Jump to content

Featured Replies

Posted

Jag är medveten om att detta kan ge upphov till ännu en "Norge vs Sverige" diskussion, men jag hoppas att vi slipper.

 

Jag var i Norge i helgen och köpte b.la världens bästa flygtidning, Flynytt! MYCKET intressant läsning i detta nummber och något som jag speciellt fastnade för var artikeln "På tvers av grensene - Tips om toll och flygeplan".

 

Under planeringen av rutten var det tydligen mycket enklare att använda Svenska IFR kartor för VFR planeringen då man skulle ange in/utpasseringspunkter. Norska kartor har tydligen inte så detaljerad information.

 

Någon som har varit på "Svensketur" med flyg och kan bekräfta detta med tanke på planeringen?

 

Planerar själv en resa till Hamar om inte så länge, så kan vara bra att veta lite mer om detta.

 

En annan artikel som var intressant var att Svenskarna har öppnat upp zoner för GA flygning med tanke på vulkanisk aska och att Norrman fortfarande ”krysser fingrer for en oppmykning av regimet for . Varför denna fientliga inställning till GA flyget i Norge?

 

Under planeringen av rutten var det tydligen mycket enklare att använda Svenska IFR kartor för VFR planeringen då man skulle ange in/utpasseringspunkter. Norska kartor har tydligen inte så detaljerad information.

 

Har vært i Sverige med småfly flere ganger, og dette med passeringspunkter er bare tull, jeg flyr direkte og bruker den LAT/LONG jeg leser av på grensepassering i flygeplanen. Hey presto.

 

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...