Timmy Brandt Skrevet 27. september 2010 Skrevet 27. september 2010 Jag är medveten om att detta kan ge upphov till ännu en "Norge vs Sverige" diskussion, men jag hoppas att vi slipper. Jag var i Norge i helgen och köpte b.la världens bästa flygtidning, Flynytt! MYCKET intressant läsning i detta nummber och något som jag speciellt fastnade för var artikeln "På tvers av grensene - Tips om toll och flygeplan". Under planeringen av rutten var det tydligen mycket enklare att använda Svenska IFR kartor för VFR planeringen då man skulle ange in/utpasseringspunkter. Norska kartor har tydligen inte så detaljerad information. Någon som har varit på "Svensketur" med flyg och kan bekräfta detta med tanke på planeringen? Planerar själv en resa till Hamar om inte så länge, så kan vara bra att veta lite mer om detta. En annan artikel som var intressant var att Svenskarna har öppnat upp zoner för GA flygning med tanke på vulkanisk aska och att Norrman fortfarande ”krysser fingrer for en oppmykning av regimet for . Varför denna fientliga inställning till GA flyget i Norge? Siter
Anders Forseth Skrevet 28. september 2010 Skrevet 28. september 2010 Under planeringen av rutten var det tydligen mycket enklare att använda Svenska IFR kartor för VFR planeringen då man skulle ange in/utpasseringspunkter. Norska kartor har tydligen inte så detaljerad information. Har vært i Sverige med småfly flere ganger, og dette med passeringspunkter er bare tull, jeg flyr direkte og bruker den LAT/LONG jeg leser av på grensepassering i flygeplanen. Hey presto. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.