Lars B. Frostad Skrevet 7. september 2014 Skrevet 7. september 2014 August 2014: Del 3 av 3: Del 1: Med "MS Silja Europa" i Exec. Suite x 2: http://flightsim.no/forum/smf/index.php?topic=82843.0 Del 2: Med Blue1 og MD-95 (B717) samt Radisson: Suite: http://flightsim.no/forum/smf/index.php?topic=82842.0 Del 3: Skip og fartøy underveis, andre suiter, samt Executive Suite på "MS Baltic Queen": Tallinn-Helsingfors: Så over til et utvalg, av alle de skip og fartøy vi møtte underveis på de to turene: Over: Explorer Maritime (Monte Carlo, Monacco) med skipet "M/S Explorer". Opprinnelig levert nytt til Royal Olympic Cruises i Hellas, som "M/S Olympic Explorer" pr. april 2002, skipet er 12 år gammelt. Lengde: 180m, bredde: 25m, GT: 23.318, Motoreffekt: 37.800kW, 28 knop. Kapasitet til 800 pax, søsterskip: "M/S Olympic Voyager". Over: Eckeröe Line med "M/S Finlandia", som går i expresstrafikk mellom Helsingfors og Tallinn. Skipet ble levert nytt til rederiet: Moby SpA, som "M/S Moby Freedom" pr. juni 2001. (13 år gammel). Var i trafikk hos Moby Lines frem til feb. 2012, da skipet ble solgt til Eckeröe Line - i rutetrafikk mellom Helsingfors og Tallinn fra des. 2012. Lengde: 175 meter, bredde: 27.6 meter, motoreffekt: 50.400kW, i opptil 27.0 knop. Kapasitet til totalt 2.080 pax, samt 665 biler. Søsterfartøy er: "M/S Moby Wonder", "M/S Moby Aki" (begge hos Moby Line), samt "M/S Superstar" hos Tallink Superfast AS. Over: Tallink med "M/S Star", levert til Tallink Group medio: april 2007. Går på expresslinjen mellom Tallinn og Helsingfors. Lengde: 186 meter, bredde: 27.70. Har kapasitet til 1900 passasjerer, totalt 520 lugarer, plass til 450 biler. Motoreffekt på 48.000 kw, knop: 27.5. Over: Windstar Cruises Ltd (Nassau, Bahamas) med: "MSE Wind Surf", levert ny pr. des. 1989 til "Club Mediterranée". Så videre til Carnival Cruise Line pr. april 1997, skipet er i underkant er ca. 24 år gammelt. Lengde: 187m, bredde: 20m. Motoreffekt: 3.680kW, knop: 12 (med seil, opptil 15 knop). Kapasitet til 453 pax. Over: Costa Cruises med "M/S Costa neoRomantica" (da skipet fikk "neo" til navnet etter ombygging pr. okt. 2011 til feb. 2012, før dette het skipet "M/S Costa Romantica". Levert ny til rederiet pr. sept. 1993, skipet er 21 år gammelt. Lengde: 220m, bredde: 30.8m, GT: 53.700. Motoreffekt: 22.800kW, knop: 19.7. Kapasitet til: 1.800 pax. Søsterfartøy: "M/S Costa Classica". Over: Tallink med hurtigfartøyet: "M/S Superstar", levert til Tallink Superfast AS medio: april 2008. Går også på expresslinjen mellom Tallinn og Helsingfors i motfase til "M/S Star" (bilde lenger ned). Lengde: 177 meter, bredde: 27.60. Kapasitet til 2020 passasjerer, sengeplasser: 1256, plass til 665 biler. Motoreffekt på 50.400kw, knop: 27.0. Over: Radisson Seven Seas Cruises (Panama), med "M/S Seven Seas Voyager", levert ny til rederiet pr. mars 2003, skipet er 11 år gammelt. Lengde: 206m, bredde: 28.8m, GT: 41.500. Motoreffekt: 16.600kW, knop: 20.0. Kapasitet til: 745 pax Over: til venstre: Costa Cruises med "M/S Costa Pacifica", levert nytt til rederiet pr. mai 2009, skipet er ca. fem år gammelt. Lengde: 290m, bredde: 35.5m, GT: 114.000. Motoreffekt: 75.600kW, knop: 19.6. Kapasitet til: 3.004pax, skipet har hele fem søsterskip; hvorav det meste kjente er selvsagt: "M/S Costa Concordia" som grunnstøtte på et skjær like ved øyen: Giglio, og senere kantret, den 13. jan. 2012. Fra 23. til 27. juli 2014, ble skipet tauet fra øyen Giglio, og til Genova - hvor skipet nå skal hugges opp. Over: MSC Cruises med "M/S MSC Orchestra", levert ny til rederiet pr. april 2007, skipet er syv år gammelt. Lengde: 293.8m, bredde: 32m, GT: 92.409. Motoreffekt: 58.000kW, knop: 22. Kapasitet til: 2.550 pax. Over: Viking Line med "M/S Viking XPRS", Viking Line sitt nest nyeste fartøy. Levert til rederiet, medio: april 2008 (seks år gammel). Lengde: 185 meter, bredde: 27.70. Har kapasitet til 2500 passasjerer, 240 biler. Motoreffekt: 40.000kw, knop: 25.0. Går på linjen mellom Helsingfors og Tallinn. Har hjemmehavn i Landskrona i Sverige, og seiler med svensk flagg (dog kun finsk-språklig mannskap). Tallink med: "M/S Victoria", som går i fast rutetrafikk mellom Tallin, Estland og Stockholm, Sverige. Levert ny til Tallink pr. mars 2004, skipet er ca. 10 år gammelt. Lengde: 193.8m, bredde: 29m, GT: 40.975, motoreffekt: 26.240, knop: 22. Har kapasitet til: 2.500 pax, samt 400 biler, søsterfartøy er: "M/S Romantika" i samme rederi, som nå er flyttet fra Riga-St.holm-linjen for også å gå på Tallinn-linjen. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 7. september 2014 Forfatter Skrevet 7. september 2014 Over: St. Peter Line med "M/S SPL Princess Anastasia". Levert ny opprinnelig til Viking Line, som "M/S Olympia" pr. april 1986 (28 år gammel). Senere i trafikk for britiske P&O, og så pr. des. 2010 solgt/leid ut til St. Peter Line som skal nedbetale fartøyet under seks år, satt inn på den ganske så omfattende linjen mellom: St.holm-St.Petersburg-Helsingfors-Mariehamn-St.hom-Tallinn- St.Petersburg-St.holm. Over: Tallinn havn. Over: siste bildet av "M/S Silja Europa", dagen før hadde hun sin siste tur i rutegående trafikk; St.holm-Tallinn; før hun nå klargjøres og skal sette ut på reisen bl.a. nedover Suez-kanalen mot Australia, der hun skal være hotellskip i opptil fire år. Så tilbake til reisen med "M/S Silja Europa", og la oss begynne med noen av de andre Executive Suitene forut: Over: "Italian Suite", lugar: 11-200. Over: "Safari Suite", lugar: 11-100. Over: "Owners Suite", lugar: 11-206. Frokosten som var inkl. var for Suitene i a-la-carte Restauranten: "Maxim": Over: bordet vårt. Noen bilder av Tallinn: På returreisen (på tur:2) , måtte vi på den siste delen av turen på strekningen: Tallinn-Helsingfors gå av "M/S Silja Europa" - og om bord på "M/S Baltic Queen". Over: "M/S Baltic Queen" er bygget i 2009, og er dermed knappe fem år gammel. Lengde: 212 meter, bredde: 29 meter. Total passasjerkapasitet: 2.800, fordelt på 927 lugarer. Motoreffekt: 32.000 kw, knop: 24.0. Skipet har frem til nylig gått på ruten: Tallinn-Stockholm, men grunnet utchartringen av "M/S Silja Europa" på Tallinn-Helsingfors - har dermed "M/S Baltic Queen" blitt flyttet fra Tallinn-Stockholm, og inn på Tallinn-Helsingfors i stedet. Siden vi opprinnelig hadde Executive Suite på "M/S Silja Europa", ble vi dermed automatisk booket inn på samme lugarkategori om bord på "M/S Baltic Queen", hvor lugartypen tilfeldigvis heter akkurat det samme. Dog har man privat balkong her, og det passet bra - med det utrolige flotte været: Over: velkommen inn i Exec. Suite, lugar: 9-813. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 7. september 2014 Forfatter Skrevet 7. september 2014 Over: så er man advart. Over: velfylt minibar som er inkludert. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 7. september 2014 Forfatter Skrevet 7. september 2014 Over: denne gangen, var det også innført vinautomater - med gratis verdikort; slik at man kunne tappe seg noen glass underveis. Over: standardbad hos Tallink, funksjonelt med kjedelig. Over: utseiling fra Estland, Tallinn. Over: og med dette sommerbildet fra skjærgården, runder vi av siste del i denne lange trip-rapporten fra de to siste reisene med "M/S Silja Europa". (Informasjon og fakta om skip, bl.a. hentet fra "Fakta om Fartyg") Alle bilder er tatt med et kompaktkamera, Canon Digital IXUS990is - som har spec. på 12.1 megapixler og 5x zoom. Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.