Posted September 7, 201410 yr August 2014: Del 3 av 3: Del 1: Med "MS Silja Europa" i Exec. Suite x 2: http://flightsim.no/forum/smf/index.php?topic=82843.0 Del 2: Med Blue1 og MD-95 (B717) samt Radisson: Suite: http://flightsim.no/forum/smf/index.php?topic=82842.0 Del 3: Skip og fartøy underveis, andre suiter, samt Executive Suite på "MS Baltic Queen": Tallinn-Helsingfors: Så over til et utvalg, av alle de skip og fartøy vi møtte underveis på de to turene: Over: Explorer Maritime (Monte Carlo, Monacco) med skipet "M/S Explorer". Opprinnelig levert nytt til Royal Olympic Cruises i Hellas, som "M/S Olympic Explorer" pr. april 2002, skipet er 12 år gammelt. Lengde: 180m, bredde: 25m, GT: 23.318, Motoreffekt: 37.800kW, 28 knop. Kapasitet til 800 pax, søsterskip: "M/S Olympic Voyager". Over: Eckeröe Line med "M/S Finlandia", som går i expresstrafikk mellom Helsingfors og Tallinn. Skipet ble levert nytt til rederiet: Moby SpA, som "M/S Moby Freedom" pr. juni 2001. (13 år gammel). Var i trafikk hos Moby Lines frem til feb. 2012, da skipet ble solgt til Eckeröe Line - i rutetrafikk mellom Helsingfors og Tallinn fra des. 2012. Lengde: 175 meter, bredde: 27.6 meter, motoreffekt: 50.400kW, i opptil 27.0 knop. Kapasitet til totalt 2.080 pax, samt 665 biler. Søsterfartøy er: "M/S Moby Wonder", "M/S Moby Aki" (begge hos Moby Line), samt "M/S Superstar" hos Tallink Superfast AS. Over: Tallink med "M/S Star", levert til Tallink Group medio: april 2007. Går på expresslinjen mellom Tallinn og Helsingfors. Lengde: 186 meter, bredde: 27.70. Har kapasitet til 1900 passasjerer, totalt 520 lugarer, plass til 450 biler. Motoreffekt på 48.000 kw, knop: 27.5. Over: Windstar Cruises Ltd (Nassau, Bahamas) med: "MSE Wind Surf", levert ny pr. des. 1989 til "Club Mediterranée". Så videre til Carnival Cruise Line pr. april 1997, skipet er i underkant er ca. 24 år gammelt. Lengde: 187m, bredde: 20m. Motoreffekt: 3.680kW, knop: 12 (med seil, opptil 15 knop). Kapasitet til 453 pax. Over: Costa Cruises med "M/S Costa neoRomantica" (da skipet fikk "neo" til navnet etter ombygging pr. okt. 2011 til feb. 2012, før dette het skipet "M/S Costa Romantica". Levert ny til rederiet pr. sept. 1993, skipet er 21 år gammelt. Lengde: 220m, bredde: 30.8m, GT: 53.700. Motoreffekt: 22.800kW, knop: 19.7. Kapasitet til: 1.800 pax. Søsterfartøy: "M/S Costa Classica". Over: Tallink med hurtigfartøyet: "M/S Superstar", levert til Tallink Superfast AS medio: april 2008. Går også på expresslinjen mellom Tallinn og Helsingfors i motfase til "M/S Star" (bilde lenger ned). Lengde: 177 meter, bredde: 27.60. Kapasitet til 2020 passasjerer, sengeplasser: 1256, plass til 665 biler. Motoreffekt på 50.400kw, knop: 27.0. Over: Radisson Seven Seas Cruises (Panama), med "M/S Seven Seas Voyager", levert ny til rederiet pr. mars 2003, skipet er 11 år gammelt. Lengde: 206m, bredde: 28.8m, GT: 41.500. Motoreffekt: 16.600kW, knop: 20.0. Kapasitet til: 745 pax Over: til venstre: Costa Cruises med "M/S Costa Pacifica", levert nytt til rederiet pr. mai 2009, skipet er ca. fem år gammelt. Lengde: 290m, bredde: 35.5m, GT: 114.000. Motoreffekt: 75.600kW, knop: 19.6. Kapasitet til: 3.004pax, skipet har hele fem søsterskip; hvorav det meste kjente er selvsagt: "M/S Costa Concordia" som grunnstøtte på et skjær like ved øyen: Giglio, og senere kantret, den 13. jan. 2012. Fra 23. til 27. juli 2014, ble skipet tauet fra øyen Giglio, og til Genova - hvor skipet nå skal hugges opp. Over: MSC Cruises med "M/S MSC Orchestra", levert ny til rederiet pr. april 2007, skipet er syv år gammelt. Lengde: 293.8m, bredde: 32m, GT: 92.409. Motoreffekt: 58.000kW, knop: 22. Kapasitet til: 2.550 pax. Over: Viking Line med "M/S Viking XPRS", Viking Line sitt nest nyeste fartøy. Levert til rederiet, medio: april 2008 (seks år gammel). Lengde: 185 meter, bredde: 27.70. Har kapasitet til 2500 passasjerer, 240 biler. Motoreffekt: 40.000kw, knop: 25.0. Går på linjen mellom Helsingfors og Tallinn. Har hjemmehavn i Landskrona i Sverige, og seiler med svensk flagg (dog kun finsk-språklig mannskap). Tallink med: "M/S Victoria", som går i fast rutetrafikk mellom Tallin, Estland og Stockholm, Sverige. Levert ny til Tallink pr. mars 2004, skipet er ca. 10 år gammelt. Lengde: 193.8m, bredde: 29m, GT: 40.975, motoreffekt: 26.240, knop: 22. Har kapasitet til: 2.500 pax, samt 400 biler, søsterfartøy er: "M/S Romantika" i samme rederi, som nå er flyttet fra Riga-St.holm-linjen for også å gå på Tallinn-linjen.
September 7, 201410 yr Author Over: St. Peter Line med "M/S SPL Princess Anastasia". Levert ny opprinnelig til Viking Line, som "M/S Olympia" pr. april 1986 (28 år gammel). Senere i trafikk for britiske P&O, og så pr. des. 2010 solgt/leid ut til St. Peter Line som skal nedbetale fartøyet under seks år, satt inn på den ganske så omfattende linjen mellom: St.holm-St.Petersburg-Helsingfors-Mariehamn-St.hom-Tallinn- St.Petersburg-St.holm. Over: Tallinn havn. Over: siste bildet av "M/S Silja Europa", dagen før hadde hun sin siste tur i rutegående trafikk; St.holm-Tallinn; før hun nå klargjøres og skal sette ut på reisen bl.a. nedover Suez-kanalen mot Australia, der hun skal være hotellskip i opptil fire år. Så tilbake til reisen med "M/S Silja Europa", og la oss begynne med noen av de andre Executive Suitene forut: Over: "Italian Suite", lugar: 11-200. Over: "Safari Suite", lugar: 11-100. Over: "Owners Suite", lugar: 11-206. Frokosten som var inkl. var for Suitene i a-la-carte Restauranten: "Maxim": Over: bordet vårt. Noen bilder av Tallinn: På returreisen (på tur:2) , måtte vi på den siste delen av turen på strekningen: Tallinn-Helsingfors gå av "M/S Silja Europa" - og om bord på "M/S Baltic Queen". Over: "M/S Baltic Queen" er bygget i 2009, og er dermed knappe fem år gammel. Lengde: 212 meter, bredde: 29 meter. Total passasjerkapasitet: 2.800, fordelt på 927 lugarer. Motoreffekt: 32.000 kw, knop: 24.0. Skipet har frem til nylig gått på ruten: Tallinn-Stockholm, men grunnet utchartringen av "M/S Silja Europa" på Tallinn-Helsingfors - har dermed "M/S Baltic Queen" blitt flyttet fra Tallinn-Stockholm, og inn på Tallinn-Helsingfors i stedet. Siden vi opprinnelig hadde Executive Suite på "M/S Silja Europa", ble vi dermed automatisk booket inn på samme lugarkategori om bord på "M/S Baltic Queen", hvor lugartypen tilfeldigvis heter akkurat det samme. Dog har man privat balkong her, og det passet bra - med det utrolige flotte været: Over: velkommen inn i Exec. Suite, lugar: 9-813.
September 7, 201410 yr Author Over: denne gangen, var det også innført vinautomater - med gratis verdikort; slik at man kunne tappe seg noen glass underveis. Over: standardbad hos Tallink, funksjonelt med kjedelig. Over: utseiling fra Estland, Tallinn. Over: og med dette sommerbildet fra skjærgården, runder vi av siste del i denne lange trip-rapporten fra de to siste reisene med "M/S Silja Europa". (Informasjon og fakta om skip, bl.a. hentet fra "Fakta om Fartyg") Alle bilder er tatt med et kompaktkamera, Canon Digital IXUS990is - som har spec. på 12.1 megapixler og 5x zoom. Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.