabile forhold der, og hovedmeldingen tilsier samme vĂŠret helt fram til dagen etter kl. 10. CAVOK sier at skylag er fravĂŠrende og at visibilteten ikke er noe Ă„ bry seg om. KlarvĂŠr, sol og vinter, med andre ord. I Bergen er historien nesten den samme TAF ENBR 100530Z 1006/1022 03003KT CAVOK PROB30 1012/1019 36010KT Underveis ser vi ogsĂ„ pĂ„ hvordan det ser ut pĂ„ ENFL (FlorĂž) for Ă„ sjekke at underveisvĂŠret ogsĂ„ er OK, og det er det. Piloten fĂžler seg uthvilt og er klar for dagens dyst. Vi har bestilt skoleflyet i Molde i hele dag, en enmotors Piper Cherokee Archer II med regnr. LN-KAF, og var innom kvelden fĂžr for Ă„ fylle bensin og se over flyet. I gĂ„r var det et visst press for Ă„ komme seg avgĂ„rde tidlig, men med dagens Ă„pningstider pĂ„ ENML fram til 22.30 i kveld er det ikke lenger noen faktor. PĂ„ ny gjĂžr vi briefingen fra i gĂ„r pĂ„ ippc.no og det er ikke dukket opp noen NOTAMs utover de vanlige med Ă„pningstider og et par ting vi mĂ„ vĂŠre oppmerksom pĂ„ under innflyging og utflyging til ENML. Vi sjekker SafeSky-appen etter aktivitet og ser at det er en drone som jobber inne pĂ„ fjellet ved Ørsta, antakelig er det kraftverket som er ute pĂ„ inspeksjon. Og riktig nok – pĂ„ HemsWX-appen ser vi dronen i lufta pĂ„ ca. 1.800 fot rett ved en kraftlinje. I tillegg er det noe fallskjermaktivitet i Molde pĂ„ SafeSky, og hoppflyet er stadig nedom for Ă„ hente flere hoppere. PĂ„ ippc.no lager vi oss en flyveplan slik at vi kan fĂ„ bedre oppfĂžlging fra ATC underveis og ogsĂ„ sĂžk- og redningshjelp om det skulle skje noe. En tilsvarende plan kan vi lage oss pĂ„ VATSIM (https://my.vatsim.net/pilots/flightplan). Siden det koster masse penger Ă„ parkere med bil pĂ„ ENML, sĂ„ parkerer vi et stykke unna med bilen og gĂ„r ned pĂ„ flyplassen. Denne flyplassen har ikke noen automatisk port med kortleser, sĂ„ vi mĂ„ henvende oss i vakta og bli sluppet inn manuelt. Etter Ă„ ha legitimert oss, sĂ„ rusler vi bort til klubbhangaren og begynner preflight-inspeksjonen. Alt ser OK ut, det er null kondensvann i bensinen og flyet ser tipp topp ut med unntak av det er litt lite olje. Vi fyller pĂ„ og peiler pĂ„ nytt. Til slutt fjerner vi hjulklossene og drar flyet ut av hangaren. Vel ombord for passasjeren de siste formaningene om steril cockpit ved taksing, avgang og landing, hun fĂ„r vite hvor brannslokkeren ligger, hvordan hun skal Ă„pne dĂžren og komme seg ut og at hun mĂŠ vĂŠre fĂžrst ut om det skjer noe – den eneste dĂžra er pĂ„ styrbord side. Utkikk kommer godt med, sĂ„ hun skal vĂŠre aktiv og hjelpe meg med Ă„ titte etter andre fly, eller hindringer slik som fugler og paraglidere. Sjekkilsta blir funnet fram og motor kommer etter hvert pĂ„ og intercomen fungerer. PĂ„ Molde er det ikke ATC, men AFIS, sĂ„ dermed skal vi ikke spĂžrre om klarering, men heller etter informasjon. Vi stiller inn radioen pĂ„ 130.075 og fĂ„r tak i ATIS med vĂŠr og lufttrykk. Vi noterer QNH 1043, information M og RWY 25 in use. Deretter stiller vi inn radioen pĂ„ 119.100 for Molde AFIS og transponderen pĂ„ 7000 (for VFR). Molde svarer oss og forkorter kallesignalet vĂ„rt til den fĂžrste og de to siste bokstavene. Deretter gjĂžr vi ferdig run-up og er klar for Ă„ sette i gang. Transponder gĂ„r til ALT-modus. Vi entrer rullebanen og gjĂžr en backtrack for Ă„ ha hele banen tilgjengelig og setter flaps 1. Deretter tĂžrner vi og setter full fart. Vi sjekker at alle instrumentene er innenfor grĂžnt omrĂ„de og finner fartsmĂ„leren. PĂ„ 65 knop gjĂžr vi en rotate og er i lufta. Her er det fast understell, sĂ„ vi venter til vi er pĂ„ 500 fot fĂžr vi drar av fra full til climb power. Etter ytterligere 300 fot, sĂ„ tar vi opp flaps, stopper fuelpumpa og slĂ„r av landingslys. Siden vi skal viere sĂžrover, sĂ„ fortsetter vi rett fram i retning Vigra. PĂ„ 3.000 fot er vi fremdeles under MĂžre Approach (nord) ATC fra 3.500 fot og oppover, sĂ„ vi trenger ikke kontakte dem enda, men det er en sannhet med modifikasjoner. Vi nĂŠrmer oss kanten pĂ„ Molde TIZ (Traffic Information Zone) og skal etterhvert inn i MĂžre Approach (sĂžr) og der er nedre grense pĂ„ 2.500 fot. Siden vi skal fly langt, er vi interessert i tynnere luft og bedre drivstoffĂžkonomi, sĂ„ vi gĂ„r for 5.000 fot. Etter Tautra sier vi farvel til Molde Information: Vi bytter deretter til MĂžre pĂ„ 129.325 Vi stiller inn 1044 pĂ„ transponderen og sjekker at den fortsatt stĂ„r i ALT mode. Det er en aldeles super dag med sol inn fra babord. Fjellene pĂ„ Midsund ligger badet i sol og vi ser NordĂžyene utenfor Ålesund i det fjerne. Noe motvind er det, men 8 knop pĂ„ denne hĂžyden er ikke det verste Ă„ slĂ„ss mot. Vi dreier straks til babord mot Vartdalsfjorden og holder oss utenfor kontrollsonen til Vigra. Ulsteinvik passerer under oss og vi ligger litt nord for Hovden TIZ som gĂ„r opp til 3.500 fot rundt ENOV. Stadlandet er karakteristisk pĂ„ styrbord side og vi passerer litt nord for Selje. PĂ„ vei ut fra MĂžre TMA fĂ„r vi et oppkall Vi tuner Polaris Ikke lenge etterpĂ„ passerer vi FlorĂž og gjĂžr som vi har fĂ„tt beskjed om. Vi bytter frekvens igjen og er klare for Ă„ kontakte Flesland Approach. ForelĂžpig er vi ca. ved Eivindvik og i ukontrollert luftrom, men nĂŠrmer oss klasse C-luftrom NĂ„ begynner vi Ă„ nĂŠrme oss storbyflyplass og pulsen stiger litt. Det er sĂžndag og mange fly i luften. Vi gjĂžr vĂ„rt siste kanalskifte for dagen over til Flesland Tower. Vi flyr sĂžrover forbi YELTA, BILDOY og kommer til HAGANES hvor vi legger oss pĂ„ hold, fremdeles i 1.000 fot. Etter en stund fĂ„r vi clearance. Da kan vi strekke pĂ„ beina, men fĂžrst mĂ„ vi slĂ„ av all radio og leane motoren til den stopper, altsĂ„ bare fĂžlge sjekklista. Takk for turen!
  2. daghb started following Lenkesamling
  3. Har du noen bidrag til lenkesamlingen? Send gjerne ditt bidrag direkte til forfatteren, sÄ oppdaterer jeg gjerne med gode lenker! SimulatorerNavn Lenke Microsoft Flight Simulator 2020 / 2024 https://www.flightsimulator.com/ DCS https://www.digitalcombatsimulator.com/ X-Plane https://www.x-plane.com/ ModsNavn Lenke Flightsim.to https://flightsim.to/ Flightsim.to - norske sceneries sortert pÄ de nyeste fÞrst https://flightsim.to/by-country/NO/ Flightsim.to - norske sceneries sortert pÄ de siste oppdateringene fÞrst https://flightsim.to/by-country/NO/new-updates/ Lennarts scenarier til MSFS 2020 (svenske flyplasser) https://www.rbdesign.se/lennarts-scenery-till-fs2020/ Oversikt over nordiske sceneries https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1GH_lBArFGdyXF9mKREOOXC1a7ZI6MqDa&ll=63.37316204484706%2C11.635606424002496&z=6 FlyByWire - gratis A380, A320, trafikk https://flybywiresim.com/ Flight Simulator First Offcer - styrmann som gjÞr rutineoppgaver automatisk https://flightsimfirstofficer.com/ PMS50 - gratis (og betaltversjon) Garmin GTN750 for mange tredjepartsfly https://pms50.com/msfs/ TDS GTNXi - Garmin GTN 650/750 Xi (betaltversjon) for mange tredjepartsfly https://tdssim.com/tdsgtnxi NyheterNavn Lenke Simulation Daily https://simulationdaily.com/ FSElite https://fselite.net/ Threshold https://www.thresholdx.net/ MSFSAddons https://msfsaddons.com/ Flightsim.com https://www.flightsim.com/ FSNews https://fsnews.eu/ AVSim https://www.avsim.com/ Stormbirds https://stormbirds.blog/ Online flygingNavn Lenke VATSIM https://vatsim.net/ VATSIM Radar - oversikt over online piloter og ATC pÄ VATSIMplattformen https://vatsim-radar.com/ The Pilot Club - for deg som gjerne vil fly online sammen med andre https://www.thepilotclub.org/ VATSIM Scandinavia - for deg som flyr i din egen region https://vatsim-scandinavia.org/ IVAO Webeye - oversikt over online piloter og ATC pÄ IVAO-plattformen https://webeye.ivao.aero/ PilotEdge - for flygning med ATC pÄ vestkysten av USA https://www.pilotedge.net/ FlyplanleggingNavn Lenke SimBrief - gratis flyplanlegging https://www.simbrief.com/ ChartFox - gratis charts https://chartfox.org/ Navigraph - navigasjonsdata og charts https://navigraph.com/ Where2Fly - for deg som gjerne vil fly der det er utfordrende vÊr, der det er ATC-dekning eller andre kriterier https://where2fly.today/ BadBadWeather.com - for deg som vil vite hvor det er utfordrende Ä fly https://badbadweather.com/ Gramet Autorouter - gir deg vertikale vÊrrapporter pÄ din flyrute https://www.autorouter.aero/gramet Microsoft Flightplanner https://planner.flightsimulator.com/ VerktÞy underveisNavn Lenke Volanta - flight tracker https://volanta.app/ Little Navmap - VFR flyplanlegger og flight tracker https://albar965.github.io/ SimToolkitPro - flyplanlegger og flight tracker https://simtoolkitpro.co.uk/ Top of descent calculator https://descent.vercel.app/ FlyplassvÊr med sidevindskomponenter https://runway.airportdb.io/ Andre verktÞyNavn Lenke Skybrary - masse "real world"-dokumentasjon om prosedyrer, flyplasser, ATC-fraseologi og mye mer https://skybrary.aero/ BeyondATC - AI flytrafikktjeneste med mere https://www.beyondatc.net/ SayIntentions AI - AI flytrafikktjeneste med mere https://www.sayintentions.ai/ NeoFly - karrieresimulator https://www.neofly.net/ ModdingNavn Lenke MSFS Dev Support https://devsupport.flightsimulator.com/index.html FSDeveloper - forum for deg som utvikler mods https://www.fsdeveloper.com/ FS2020Creation - Reddit-forum for deg som utvikler mods https://www.reddit.com/r/FS2020Creation/ Youtube - tutorial for deg som vil bygge flyplasser https://www.youtube.com/channel/UC0kX_z9ahGIe5Kvt5YTWGiA MSFS offisielt forum for byggere https://forums.flightsimulator.com/c/user-support-hub/sdk/184 Lenke til siste MSFS SDK https://forums.flightsimulator.com/t/link-to-latest-sdk/316017/106
  4. Er du ny simmer eller vil du bare ha en enklere installasjon? Kanskje du har lite plass pÄ C-disken og vil legge mods et annet sted? BakgrunnSiden tidenes begynnelse, altsÄ helt tilbake til 1982 nÄr den fÞrste MSFS kom, har simulatorbrukere hatt Þnske om Ä tilfÞre ny funksjonalitet som ikke leverandÞren vil eller kan gi oss. Etter hvert fikk simulatorene mulighet for Ä legge inn sÄkalte "mods", eller programtillegg, som utvidet funksjonaliteten. I starten var bÄde utviklingen av mods og det Ä ta en mod i bruk, noksÄ teknisk komplisert. I dag med simulatorversjonene 2020 og 2024 er det blitt mye enklere - det er bare Ä pakke ut en mod i en spesiell filmappe og starte simulatoren pÄ nytt, sÄ er disse moddene tilgjengelige for bruk. Med disse enkle metodene for Ä ta en mod i bruk, sÄ skapes det nye behov for forenkling og oversikt. Mange simmere har gjerne flere hundre mods installert, og Ä holde oversikten er vanskelig. Meningen med denne artikkelen er Ä vise hva som finnes av muligheter for forenkling, oversikt samt Ä fÄ en god prosess i det Ä finne og oppdatere mods. Hvor finner du mods?Hovedkilden for mods til MSFS 2020 og 2024 er https://flightsim.to som oppstod i forbindelse med lanseringen av MSFS 2020. Her er det gratis Ä legge ut nye mods og gratis Ä hente mange mods. I tillegg finnes det mods som det koster Ä laste ned, men i hovedsak er dette kilden om du skal laste ned mods. Noen andre kilder finnes ogsÄ, og her er en liten liste: https://flightsim.to https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1GH_lBArFGdyXF9mKREOOXC1a7ZI6MqDa&ll=63.37316204484706%2C11.635606424002496&z=6 - Oversikt over nordiske sceneries med lenker til nedlasting og produkter https://www.rbdesign.se/lennarts-scenery-till-fs2020/ - Svenske flyplasser https://msfsaddons.com/ - endel addons samt nyheter https://flyawaysimulation.com/downloads/msfs/ - enkelte modder du ikke finner pÄ flightsim.to Hvordan skal du installere mods?NÄr du finner en mod, kan du laste den ned. NÄr den er lastet ned, vil du se at det er snakk om en pakket fil av typen zip eller rar. Begge filtypene er pakkeformater som kan pakkes ut, og aller helst til en folder pÄ din datamaskin. I Windows ligger det verktÞy som kan pakke ut zip-filer. Om du skal pakke ut en "rar"-fil, trenger du et eget verktÞy for dette, for eksempel gratisverktÞyet 7-zip (https://7-zip.org). Etter at filen er pakket ut, vil det ligge en mappe inni den som er pakket ut. Eksempel: - Filnavn lastet ned: cg-airport-nzme-mercer-fs2024-v1_3_n_qjQ - Mappe som ligger inni zip-filen: cg-airport-nzme-mercer Det er denne siste mappa som er viktig Ä fÄ med til mod-folderen i MSFS. NÄr du har kommet sÄ langt, er det en god idé Ä ta imot verktÞy, spesielt om du har et visst antall mods installert. Om det er bare snakk om noen fÄ mods, sÄ kan du bare kopiere disse over til den mappa i MSFS som inneholder slike mods og starte simulatoren. VerktÞy for hÄndtering av modsI hovedsak finnes det to verktÞy for installasjon og hÄndtering av mods. I denne artikkelen vil jeg ta for meg MSFS Addons Linker, men det finnes en noksÄ lik en som heter MFS AddOn Collector som er mye brukt. Det finnes andre ogsÄ - se https://flightsim.to/discover?s=addon&category=47&sorting=0&baseProduct=0&simulatorVersion=both&page=1 Med disse verktÞyene har jeg en prosess som ser slik ut: 1. Lag deg en folder pÄ en disk med god plass hvor du Þnsker Ä legge inn mods. Selv har jeg laget en folder med et lite hierarki som ser slik ut: - D:\addons - fly - da62x - pa28-bettercameras - hpg-airbus-h135 - scenery - generelt - norge - sverige - flyplasser - norge - verden - sverige - tyskland - danmark - eksterne - a2a - inibuilds - orbx - tools - msfs addons linker For leverandÞrer som har egne installasjonsprogrammer, har jeg valgt i disse programmene at de installerer til D:\addons\eksterne i stedet for standardmappa som er communitymappa til MSFS. Grunnen er at jeg gjerne vil velge selv hvilke av disse installerte moddene jeg vil at MSFS skal laste inn ved oppstart, slik at jeg ikke fÄr for lang oppstartstid. 2. Pakk ut aktuell mod og flytt mappen som ligger inni modden i en av folderne over slik som eksemplet med addons/fly En interessant ting her er at mods ofte oppdateres, spesielt like etter at de er nye, med feilrettinger og tillegg. Det jeg gjÞr for Ä unngÄ problemer, er at jeg sletter innholdet av den eksisterende folderen hvor modden ligger, uten Ä fjerne selve folderen, og kopierer inn innholdet av den nye versjonen der det gamle innholdet lÄ. PÄ den mÄten forstyrres ikke den jobben som MSFS Addons Linker gjÞr. For Ä se oppdaterte modder pÄ flightsim.to, gÄ inn pÄ denne siden for Ä se hvilke du har lastet ned tidligere og som det finnes oppdateringer til: https://flightsim.to/user/my-downloads/update-available 3. KjÞr MSFS Addons Linker Denne mÄ kjÞres i Administratormodus for Ä fungere ordentlig. Dette kan du gjÞre for Ä sette opp at den alltid skal starte i Adminmodus: HÞyreklikk pÄ programmet (dette finner jeg i mitt tilfelle pÄ D:\addons\tools\msfs addons linker) og heter enten MSFS_AddonsLinker.exe (for MSFS 2020) eller MSFS_AddonsLinker_2024.exe og velg at det skal legges til Start-menyen eller til oppgavelinja. NÄr det havner der, kan du hÞyreklikke pÄ programikonet, velge programmet fra menyen som kommer fram og sÄ gÄ inn pÄ Egenskaper/Properties. PÄ den fÞrste fanen som kommer opp, gÄ inn pÄ Avansert/Advanced og huk av for kjÞring i Adminmodus og "OK" deg ut. Start deretter programmet som vanlig ved Ä klikke pÄ programikonet. Du vil bli spurt om Ä starte i Adminmodus. Vel inne i programmet kan du legge inn din nyetablerte addons-folder ved Ä gÄ inn pÄ Tools/Options og trykke Add. For meg er det sÄ enkelt som Ä legge inn D:\Addons og programmet oppdager da hva slags addons du har lastet ned automatisk. I tillegg bÞr du sette filstien til Community-folderen pÄ samme sted dersom den ikke er satt av programmet. For meg, er MSFS 2024 Steam-versjon installert pÄ C-disken og da blir foldernavnet slik: c:\users\<brukernavn>\appdata\roaming\microsoft flight simulator 2024\packages\community. Trykk deretter OK. NÄ skal du ha fÄtt en liste over mods som du kan grave deg ned i. PÄ enklest mulig vis kan du nÄ gÄ gjennom lista og krysse av for de moddene du vil ha tilgjengelig i MSFS nÄr den starter. Det er bare Ä krysse av eller fjerne et kryss, sÄ blir Community-mappa hvor moddene normalt skal ligge oppdatert med lenke til den modden du valgte. Presets i Addons LinkerDette er MSFS Addons Linker i sin enkleste bruk. Jeg har ogsÄ stor sans for "Presets" (forhÄndsvalg) som er ferdige pakker med mods som du selv setter sammen. Selv har jeg en preset som heter "Norge med aktuelle fly" som inneholder alle interessante norske modder samt de flyene jeg synes er aktuelle for flyging i Norge. Tilsvarende har jeg en setting for Karibia, med sceneries, flyplasser og fly som er aktuelle der. En preset lager du ved Ä velge Presets -> Manage/Apply preset fra menyen. Her kan opprette en preset og deretter fylle pÄ med modder som er aktuelle for en pakke du selv Þnsker Ä lage. NÄr du har laget en preset med modder, kan du nÄr som helst velge preseten nederst i hovedvinduet og sÄ vil Community-mappa di kun inneholde de moddene som preseten inneholdt. Til hÞyre i bildet vil du se alle moddene som MSFS vil finne ved neste oppstart.
  5. daghb posted a post in a topic in Kaffekroken
    Bare artig Ä hjelpe! Volanta er en flight tracker, hvor du kan se andre i samme Êrend, og da gjerne de som er pÄlogget nettverk som VATSIM. Der kan du logge dine flygninger og henter fram flygeplaner. Du fÄr detaljer fra din egen flyging, og ser visuelt hva som har foregÄtt, ogsÄ i 3D om du vil. Kjekt Ä kunne se i ettertid hvor flink man var pÄ landingsrunder til Ä holde 90 grader etc.
  6. daghb posted a post in a topic in Kaffekroken
    Hei KĂ„re, knallbra at du er med igjen, dette blir bra. Enda bedre enn Ă„ bruke musa er Ă„ bruke tastaturet. Alt-Tab veksler mellom det programmet som ligger i forgrunnen og det som ligger rett bak. Om du holder inne Alt og trykker Tab flere ganger kan du bla gjennom alle programmene i bakgrunnen slin at fu kan ha flere. Selv bruker jeg Volanta til flylogging og alikt og synes det er nyttig. HĂ„per det hjelper!
  7. until

    Årets happening i Elverum! Starmoen flyplass forvandles til en eneste stor fest med aktiviteter for hele familien. Fullstappet med store og smĂ„ fly, helikoptere, seilfly, warbirds, luftballonger, flyshow, fallskjermshow, modellfly, konkurranser, utekino, konserter, kurs ,foredrag og mye mye mer. Mot helgen blir det non-stop aktivitet pĂ„ plassen fra morgen til de sene nattetimer med aktiviteter tilpasset bĂ„de store og smĂ„. Salg av mat & drikke. Vi har booket ekstra overnatting for vĂ„re gjester og har egene sjĂ„fĂžrer som henter og bringer! Det blir flyshow med warbirds, Stearman, Yak og mange flere, fallskjermhopp fra Hercules (80 hoppere!), NM i akro, Nordisk mesterskap i presisjonsflyging, hangar-kino, konserter med Dirty Deeds (Europas rĂ„este AC/DC tribute) & Splitter Pine, mange besĂžkende fly og leverandĂžrer/salgsboder. https://luftsportsuka.no/
  8. until

    Tired of the normal IFR operations? Then Scandinavia regional series is just the right thing for you. January 29th from 17:00 to 21:00 UTC we are covering 4 regional airports buried in the deep ends of the fjords. Come fly to either Ålesund (ENAL), Kvernberget (ENKB), Molde (ENML) or Hovden (ENOV). Make sure to bring your chart and we will see you there! Check ATC booking Charts - Avinor Pilot Briefing Don't know where to fly from or to, check out: Where2Fly
  9. until

    Have you ever seen the beautiful mountains of TrÞndelag? Now you have the opportunity! On the 26th February Trondheim VÊrnes (ENVA), Ørland (ENOL) and RÞros (ENRO) will be staffed! Make sure to bring your chart and we will see you there! Check ATC booking Charts - Avinor ENVA - Airport Briefing Pilot Briefing Don't know where to fly from or to, check out: Where2Fly
  10. daghb replied to Geir Teigo's post in a topic in Kaffekroken
    God jul! faf er i sikte, sÄ fÄr vi hÄpe pÄ en myk landing i dagene etter nyttÄr!
  11. Nytt er ogsÄ to GA-frekvenser for air-to-air-kommunikasjon:
  12. Norsk luftrom fÄr nye frekvenser med 8,33 kHz kanalseparasjon i lÞpet av 2025. Her er en informasjonsplakat fra Avinor som viser hvilke luftrom og flyplasser som fÄr nye frekvenser og nÄr dette skjer (altsÄ nÄr de blir aktuelle i AIRAC)
  13. Helt enig. Jeg har opplevd flere ganger Ă„ miste hele loggen, masse bugs der.
  14. PÄ trynet. Fra fÞr er det Leirin som er truet sammen med BÞmoen. Og Geiteryggen er vel ogsÄ ute og sykler. Eggemoen er jo et alternativ, men lenger unna og er ikke den privat og kan nÄr som helst finne pÄ noe "lurt"? Det gÄr nedover med smÄflymulighetene i Norge. Og fra fÞr av er jo ikke Avinor de mest positive til smÄfly.
  15. daghb posted a post in a topic in Kaffekroken
    Tror ikke jeg ville tatt turen med en C140...
  16. daghb posted a post in a topic in Kaffekroken
    Flyet skal vĂŠre stasjonert i Bergen og fly Bergen -> Trondheim, MĂŒnchen, TromsĂž, Stavanger fra juni til august.