Jump to content

Featured Replies

Posted

Jeg satte å tenkte på en liten ting, hver gang jeg drar fra værnes (både i real og på vatsim)ihvertfall på rwy 09 så får vi NORPO3A dep.

Hvorfor det egentlig?

hmmmm "Because Chuck Norris said so" var det første eg kom på... :grin:

Hentet fra IPPC

 

FOLLOWING SID NOT AVAIABLE AT ENVA DUE TRM VOR U/S:

ROSEB3A GEVLI3A GEVLI2W TOLGA3A TOLGA3W NORPO3B ELSID1B

 

Tjaa..ikke for RWY09 som du nevner ;)

Der er det kun 3A og 3W som går på TGA.

 

 

TOLGA 3A

(TOLGA THREE ALFA DEPARTURE)

Climb via HG to FLR. At FLR turn right onto QDR 249° FLR. Intercept and proceed on R-195 TRM to KOTEX. FM KOTEX proceed on R-341 TGA to TGA.

A MNM climb gradient of 7.5% i.e. 460 FT/NM to 4000 FT is required. Thereafter a normal climb gradient of 3.3% is assumed up to 6000 FT. If unable to comply, inform ATC.

6000 FT

 

TOLGA 3W

(TOLGA THREE WHISKEY DEPARTURE)

Climb via HG towards FLR. At HG or at 2500 FT, whichever is the latest, turn left to TRM and intercept and proceed on R-195 TRM to KOTEX. FM KOTEX proceed on R-341 TGA to TGA.

A MNM climb gradient of 7.5% i.e. 400 FT/NM to 4000 FT is required. Thereafter a normal climb gradient of 3.3% is assumed up to 6000 FT. If unable to comply, inform ATC.

6000 FT

 

Men hvorfor er ikke tolga sid's fra 09 "stengt" da?

"Stengt" som i "fjernet"? I så fall har det vel å¨gjøre med at TRM VOR er midlertidig utilgjengelig, antakelig i forbindelse med vedlikehold. SID som benytter TRM vil dermed bli tilgjengelig igjen når TRM igjen er i drift.

 

TGA3B og TGA3X er for bane 27 og benytter henholdsvis TO (Malvik NDB) og GRK (Gråkallen NDB) i steden for TRM (Trondheim VOR). Husk at det er mer enn bare TGA SID's som ikke kan brukes når TRM går av nett, ref. Lars Hassel sin post på første side i tråden...

Reiser du så ofte med fly fra Værnes? ;)

Hvis det er i senere tid, så kan det nok være at det er på grunn av at TRM VOR er nede. På en annen side, hvis man har bane 09 i bruk, så er det like greit å holde utgående trafikk lengst mulig øst, med tanke på innkommende trafikk skal inn på 09. Men.. Jeg vet at de i hovedsak har benyttet TGA SID tidligere.

Norpo3a blir brukt fordi TGA3a har en unødvendig sving vestover før den fortsetter sørover.

 

SIDen er kortere, det liker pilotene!

ATC har aldri bruk for at de tar den svingen vestover uansett.

 

 

Har ikke noe med at TRM er ute, det har vært sånn siden lenger før TRM ble tatt av lufta!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...