Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Jøss :P Det der var ikke serlig fort nei. Når jeg er ute og flyr 737 i FS ligger jeg som regel på 450kt i ground speed (ca vindstille). Kulda skal vel ikke ha noe å si på hvor fort et fly beveger seg over bakken?

 

EDIT: Ja se her ja. Har vært enormt mye vind der oppe i dag! Dette er et utsnitt av vindene på ruten mellom Frankfurt og Oslo (dep. time: 1300Z):

Vind.jpg

En trekant: 50 kt

En lang strek: 10 kt

En kort strek: 5 kt

 

Så på FL390 har det i hvertfall vært godt over 100 knop motvind! :crazy:

 

(Bruk [CTRL]+[+] for å zoome.. [CTRL]+[0] for å zoome ut)

Skrevet
  • Forfatter

ser ut til det. Men etter formelen

TAS = (643 + (1.25 * OAT)) * MACH

får jeg at det bare skiller ti-tolv knop på TAS om man går fra temp -60 til -70.

Så enten flyr han på en TAS nede i rundt 400, eller så var det femti knop mer vind enn det er spådd i dag.

Det er i alle fall en groundspeed som er en Dash verdig!

Skrevet
  • Forfatter

hvorfor skulle han fly så sakte som .7, mener du?

 

Ellers, Lars-Petter:

"190 knop i trynet på vatsim.I USA.da var den nede på 320 i GS".

 

- Da hadde du i så fall en TAS på over 500 knop, og det er vel drøyt fort?

Skrevet

Uansett om man har 20,50,100 eller 150kt motvind flyr man fortsatt med den samme indikerte farten som vises i speedtape i PFD skjermen. Cost index bestemer hvilken indikert fart man skal ha. TAS og GS vil hele tiden variere med vindforholdene.

 

Har man først 30kt motvind, og at den etter en stund er oppe i 100kt er groundspeed redusert med 70kt, men den indikerte farta er den samme. Forutsatt at man er på samme høyde vell og merke.

Skrevet

Tore:Etter og sjekket flighten min på Vataware,så ser jeg laveste fart ble registrert på 330 knts.

 

Var på en flight Kef-Orlando.Og ruten gikk langt innenlands i USA,pga vindene.

 

Ruta jeg fløy var den dagens RL.

Skrevet
TAS og GS vil hele tiden variere med vindforholdene.

 

TAS vil ikke variere med vindforholdene, den vil være konstant så lenge trykket og temperaturen er konstant. :)

 

IAS (Den indikerte hastigheten på fartsmåleren i flyet)

Korrigert for posisjonsfeil og temperatur- og trykkfeil så får vi:

TAS (Sann flygefart gjennom luften)

Beregnet mot-/medvindskomponent så får vi:

GS (Bakkefarten)

 

Kompresjonsfeil er utelatt i denne oversikten, som gir forskjellen mellom IAS og EAS (Equivalent Airspeed).

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …