Skrevet 27. juni 2012 12 år Saken er det at Emirates ønsker å bruke Bodø til nødhamn, og da må dem også ta en test flight til Bodø for å sjekke om flyplassen passer til det. http://nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.8222666
Skrevet 27. juni 2012 12 år Ehhh, ja. *Sjekker dato, ikke 1 April nei?* Jau jau de er velkommen hit, men det største vi har hatt er 747, og det går såvidt.
Skrevet 27. juni 2012 12 år Per-Kristian, hvorfor går det "såvidt" med B747? Hvor var du de gangene AN-124B - som både har lengre spenn og høyere vekt - var i Bodø?
Skrevet 27. juni 2012 12 år ..Og for ikke snakke om C-5 galaxy Om jeg ikke husker feil, var det to stykker der samtidig? Eller blander jeg nå?
Skrevet 28. juni 2012 12 år "går såvidt" -> begrenste med plass på appron? Det er tross alt ingen liten fugl vi snakker om, og til tross for sin lange rullebane kan ikke Bodø sies å være en storflyplass... :whistle:
Skrevet 28. juni 2012 12 år Men så har forsvaret en svær oppstillingsplass på militærsiden, så ser ikke problemet Gunnar.
Skrevet 2. juli 2012 12 år Det som avgjør saken er hvor solid underlaget er, og husker jeg rett, står slikt i AIP. C-5 besøkte også Lista ENLI en gang i tiden. Det sies de måtte flytte den hver halvtime så den ikke sank ned i underlaget, og at når den tok av, blåste den bort endel runway lys...
Skrevet 2. juli 2012 12 år Mener da at TRD har mindre rullebane enn BOO, å de har da virkelig hatt nede hele 3 stk på en gang der nede BOO er vel mye mye større og lengre bane en på TRD Så A380 burde ikke være noe problem, selv lille TOS, har hatt nede både A340, B767, C-5 Galaxy og ikke minst AN124 Så Det burde være 0 problem å få ned en A380/B744 på ENBO
Skrevet 2. juli 2012 12 år Banen i seg selv er ikke noe problem. Problemet er oppstilling av A380, (trapp?) for ikke snakk om at taksebanene er noe små på nordsiden. Taksebane A,B,C,E,F,J,M og W er 23 meter bred. Taksebane Y er 22,5 meter bred Taksebane D er 15 meter bred Taksebane G,H,I,J,K,l er bare 12 meter bred. A380 er totalt 79 meter bred! Det kan by på problemer bare det hvis de skal på nordsiden? Må huske på at det er forksjell på 747 og A380, A380 er betydelig mye større.
Skrevet 2. juli 2012 12 år Regner med at Emirates sjekker alt dette før de skal prøvelande. Kjipt å strande med en hval i Bodø.
Skrevet 2. juli 2012 12 år Men så er spørsmålet. I en nødsituasjon er vel egentlig taxebanene ikke intresang, så lenge dem kommer seg helskinnet ned å får brakt paxn i sikerhet? Nå vet jeg ikke hva reglene sier avdrørende altn. airport osv med tanke på fasiliteter, eller om det kun går på rullebanen og brann og havarikategorien som spiller inn.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.