Skrevet 13. desember 2010 14 år Jeg satte å tenkte på en liten ting, hver gang jeg drar fra værnes (både i real og på vatsim)ihvertfall på rwy 09 så får vi NORPO3A dep. Hvorfor det egentlig?
Skrevet 13. desember 2010 14 år hmmmm "Because Chuck Norris said so" var det første eg kom på... :grin:
Skrevet 13. desember 2010 14 år Hentet fra IPPC FOLLOWING SID NOT AVAIABLE AT ENVA DUE TRM VOR U/S: ROSEB3A GEVLI3A GEVLI2W TOLGA3A TOLGA3W NORPO3B ELSID1B
Skrevet 13. desember 2010 14 år Forfatter Hmm... men det skal da finnes flere TGA sid's en det der :whistle:?
Skrevet 13. desember 2010 14 år Det er mye mulig, men fra 09 som du spurte om, så kan ikke jeg finne noen.
Skrevet 13. desember 2010 14 år Tjaa..ikke for RWY09 som du nevner Der er det kun 3A og 3W som går på TGA. TOLGA 3A (TOLGA THREE ALFA DEPARTURE) Climb via HG to FLR. At FLR turn right onto QDR 249° FLR. Intercept and proceed on R-195 TRM to KOTEX. FM KOTEX proceed on R-341 TGA to TGA. A MNM climb gradient of 7.5% i.e. 460 FT/NM to 4000 FT is required. Thereafter a normal climb gradient of 3.3% is assumed up to 6000 FT. If unable to comply, inform ATC. 6000 FT TOLGA 3W (TOLGA THREE WHISKEY DEPARTURE) Climb via HG towards FLR. At HG or at 2500 FT, whichever is the latest, turn left to TRM and intercept and proceed on R-195 TRM to KOTEX. FM KOTEX proceed on R-341 TGA to TGA. A MNM climb gradient of 7.5% i.e. 400 FT/NM to 4000 FT is required. Thereafter a normal climb gradient of 3.3% is assumed up to 6000 FT. If unable to comply, inform ATC. 6000 FT
Skrevet 13. desember 2010 14 år Ja, det finnes; TGA3W TGA3A TGA3X TGA3B EDIT ;Dette er riktignok alle Tolga-SIDs fra begge baner!
Skrevet 13. desember 2010 14 år Men hvorfor er ikke tolga sid's fra 09 "stengt" da? "Stengt" som i "fjernet"? I så fall har det vel å¨gjøre med at TRM VOR er midlertidig utilgjengelig, antakelig i forbindelse med vedlikehold. SID som benytter TRM vil dermed bli tilgjengelig igjen når TRM igjen er i drift. TGA3B og TGA3X er for bane 27 og benytter henholdsvis TO (Malvik NDB) og GRK (Gråkallen NDB) i steden for TRM (Trondheim VOR). Husk at det er mer enn bare TGA SID's som ikke kan brukes når TRM går av nett, ref. Lars Hassel sin post på første side i tråden...
Skrevet 13. desember 2010 14 år TRM VOR er historie, den kommer ikke i drift igjen. Det kommer etterhvert helt nye prosedyrer for Værnes.
Skrevet 13. desember 2010 14 år Reiser du så ofte med fly fra Værnes? Hvis det er i senere tid, så kan det nok være at det er på grunn av at TRM VOR er nede. På en annen side, hvis man har bane 09 i bruk, så er det like greit å holde utgående trafikk lengst mulig øst, med tanke på innkommende trafikk skal inn på 09. Men.. Jeg vet at de i hovedsak har benyttet TGA SID tidligere.
Skrevet 13. desember 2010 14 år Norpo3a blir brukt fordi TGA3a har en unødvendig sving vestover før den fortsetter sørover. SIDen er kortere, det liker pilotene! ATC har aldri bruk for at de tar den svingen vestover uansett. Har ikke noe med at TRM er ute, det har vært sånn siden lenger før TRM ble tatt av lufta!
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.